Gå til innhold

Min keisersnittfødsel, 100% positiv opplevelse :-)

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er en del her inne som kvir seg til å ta keisersnitt. Her er min historie.

Ble lagt inn på føden dagen før planlagt operasjon. Jeg tok blodprøver, sparketest og hadde samtaler med lege og anestesilege.

Jeg ble vekket klokken 0700 på operasjonsdagen, av en jordmor som kom inn og sa: "God morgen, klokken er syv fredag 22. august, en perfekt dag å føde på" :-) Halv åtte kom mannen min, og vi var vel enige om at det var rart å nettopp ha våkna og være bare en time unna det første møtet med barnet vårt...

Jeg fikk ikke dusje, da huden ikke skulle være fuktig. Jeg stellte meg og tok på meg sykehustrøyen bak fram (lettere å sette anestesi uten å kle av meg). Klokken åtte kom jordmor og satte urinkateter, og klokken halv ni kjørte hun meg opp på operasjonssalen.

Jeg ble tilkoblet alt jeg skulle kobles til, mens alle på operasjonssalen snakket om hverdagslige ting med meg og hverandre. Alt var så utrolig avslappet og rett og slett harmonisk. Jeg satte meg opp og krummet ryggen så anestesilegen fikk satt spinalbedøvelsen. Jeg kjente stikket et sekund, men det var da også all smerte jeg kjente under fødselen ;-D Etter jeg hadde lagt meg ned igjen, begynte jeg å miste følelsen i bena. Jeg fikk så et blodtrykksfall, noe som kan skje når de setter spinalbedøvelse. Jeg ble ikke kvalm, men svimmel og blek. De regulerte blodtrykket med en gang, og svimmelheten ble raskt borte.

Klokken 08:56 var jenta født! Jeg fikk hilse på henne med det samme, men så måtte jordmor og faren ta henne med ut for å tørke av henne, på grunn av at det var for kaldt på operasjonsstua. Mens de sydde meg igjen kom den nybakte faren til meg med jenta vår og de var hos meg i noen minutter før de måtte ned på føden for veiing og måling. Jeg ble lappet sammen (Sying og lapping tok vel ca 20 minutter) og sendt inn på postoperativ. Etter 15 minutter på postoperativ kom far og datter opp til meg. Jeg ammet og koste, og følte meg som verdens heldigste. Nybakt mor og nettopp stått opp !!

Etter halvannen time, gikk far og datter tilbake til føden, så lå jeg en time til på postoperativ, til jeg fikk følelsen igjen i bena, og sykepleierne konstaterte at alle verdier var normale og stabile. Jeg ble trillet ned på føden, der jeg ble lykkelig gjenforent med veslejenta.

Klokken tre den samme dagen var jeg oppe og gikk. Min erfaring etter tre keisersnitt er at jo tidligere jeg prøver å komme meg på bena, jo raskere føler jeg meg sprek. Dette varierer veldig. Jeg tror det er like vanlig å ligge et døgn før man tar ut urinkateter og setter beina i gulvet.

Til alle som skal ha planlagt keisersnitt: Lykke til, og nyt øyeblikkene :-)

Fortsetter under...

Takk for flott beskrivelse av keisersnittet ditt Vesle Bie. Jeg skal selv ha ks om to dager hat har to spørsmål til deg: Fikk du ikke klystér før operasjon, og ble du barbert? Ved forrige ks ble jeg barbert helt øverst og fikk klyster nemlig og jeg syns ikke det var noen hyggelig opplevelse:(

Kanskje dette varierer fra sykehus til sykehus, eller kan det være noe de har sluttet med...

Håper dere har det fin nå:)

Hei "er det lenge igjen nå?" :-)

Jeg fikk ikke klyster og ble ikke barbert denne gangen... Jeg er ikke sikker på hvorfor. Før de to keisersnittene jeg har hatt tidligere (hastekeisersnitt), har de barbert meg. Det kan jo være at det ikke er så nøye ved planlagt keisersnitt, da infeksjonsfaren er veldig mye mindre enn med hastekeisersnitt. Jeg vil nok uansett tro at klyster og barbering varierer fra sted til sted...

Lykke masse til om to dager ;o)

Åå det høres ut som en drøm :))

Gratulerer og takk for at du delte det med oss.

Jeg hadde hastesnitt sist og endte opp med livløs unge som lå 8 døgn på intensiv, så dette høres ut som himmelen i forhold!! Tenk å få holde sin egen nyfødte baby nesten med en gang etter fødselen og ikke flere dager etterpå.

gleder meg til jeg skal ha mitt planlagte snitt:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...