Gå til innhold

Mattips til ei matlei ettåring???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mottas med stor takk.

Jenta mi som nettopp fylte et år for noen dager siden spiser for tiden fryktelig dårløig. Brød spytter hun bare ut, prøver å la henne spise selv, men det funket kun et par dager. Kan kun ha smøre pålegg vhis det skal være sjans for at hun spiser noe, for hvis ikke peller hun bare av pålegget å spiser det. Grøt har hun aldri vært begeistret for, men kan få i henne en halv porsjon hvis jeg er heldig. Lager mye middag til henne selv, det er vel også det måltidet hun spiser best på.

Har nettopp sluttet og amme og hun får 2-3 falsker nan3 om dagen (ca 150ml) , er dette for mye? tanken på at dette kanskje gjør henne mettere enn vanlig har streifet meg...

Råd ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv forskjellige smørepålegg/syltetøy.

Introduser ett yoghurt og frukt måltid..

Prøv forskjellige grøter og evt putt litt frukt i hvis ho liker det

Du kan jo evt gå ned på 2 flasker nan. Når gullet var ett år nektet han å drikke melk som måltid. Men for oss så var det bare en flaske å kutte ned på:)

Skrevet

Trenger hun nan lenger da? Vanlig melk duger fint her i huset til vår ettåring... Hun spiser forøvrig det meste, men eggerøre synes hun er kjempegodt, frukt og yoghurt går ned som bare det - mens grøt har vi kutta helt ut for lenge siden. Det hater hun, hehe.

utover det er grove vafler en god ersatning for brød til matleie unger:)

Skrevet

Hei.

Vi begynnte rundt ett år å gi mini det samme som vi spiser, det hjalp veldig for henne å se at vi spiste det samme som henne, så vi prøver i det lengste å spise sammen. Du har helt rett i at nan gjør henne mett, det er veldig mye næring og fett i, så det er veldig mettende og. Nan kuttet jeg ut når hun passerte ett år, hun får heller kumelk til brødmåltider, og hun savner ikke den flaska (14 mnd nå) Men barn er jo veldig forskjellige og, så det er jo noe du føler på selv når du vil slutte med den.

Nå vet jeg ikke hvilken grøt hun ikke liker, men når jenta mi var "lei" kjøpegrøt, begynnte jeg og lage havregrøt til henne, den går jo an å lage på nan og om hun ikke drikker kumelk enda, havregrøt med litt raspet eple og kanel er jo kjempegodt, om du ikke vil bruke sukker i så går det jo an å søte den med litt vaniljeessens el lignende, alt etter hva dere liker.

Barn er jo som kjent og barn, og de har jo rare nykker og matleie perioder, så lenge hun spiser litt, det ikke varer for lenge og hun ikke er på kanten til underernæring tror jeg det går bra med sånne perioder.

lykke til:)

Skrevet

En sunn frokostblanding med melk, Minifras f. eks. Det elsker jenta mi i hvert fall.

Skrevet

Takk for alle tips,

har skrevet ned alt og skal prøve ut litt forskjellige.

Har alltid pleid å gi fruktpure o.l til dessert , eller yoghurt som en avslutning på hvertfall to av måltidene, men kuttet det ut for da hun spiste lite ville jeg hun skul blir ordentlig sulten til neste måltid (da hun spiser ekstremt lite prøver jeg på nytt etter 1 times tid, og slik blir det bare småspising igjennom dagen).

Sluttet å amme for et par uker siden, og erstattet puppen med flaske, er derfor vanskelig å vite hvormye melk hun egentlig trenger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...