Gå til innhold

Dere som er utleiere, som leier eller andre som har greie på rettigheter, vær så snill å se hit!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er: Ei venninne ringte nettopp, helt fra seg. Hun har en vanskelig huseier, og han har ikke vært enkel noengang. Hun har bodd der ca et halv år..Forrige uke skulle hun betale husleie men fikk ikke full lønn pga rot på regnskapskontoret så hun gikk til huseieren å sa i fra og han gav henne en uke på å få betale, i går var det gått en uke å det lå brev om at hun måtte være ute innen en uke i kassa hennes i dag tidlig. Hun hadde snakket med han i går og forklart for ente gang at de ikke har samme bank og at det tar opptil flere dager før pengene er inne. Hun har postbanken, han vet jeg ikke. Han hadde ikke sagt noe, bare lukket døra. Så kom brevet og nå lukker han ikke opp, og ikke svarer på meld. Har han virkelig lov å kaste henne ut? Stakkar jente :(

Fortsetter under...

Skrevet

Det er kun Namsmannen/Namsfogden som har myndighet til å kaste folk ut av leilighetene deres.

Skrevet

Klippet fra forbrukerportalen:

Utkasting

I forbindelse med oppsigelse eller heving av husleieavtalen, kan det bli aktuelt fysisk å fjerne leietaker og hans eiendeler fra boligen. Det er viktig å være oppmerksom på at dette ikke kan gjøres av utleier. Tvangsfravikelse av bolig kan kun gjennomføres av lensmann/namsmann. Dreier det seg om manglende betaling, kan leietakeren hindre utkasting ved å betale det han skylder før namsmannen kommer.

Skrevet

Er du helt sikker? Hva kan hun gjøre nå da, noen råd? Jeg har ikke peiling nemlig og føler meg rådløs i denne situasjonen

Skrevet

Noen som vet hvor fort namsmann kommer da, jeg har prøvd gogle litt men er ikke så god på det :) men fant noe om at viss namsmann blir koblet inn, får man først et skriftlig varsel med 14 dagers frist før evn en utkastelse blir aktuelt. Men dette var skrevet av en privatperson så vil ikke kalle det en sikker info kilde :)

Skrevet

Det tar lang tid, leste det her or en stund siden men husker ikke helt. Men tror nok det hvertfall tar 1 mnd.

Annonse

Skrevet

La det ut på anonym og der svarte ei at han hadde lov å kaste henne ut så lenge hun ikke betalte i tide. Noen som vet hvor jeg kan finne info om dette, jeg sa til henne at hun burde ringe den foreningen kontrakten hennes er skrevet gjennom, så er spent på å høre fra henne.

Skrevet

Ingen fare, han kan ikke kaste henne ut. Mamma leide ut en leilighet en gang, og der måtte leietaker kastes ut av lensmann. Men det var etter 5 mnd uten betaling, og ingen tegn på å ønske å betale. Først etter 7 mnd ble leietaker begjært utkastet av lensmann/namsmann. For å ha gyldig oppsigelse må det foreligge alvorlig brudd på leiekontrakten, eller at utleier skal bruke leiligheten selv.

Skrevet

hvis det er første gangen pengene kommer sent og han fikk beskjed,har han nok bare bestemt seg for å være en drittsekk

Skrevet

Først må han sende skrigtelig purring med varsel om at saken ender hos namsmannen dersom hun ikke betaler. Tror det er noe i den duren. Men det beste hun kan gjøre er å kontakte namsmannen eller leieboerforeningen for å få et godt og konkret svar, her inne blir det en mengde ukvalifiserte gjetninger. Vi leier ut flere boenheter, men alle betaler, så vi slipper problemstillingen:) Nå er ikke vi så firkantet at vi ikke gir en ukes utsettelse eller to heller da... Forøvrig hadde jeg vel vurdert ny leilighet hadde jeg vært henne.

Skrevet

Tusen takk for svar, nå har jeg lest litt og funnet ut at han kan jo ikke gjøre det på den måten nei. Det står jo svart på hvitt, skal ringe henne og forklare henne hennes rettigheter, stakkar hun er lei seg. Han er en dirttsekk den mannen, ikke noe hyggelig fyr nei. Har sett han et par ganger og han er veldig spesiell. Hun får betalt denne uka så da kommer han vel ingen vei med utkastelsen sin uansett. Om han ikke skylder på at han skal bruke den selv da, men de hadde vist gjensidig tre mnd oppsigelse så han kan jo uansett ikke hive henne ut på 14 dager som det stod i brevet. Huff tror hun bør finne seg et annet sted å leie, komme seg vekk så hun slipper sånt styr.

Annonse

Skrevet

Ja, tanteBassa, det er jeg helt enig med deg i. Det bør hun gjøre. Men fant masse nyttig på både utkastelse.no og advokatenhjelperdeg.no og leieboer foreningen. Så uansett hva han sier kan han ikke kaste henne ut pga dette på 14 dager, det har han ikke lov til.

Skrevet

Snakket akkurat med henne nå, hun hadde ringt leieboerforeningen og advokathjelp og fikk samme svaret hos begge, nei han har ikke lov. Skulle først være skriftlig varsel med 14 dagers frist på å betale før han kunne sende saken til namsmann,så ville namsmann sende skriftlig advarsel med nye 14 dager frist, om hun da enda ikke hadde betalt ville det kommet skriftlig brev med dato for utkastelse, med minst nye 14 dagers varsel. Så han har ikke loven med seg når han truer sånn. Han hadde heller ikke lov til å si henne opp, da vesentlig mislighold regnes som 3 eller flere mnd ubetalt leie, og at leietaker ikke viser vilje til å betale. Han kan heller ikke heve avtalen, da dette ikke er grunnlag for en heving av avtale. I tillegg kan han ikke si henne opp ved å si at han skal bruke leilighten selv, sånn som situasjonen er nå. For da kan hun bevise at han bare gjør det pga betalingen og da kan hun kreve erstatning av han.................hun har jo alle rettighetene på sin side. De skulle visst sende henne dette så hun kunne vise det til han. Me han er klar over dette, det er jeg sikker på. Han er nok ikke dum, bare vrang! Tror at folk ikke kan sjekke rettighetene sine å bare gjøre som han sier. Jeg blei skikkelig engasjert her, og litt overraska over hvor lite rettigheter utleier har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...