Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 hei. Gutten min er 15 måneder og får melk morgen og kveld enda. Begynner og føle han er litt stor for det, eller kanskje fordi jeg synes det er flaut og si at jeg ammer enda... Har tenkt en stund at jeg skal slutte, men har vel egentlig ikke lyst.. Er det mest for min egen del enn for hans del at jeg fortsatt ammer? Han trenger jo det egentlig ikke? Er veldig redd at han skal bli så avhengig av det at det blir veldig problematisk og slutte. At han vil fortsette og be om det leeenge etter vi har sluttet. Vel, viss eg evt bestemmer meg for og slutte. Skal jeg bare slutte tvert? Så lenge pappan legger og står oppm han blir det nok ikke noe problem, han mååå ikke ha. Men verre når jeg skal legge han og han ikke får kos. Hva synes dere?
Expat Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 Barnet har medisinsk fordel av amming til det er fire år. Ellers, gjør det du vil. Ikke hva naboen, barnehagen eller svigermor vil. De blir ikke ufattelig avhengig. Og det er som regel skuffende dramatisk. Jeg måtte slutte selv i denne alderen og hun gikk rett over på en koselig tåteflaske. Om du slutter så kan du slutte tvert ja. Bruk gjerne noe elastisk men stramt over bysten den første tiden, en godt dekkende sportsbh er greit.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #3 Skrevet 10. september 2008 Ammet førstemann til han var 17 måneder. Husker jeg fikk høre da han var et knapt år at det kom til å bli vanskelig å avvenne ham når han var så "gammel". Han var veldig glad i puppen, og da han var rundt et år ammet jeg fortsatt flere ganger om dagen, og i en periode der han var forkjøla nattamma jeg faktisk også. Ble gravid igjen, og ammet de første månedene, men fikk vel sannsynligvis mindre melk pga graviditeten. Ammet morgen og kveld da vi sluttet, men ikke hver morgen og ikke hver kveld (kom an på hvem av oss som la ham, og om han hadde våkna når jeg dro på jobb). En kveld jeg skulle legge ham innså jeg at det hadde gått et døgn siden sist amming, og bestemte meg for å prøve uten. Dermed var jeg ferdig med amminga. Gikk som en drøm. Husker at bare noen dager senere lå han i senga hos oss, rett ved puppen, og viste null interesse. Så for oss var det helt uproblematisk å slutte, selv om han var "puppegal" :-) Syns du skal gjøre det som føles riktig for deg og ungen.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #4 Skrevet 10. september 2008 Grunnen til at jeg ønsket å slutte da var forresten at tennene hans gnagde på mine ømme gravidpupper, og at jeg ikke ønsket å tandemamme eller avslutte amminga hans for nær opptil fødselen (i underkant av to år mellom barna).
Gjest Skrevet 11. september 2008 #5 Skrevet 11. september 2008 Jeg avvente gutten min da han var 19 mnd, sluttet tvert på dagen, og etter tre dager var han helt ok med det. Men han syntes det var skrekkelig trist, og for meg var det grusomt fordi jeg ikke egentlig ønsket å slutte selv, men måtte i forhold til ting på jobben. Så mitt råd er, vent til dere føler dere klare. Barn har godt av morsmelk og det er naturlig å amme lengre enn det som er vanlig i Norge.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Langtidsamming er så koselig.. Sluttet etter 2 1/2 år vi.. Barnet har fortsatt stor nytte for morsmelk også etter 1 år. WHO anbefaller amming i minst 2 år... Gjør som du føler for.. Ikke slutt for andres skyld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå