Samsung123 Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 Har ei venninne som lurer på å få seg avlastning 3.hver helg for sine 2 små. Hun har ikke noe far til barna og lite familie rundt seg. Jeg har sagt at jeg gjerne vil hjelpe henne ut 3.hver helg. Kan mor bestemme hvor barna skal være de helgene, eller er det noe "systemet" bestemmer? Vi slår da mange fluer i ett smekk: Hun får avlastning, barna kjenner oss veldig godt, jeg har barn på hennes barns alder og så er det vel litt "lønn" å hente for å ha barna?
guroa Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 Til en viss grad kan vel mor bestemme, men om dere skal gå via "systemet" må dere også godkjennes som avlastningshjem. Det er litt lønn å hente, men det varier litt fra "sak til sak"
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 10. september 2008 #3 Skrevet 10. september 2008 du må vell gå et kurs for å få være avlastningshjem...men ser godt at dette er gunstig for dere alle! lykke til
Samsung123 Skrevet 10. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2008 Nei, må ikke ha kurs?? Har ei ann venninne som har hatt barn på avlastning 3.hver helg, og hun har ingen kurs. Tror bare de kom innom for å se hvordan de har det i hjemmet og fikk vandelsattest fra politiet. Men hun ble tilbudt å ta kurs viss hun ville fortsette å være avlastningshjem, men det ville hun ikke. Tror godene av kurset var mer "lønn" i helgene.
Gjest Skrevet 10. september 2008 #5 Skrevet 10. september 2008 Jeg mener det skal gå an å få til ordninger litt "utenom systemet". Vi har et vennepar som er avlastningshjem for to jenter, og dette var barn de kjente fra før. Om det var kjente igjennom jobb, menigheten deres, eller at de var venner vet jeg ikke, men de fikk i hvertfall til en ordning som gjorde at disse jentene fikk ha avlastning hos en familie de kjente. Det er vel ikke så mye lønn å hente, men dere får i hvertfall en sum som skal dekke det det koster å ha barna i hus + litt for tort og svie :-)
ikke akkurat struttepupp! Skrevet 10. september 2008 #6 Skrevet 10. september 2008 det går fint an for mor å bestemme hvor barna skal være. Trenger ikke kurs el. Men så veldig mye lønn å hente er det nok ikke.
Koala *g07* Skrevet 10. september 2008 #7 Skrevet 10. september 2008 Ja mor kan komme med ønsker. Barnevernet vil vurdere søknaden og ta et besøk med de ønskede.
Gjest ->>- Skrevet 10. september 2008 #8 Skrevet 10. september 2008 Ja, mor kan bestemme. Altså, om barnevernet der dere bor går med på å skaffe avlastning for barna (noe som varierer veldig fra sted til sted så lenge det ikke foreligger noen form for omsorgssvikt), så må et besøkshjem godtas av barnas foresatte. Barnevernstjenesten må også godkjenne besøkshjemmet, men det behøves ikke noe kurs - det vanligste er at de kommer på et hjemmebesøk, men noen praktiserer bare et intervju på kontoret. Det enkleste er altså at mor tar kontakt med barnevernstjenesten og ber om avlastning og samtidig foreslår dere. Dette er ganske vanlig. Dere vil i så fall få 550 kroner døgnet per barn i arbeidsgodgjørsle (skattepliktig) og 220 døgnet per barn i utgiftsdekning (skattefri).
Mammaen til Isak Skrevet 10. september 2008 #9 Skrevet 10. september 2008 En liten rettelse til pila: Det varierer hvor mye lønnen er fra kommune til kommune og vedtak til vedtak. Siste gangen jeg var avlaster (i fjjor), hadde jeg ett barn, fire døgn i mnd,og alt inkl kjøregodtgjørelse og div blei det litt over 5000kr i mnd inn. Ja, det beste er om mor ringer bv tjenesten, forteller om sitt ønske og behov og foreslår dere. Det er stor manko på avlastere om dagen og kommunene sliter med å dekke opp. De kommer til å bli glade for at mor allerede har løsningen klar. Noen kommuner intervjuer og har en ganske lang prosess i forkant, andre ikke. Dette må dere bare ta som det kommer. Men det er greit å være forbredt på et hjemmebesøk først, men det er ikke sikkert de gjør. Lykke til, dere er snille og flinke som vil og skal dette! Man trenger sånne som dere
Gjest ->>- Skrevet 10. september 2008 #10 Skrevet 10. september 2008 Joa, men det store flertall forholder seg til KS-satsene for besøkshjem. Om du har vært avlaster for barn med funksjonshemming av noe slag blir reglene andre igjen (for å få kjøregodtgjørsle i et vanlig besøkshjem er svært spesielt). Og også vanlige besøkshjem kan få høyere satser om barnet er spesielt krevende. =)
Mammaen til Isak Skrevet 10. september 2008 #11 Skrevet 10. september 2008 Kjøregodtgjørelse er helt vanlig i alle de tre kommunen jeg har vært avlaster under, eller vært veileder for i allefall. Og nei det er ikke barn med spesielle behov
Sjokoladekaka Skrevet 10. september 2008 #12 Skrevet 10. september 2008 Vanligvis blir barnevernet glad dersom du har familie, som er aktuell, sjølv. For der er ikkje mange familiar i omløp som besøksheim. Skulle gjerne vore fleire å velge i:) Men ein må ha samtale, for "godkjenning" som besøksheim. Treng ikkje kurs. Det er for fosterheimar. Lønna er ikkje til å bli rik av, så det må vere litt idealisme i dette:) Men nokre kroner er der jo. Og så får ein dekt aktivitetar/ting ein deltar i med barnet(barnet sin del, i alle fall) Og så må behovet vere reelt hos den som treng avlastning. Det er vel det viktigaste:) Etter barnevernslova og sosialtjenestelova, er kvar 4. helg det som er vanlig å få som avlastning. Ikkje kvar 3. helg. Til og med einslege med barn med handicap, uten særleg anna avlastning, får sjeldan meir enn kvar 4. helg.
BettyBoob Skrevet 10. september 2008 #13 Skrevet 10. september 2008 jeg har søkt om avlastning. det er mye lettere å få det hvis man har noen som kan være avlastere. venter på svar jeg har en god venninne som vil stille opp, og som også har gjort dette før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå