Gå til innhold

Livmortapp

Barbarella og froskebarna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge etter el lukker livmortappen seg?

Når forandrer den seg (trekker seg bakover osv) dersom man er gravid?

Noen som vet dette?

Håper på svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finner ikke så mye info om NÅR ting skjer... Men så kan jeg ikke lete så veldig heller da, er på jobb og Pernille-sidene har så mange bilder som jeg ikke vil at folk skal se... :D

Skrevet

Enig med deg. står ikke noe om når det skjer.

Lurer dessuten på hva som menes med lukket.... skal man ikke kjenne åpning overhodet?

Skrevet

Dette lurer jeg også på! Noen som har vært gravide som vet...?

Skrevet

Hei! Jeg ble "opplært" av gynekologen min hvordan jeg kunne sjekke livmortappen for å finne eggløsning og eventuelle tidlige graviditetssymptomer. Ser at mange her inne er litt skeptiske til å kontrollere livmortappen, og dette får selvsagt være opp til hver enkelt. Må likevel si at om man kontrollerer livmortappen forsiktig med en eller to fingre, og "sveiper" over tappen, er dette absolutt ikke mer uhygenisk enn å ha et samleie! Livmortappen får mye mer hardhendt behandling av en kåt penis som kanskje ikke har vært vasket på et par timer, enn en gullende ren finger.

Jeg er gravid for tredje gang (nygravid nå, 5 uker på vei), og de to siste svangerskapene har livmortappen vært en av de sikreste indikatorene på graviditeten. Vi brukte lang tid på å lage nummer to. I denne perioden kjente kontrollerte jeg livmortappen et par ganger om dagen fra EL og fram til IKM/mens. Min livmortapp lukker seg temmelig raskt etter EL uansett, men "konsistensen" forandrer seg merkbart (og ganske raskt) etter at jeg ble befruktet.

Med nummer to merket jeg ca en uke etter EL at livmortappen ble flatere og mykere, jeg ble da ganske sikker på at jeg var gravid. Den var litt hardere enn skjedeveggen, men den hadde omtrent samme type overflate. Tappen satt fremdeles til tider langt ned, men flatheten gjore at den kjentes mindre ut. Min livmortapp er alltid bakovervendt (med unntak av EL - da er den sentrert), særlig under tidlig graviditet. Enkelte ganger kjentes den derfor nesten bare ut som en "sprekk" i bakre skjedevegg. Hadde fødd en gang før, så hadde sprekk i tappen - ikke hull.

Nå i tredje svangerskapet kjente jeg også at livmortappen ble mykere ca en uke etter EL, og tappen ble temmelig bakovervendt. Det var imidlertid bare den laveste av tappene (om man tenker pasasjen inn til livmoren som to tapper, vil en tapp kommer lengere ned enn den andre når livmoren er bakovervendt), som fikk den karakteristiske "gravide konsistensen", den andre tappen kjentes temmelig hard ut. Jeg syntes også at det til tider var mellomrom mellom tappene, men det kom kanskje at en side var myk, og en side hard. Dagen før IKM var jeg derfor sikker på at mensen var på vei, siden jeg mente jeg hadde litt åpning. Trodde vel heller ikke at det var mulig at jeg var gravid alt nå, vi prøvde så lenge på første- og andremann! Kjente imidlertid godt at tappen var lukket om jeg presset litt ned samtidig som jeg sjekket.

Alt i alt er det likevel ikke åpningen og igjen-pluggingen som har gitt meg graviditetstegnene - men "konsistensen" på tappen!

Dette ble langt og detaljert - men jeg regner med at de som ikke ønsker å lese greier å la være :-)

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Hei Otilde,

Takk for langt og utfyllende svar ;-) jeg har hengt meg helt opp i at denne tappen skal lukke og åpne seg. Føler imidlertid at den ALLTID er åpen. Uansett når jeg kjenner. Skjønner nå at jeg skal kjenne mer på konsistens........

Skrevet

Oi tusen takk for mange gode råd otilde! =) Er også en ivrig tappetafser, men som sagt har jeg fokusert mer på åpningen enn konsistensen.. :)

Skrevet

Jeg syns også den nesten alltid er åpen. :/ Fra el-tider og en uke etter... Skjønner ikke stort. Har noe elsim, men ikke på langt nær like mye som før 1.sv.skap.

Så det du sier er at 1 uke etter eggløsningen så er den myk.

Og dagen før IKM (ca) var den litt åpen.

Men skjønte ikke helt det om at det er flere tapper (!)?

Skrevet

Jeg tror hun mente at det kjennes ut som om tappen er delt i to, hos dem som har født før..? =) Det kan kjennes ut som to tapper noen ganger.. For sprekket bruker å være ganske stort under el.. Hvis du skjønner? Er verdens dårligste til å forklare.. he he :)

Skrevet

Tusen takk Otilde for et utfyllende svar :) Da ble jeg mye klokere på hele tappegreiene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...