Gå til innhold

Til blue og ultralyd, fostervannsprøve etc.

gammel røy

Anbefalte innlegg

Hei Blue,

hei Blue,

Som svar på ditt spørsmål på en annen link. Fastleger vet ofte ikke hva som er tilgjengelig for kvinner 37/38. Jeg fikk duotest ved forrige graviditet, men hadde ikke fått det dersom jeg ikke ba om det. Jeg ba legen min sende en anmodning til ullevåll om jeg kunne få duotest (tidlig ultralyd og blodprøve). Litt etterpå fikk jeg innkalling fra Ullevåll til genetisk veiledningssamtale og til tidlig ultralyd. Gikk på begge samme dag. I første omgang bestemte vi oss for å få bare ta duotest, men på grunnlag av rare resultater ble det til slutt fostervannsprøve på oss. De folka på genetisk veiledning var flotte.

Det altså ikke automatikk i at du blir tilbudt fosterdiagnose. Jeg måtte informere min lege om hva han skulle gjøre, det må kanskje også du?

Fortsetter under...

Kan signere her, man må absolutt spørre selv! Jeg ble nesten for sen, spurte tilfeldigvis da jeg var på kontroll i uke 10. Legen sa bare at "da søker jeg deg inn på ullevål" og så ferdig med det. Må nok gå ut fra her at legene ikke "kaster" testen etter deg, man må ta tak i dette selv:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...