Gå til innhold

Baby 2,5 uke gammel - hvordan er nettene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen babyer som skiller mellom dag og natt så tidlig? Synes nesten hun sover bedre og lengre på dagtid... men det kan jo være det føles sånn fordi om natta vil JEG sove. --Er stort sett mat og bleie hver 2.time på natta her. Vi har ingen leggerutine enda, hun legges etter siste amming, og da legger jeg meg også. Ofte ved midnatt. Bør vi starte med leggerutiner allerede? Forslag i såfall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jenta vår er akkurat lik. Hun har sine lengste soveperioder på dagen, men som jeg har hørt gang på gang: alt er normalt :)

dette fant jeg i en nyhetsmail fra pampers:

TIL SENGS

Nå som du har vært mamma i noen uker, lengter du kanskje etter å få litt struktur på livet. En bra begynnelse er leggerutiner. Da lærer barnet seg når natten begynner. I denne alderen kan ikke barn skille skikkelig mellom dag og natt, ettersom livet kun dreier seg om mat og søvn. Det er noe hun eller han lærer seg med tiden, og den beste måten å hjelpe barnet i gang på er å gi tydelige tegn som viser at det er leggetid.

VUGGE OG BEROLIGE

Leggerutinen bør være en strukturert periode som gjerne kan begynne med et kveldsbad. Prøv å bade barnet på samme tid hver kveld. Når barnet ditt er nybadet og har fått på seg pyjamas, gir du hun eller han kveldsmåltidet. Mange nyfødte ser ut til å være mest våkne på den tiden av døgnet så kveldsmatingen kan gjerne utvikle seg til flere timer med avbrutte måltider og en del skrik. Ikke vær bekymret, det er helt normalt og barnet vokser det snart av seg. Se om du kan unngå at barnet blir overstimulert når det er leggetid. Hun eller han må lære seg å forbinde sengen med en stille, rolig og avslappende atmosfære. Syng for barnet, spill gjerne rolig musikk eller vogg ham eller i et mørkt soverom. Legg så barnet ditt i sengen før det har sovnet, slik at hun eller han lærer seg å sovne selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...