Gå til innhold

Så er det inn hit, venter på bekreftelse på 3 abort. Svært tidlige SA, noen som har tips, erfaringer eller likn? (SVÆRT langt)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har det veldig tungt nå, men samtidig så er det fortsatt en liten håpfull stemme inni meg som håper på at det skal gå bra alikevel. Dette som vet kommer til å gjøre det ekstra ille når får "dommen" av gynekolog i morgen.

Har 2 tidlige SA: Mistet første gang tidlig i juni, 5+2 på vei. Det skjedde noen dager etter svak positiv test 3-4 dager etter IKM, der jeg hadde spotting fra samme dag som testen ble positiv. Denne gangen ikke planlagt, så tok det ikke så tungt.

Ventet en mens før prøvde på nytt, og gravid med en gang. Fikk denne gangen tidlig ømme bryst ikke mange dagene etter eggløsn. Etter 3+6 siden forrige mens voknet jeg om natta med skikkelige kramper, og ikke like etterpå startet blødnigene. Hadde ikke hatt noen positiv test.

Vi "kjørte" på, og for 13 dager siden begynte jeg å få omtrendt full pakke med graviditetstegn. For ca 5 dager siden sluttet omtrendt mensmurringene, men de fleste graviditetstegn er der fortsatt. Når litt feber + litt smerter i ryggen gjorde seg gjeldene i ryggen, dro vi til legen. Blodprøve fredag gav hcg på 3. Ingen håp med andre ord.

Så da sitter vi her, med fortsatt mange mange graviditetstegn, og lurer på om vi orker karusellen på nytt. Og da er det snakk om 3 aborter i løpet av 3,5 mnd. Lurer på hvordan dere andre sterke mennesker orker fortsette å prøve og prøve....

Har forøvrig fortsatt ikke blødd eller spottet, så redd må bli MA...

Denne gangen har jeg lagt om kostholdet skikkelig: ingen sukker i verken frukt/gotteri eller likn, lav karbo, masse proteiner og mange måltider. Ingen blodprøve er tatt, men har gått på Progesteron 1,7% i 11 dager, og drukket "babyklister" siden cirka da også. -Kanskje derfor ikke har blitt SA ennå?

"For" fruktbar? Insulin resistens? Dårlige egg/sperm? Kromoson feil?

Hvilke ting er det som resulterer i så tidlige SA?

Fortsetter under...

Hei!

Kjenner meg veldig igjen med 4 tidlige SA. Flott du har lagt om kostholdet, veldig bra! Insulinresistens kan nok være en faktor for noen. Og flott med prog. krem! Men altså: Den store "nurse`s study" viser at man ikke skal ha for mye animalsk protein. Dem som fikk i seg ca 140 g animalsk protein hver dag hadde mye vanskeligere for å bli gravid enn dem som fikk i seg bare 70 g pr dag. Planteprotein derimot, var helt motsatt. Det ble anbefalt minst 25 g planteprotein (rosenkål, bønner, linser, grovt mel) hver dag. Og ikke raske karber, IKKE transfett (chips, pommes frites, kjeks etc), men endel sunt fett. Ikke fettfattig altså. Men plantefett/ omega 3 hvis jeg ikke husker feil. (fiskeolje, linfrøolje, olivenolje osv.). Og så IKKE lavfetts melkeprodukter, det gav 80% større sjanse for fertilitetsproblemer. LITT melkefett var bra for EL :men nok med feks 2,5 dl is i uken eller 3,5 dl H-melk i uken.

Leste også at tidlige aborter kan skyldes autoimmunitet og/eller tendenser til at små blodpropper dannes i morkaken. For at blodet skal flyte lettere kan prøves rå hvitløk, fiskeolje, ingefær. Når det gjelder autoimmunitet mener jeg at et betennelsesdempende kosthold kan hjelpe. (omtrent som det anbefalt over). Men du bør få testet følgende (blodprøver): lupus antikoagulant og protein C (eller S, husker ikke) og antifosfolipid. Dise prøvene sier noe om blodkoagulering og autoimmunitet og taes gjerne ved gjentatte spontanaborter.

Sånn. Alt dette fra meg som ennå ikke er gravid. Men jeg prøver.... Tar akupunktur også. En kjempegod bok (kan kjøpes på nettet) er "the infertility cure" av Randine Lewis.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...