Gå til innhold

Anonym donor eller åpen donor?????? Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg og samboeren min har begynt å planlegge et stork besøk, det er sambo som skal gjennomføre denne gangen siden jeg har en datter fra et tidligere forhold.

Vi er så usikkre på om vi skal velge anonym eller åpen donor.......

Ser fordeler og ulemper med begge.

Hva fikk dere til å velge anonym eller åpen donor?

Tenker dere på dere selv eller på barnets fremtid når dere tok dette valget?

Takk for forkjellige innspill som kan hjelpe oss med valget :)

Velger å være anonym enda (beklager)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hej!

Jag lever i ett lesbiskt förhållande och vi hade inte möjlighet att välja annat än anonym donator hos Stork för 5 år sedan (vi ville ha en donator med nordiskt utseende så USA var uteslutet).

I dag skulle jag ha valt en öppen eftersom möjligheten finns men jag ångrar inte att min son har anonym donator. Han är världens finaste pojke :)

Jag har en "extended profile" på min sons donator (Cryos) så han kommer ändå att få lite extra information om han vill. Det går att få på ca 60 av Cryos donatorer (men de har säkert 800-1000 donatorer).

/Asta

Skrevet

Som du sier, det er fordeler og ulemper ved begge. Ved åpen donor er jeg litt engstelig for at barnet skulle få forhåpninger, forventninger til det å treffe donoren, for så å bli skuffet. Allikevel, vil jeg nok velge åpen donor. Hvis jeg prøver å tenke hva jeg selv ville ønsket hvis jeg var et donor barn, så ville det nok være å ha muligheten til å få vite om mitt biologiske opphav hvis jeg ønsker det. Det sies jo at for noen adoptivbarn er det viktig å finne sine biologiske foreldre og for andre er det ikke det. Så er vel kanskje slik for donorbarna også, individuelt.

Skrevet

Hei!

Jeg har valgt åpen donor. Jeg tror det viktigste for barnet er å faktisk bare det å ha valget! For noen barn har jeg hørt er det nok for dem, og de slapper av med det og kanskje aldri møter personen. Hvis de ikke hadde hatt muligheten er det jo noen som kanskje gjør alt de kan for å få vite hvem det er!!Uansett hva du gjør er det sikkert riktig for deg.

Lykke til!:))

Skrevet

Vi satser på åpen donor hos VitaNova. Både fordi vi ikke helt klarer å forsvare det etisk for oss selv å nekte et potensielt barn muligheten til å finne ut mest mulig om sitt biologiske opphav, og fordi vi da vil kunne være foreldre begge to med en gang barnet fødes - og slippe stebarnsadopsjon.

Men vi vil nok være "egoistiske" nok til å gå over til anonym donor om det skulle vise seg at vi behøver IVF og dette tar så lang tid som forespeilet å få i Norge.

Skrevet

Jeg er gift med en kvinne og vi har valgt anonym donor. Vi ønsker at barnet skal ha to foreldre - meg og min kone, og ser derfor ikke at barnet har behov for å få vite hvem donor er.

Vi har valgt å se på donasjonen som noe vi måtte gjøre på Stork for å kunne få barn - altså mer som en "teknisk greie".

Lykke til med valget dere skal ta - riktig for noen kan være feil for andre, så her gjelder det å lytte til sine egne argumenter, tanker og følelser :o)

Skrevet

For meg er muligheten til å benytte åpen donor enormt viktig selvom donosjonen for min egen del er en teknisk sak.

Det som er viktig for meg er at barnet om han/hun skulle ønske det kan få muligheten til å finne ut hvor det kommer fra. Jeg kommer til å være åpen om donorbruk ift barnet og også at dette ikke er noen form for farsrolle. Hvor man kommer fra kan være en viktig del av identiheten til en person og jeg vil at barnet skal selv få bestemme om det vil utforske dette.

Jeg opplevde å miste min mor som svært liten og sleit en del med dette i tenårene. Dette var et litt tabubelagt tema hjemme og jeg følte at jeg ikke visste hvem hun var. Jeg vil tro at den utfordringen kan komme i mye større grad hvis det er en anonym donor.

Skrevet

Jeg og min kone har valgt anonym donor. Vi har en sønn på 14 måneder (som jeg fødte) og jeg er gravid på nytt med samme anonyme donor, de vil derfor også bli helsøsken rent biologisk. Vi har fått utvidete donoropplysninger som vi kommer til å dele med våre barn når de blir større.

Jeg er selv adoptert fra India, jeg kom til Norge da jeg var 4 år. Jeg husker ingenting om min fortid og har heller ikke behov for det. Jeg er svært takknemlige for de foreldrene jeg har her i Norge. Det er viktig for meg og min kone og være gode omsorgspersoner for våre barn og skape den familien som mine foreldre har gjort for meg og min søster. Jeg kan ikke garantere at det blir nok for vår barn, men det er derfor vi har valgt å få tilgang til ekstra opplysninger om donor som våre barn kan lese igjennom senere.

Når man går i gjennom barndommen vil man nok ha spørsmål om hvem er jeg, hvor kommer jeg fra, hvam var min biologiske foreldre osv. Det hadde selvfølgelig jeg også som adoptert, og spørsmålene var vel ekstra presserende i puberteten og ungdomstiden. I løpet av denne perioden blir jo identitet og tilhørighetsfølelsen svært viktig for de fleste. Samtidig visste jeg at jeg umulig kunne få vite noe som helst om min opprinnelse da jeg bodde på et barnehjem de to siste årene. Det å vite at jeg ikke kunne vite gjorde det lettere for meg å takle det livet jeg hadde fått og også sette pris på all denkjærligheten og mulighetene mine foreldre ga meg og fortsatt gir meg. Jeg ønsker selvsagt det samme for mine barn, og håper de ser likt på det i hvert fall når de blir voksne. Om det oppstår mange frustrende spørsmål og sorgreaksjoner får vi hjelpe dem så godt vi kan og jeg får bruke meg selv som eksempel for barna. Dette var i alle fall utgangspunktet vårt når vi valgte anonym donor. Han var med teknisk og laget to vakre barn, vi er foreldrene som har dypt ønsket oss disse barna... - og jeg håper vår kjærlighet og omsorg kan minske et eventuelt savn som det har gjort for meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...