Gå til innhold

trist..

Anbefalte innlegg

synes det er litt trist å lese om så mange som gruer seg til fødselen.. mulig jeg er litt skrullette, men jeg tenker slik: man kan ikke grue til noe man ikke vet hvordan utfallet blir, da kan man like godt slutte å puste, det kan faktisk skje noe smertefullt samme hvor du ferdes.. ved en fødsel er det full oppbacking av leger, helsepersonell som er spes. utdannet på dette området.. - OG PREMIEN... den vidunderlige premien....:)

Jeg mener overhodet ikke å si at det er galt og grue seg, jeg kunne bare ønske at dere ikke gjorde det.. for deres egen skyld.. Se på fødselen som en utfordring, tenkt på hva du og den du evt velger å ta med på fødselen kan gjøre/ ta med for å gjøre det til en best mulig opplevelse..

Jeg har skal forhåpentligvis føde i april igjen, å jeg er sinnsykt spent på hvilken opplevelse dette blir, uansett så må ungen ut.. forrige gang ble de klipp og revn.. men skitt au- en liten prins spratt ut:)

Håper alle får en fin opplevelse

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138652607-trist/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig i at det er trist. Må imdlt få sagt at det oftest ikke er smertene som skremmer de med fødselsangst, tror det er viktig å huske på for de som er heldige og ikke har problemer med tanke på fødsel.

Er også enig i at det bør være trygt når en er omringet av fagfolk og eksperter. Men sånn er det IKKE for alle. Det er detsverre flere fødestuer UTEN god nok kompetanse/utstyr og jordmødre som er store tilhengere av hjemme-fødsel rundt om i landet som ikke klarer å gi god nok fødselshjelp om det oppstår komplikasjoner.

Jeg skal også ha barn igjen i april, men har utsatt graviditet i mange år pga svært mangelfull fødselshjelp første gangen. Dette har ingenting med redsel for smerte å gjøre, men heller om en sum av svært uheldige hendelser som ingen kan garantere for at ikke vil skje igjen..

(fødsel ble rapportert inn som avvik og fulgt opp av sykehusledelsen, men det hjelper ikke på mine følelser)

Håper ingen må oppleve det samme som jeg, og at alt går mye bedre denne gangen. Til alle med fødselsangst; dere er ikke alene

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138652607-trist/#findComment-138658703
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Skulle ønske jeg også kunne slippe angst og redsel. Men vet at ting kan gå galt enten før, under eller etter fødsel av egen erfaring. SKulle så gjerne vært foruten. Slik var mine to første fødsler, en drøm uten like, ingen erfaringer av det FÆLE som faktisk kan skje... mens nå er det helt annerledes... Skulle så gjerne...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138652607-trist/#findComment-138912186
Del på andre sider

Vær så snill...

Å ha fødselsangst er ikke trist, ikke syn synd på meg!

Å ha fødslesangst er et problem, så ta meg heller på alvor og vis meg respekt. Du syntes kanskje synd på meg fordi jeg ikke får oppleve fødselen og graviditeten på samme måte som du gjør.. Vel vi er forsjellig, aksepter det.

Jeg gleder meg ikke over å dra til tannlegen heller, ikke har jeg behov for å gjøre det til en opplevelse heller. Men har man hull, må man går. Nå er jeg engang blitt gravid, og ungen må ut ( dessverre). Men jeg skal nok finne en løsning sammen med sykehuset... Akkurat som jeg har klart å ta utdannelse på universitetet, til tross for at jeg er sterkt dyslektisk. ( Det kan du foresten få lov til å være trist over at universitetene i Norge stadig diskriminerer handicapete studenter)

En viktig årsak til fødselsdeprisjon i den vestlig verden er faktisk "sannheten" om at det og føde og få barn skal gi deg en sånn fantastisk opplevelse. Sånn en lykkerus, ja så skjer ikke det og mange blir deprimert.

Du trenger ikke være trist jeg går ikke glipp av noe, jeg må være tilstede.

Min mann hater berg og dalbaner, jeg elsker dem. Men jeg tror ikke at han går glipp av noe viktig ved å hate det, selv om han ikke har samme opplevelse som meg.

Hvis du skal være trist for noe så tenn et lys for alle de kvinnene som dør i barsel. Hvert minutt dør en kvinne mens hun føder, og mer enn 500 000 kvinner dør hvert år av komplikasjoner knyttet til svangerskap. Vær trist over at svangerskap og fødsel er den aller største dødsårsaken blant jenter mellom 15 og 19 år, verden over. Ja, jeg har fødslesangst men det er ikke noe å være trist over det er et problem som kan jobbes med og løses i en moderne velferdstat.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138652607-trist/#findComment-138913791
Del på andre sider

er SÅ lei av å lese slike bedrevitende innlegg skrevet av imbisile personer som ikke KLARER å forstå at det er STOR STOR forskjell på det å GRUE seg og det å ha ANGST!

det er ikke synd i meg, jeg har det bedre enn de fleste andre gravide jeg kjenner. jeg er frisk som en fisk, har ikke hatt noen problemer i hele svangerskapet.

sluppet unna alt, unntatt angsten for fødsel. Og det er ikke smertene som skremmer meg, men selve fødsels opplevelsen. Livredd for å få med meg et fødselsskadet barn hjem, DERFOR angsten og den kan ikke et sånnt lite "positivt" innlegg som det du skrive gjøre NOE med.

det er mennesker som DEG som har same holdninger som deg som har gjort mitt svangerskap til et rent hellvete!

Det er trist at du ikke kan godta at alle er forskjellige

det er trist at du forstår så lite

og det er trist at du føler behovet lette på trykket her, hvor de fleste har det vanskelig nok fra før!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138652607-trist/#findComment-138915627
Del på andre sider

Annonse

navnet på dette forumet er fødselsangst, ikke "jeg kvir meg for fødselen"

en stor forskjell, og at du kommer med usaklige argumenter hjelper dermed fint lite!

Angst innebefatter en kompleks og bred kombinasjon av følelser, som frykt, engstelse, bekymring og panikk, og kroppslige symptomer som hjertebank, brystsmerte, pustevanskeligheter, svetting, svimmelhet, rødming og kvalme. Angst har evolusjonært sett en viktig funksjon for overlevelse og kan være en normal og adekvat reaksjon på ytre trusler. Angst kan sees som en forsvarsmekanisme som forbereder kroppen på flykte fra eller konfrontere (sloss mot) kilden som utgjøre en trussel. Angst kan bli et problem og utvikle seg til en psykisk lidelse dersom angstreaksjonen er betydelig overdreven og ikke står i et fornuftig forhold opp mot faktisk trussel. Feillæringer om eksterne trusler, som kan være basert på for eksempel overgeneraliseringer ut fra dårlige opplevelser, og/eller biologisk betingede sårbarheter kan føre til problematiske angstreakssjoner.

(def. av angst på wikipedia)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138652607-trist/#findComment-138915652
Del på andre sider

Jeg gruer meg helt sinnsykt til fødsel! Har gjort det helt siden jeg var liten. Og alltid tenkt på det med skrekk og gru.

Men er det nødvendig å slakte alle her som skriver på denne siden som faktisk tenker litt positivt. Eller prøver å få andre til å tenke positivt. Jeg synes iallefall at det er godt i hjertet å få høre at det faktisk går bra med noen.........

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138652607-trist/#findComment-138917312
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...