Gå til innhold

Hvite katter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har peiling på hvite katter?

Ser ut som jeg skal adoptere en på et år, vet den er døv, men er det noe annet oxo?

Har et brunt og et grønt øye..

Er det de som kan bli blinde?

Skrevet

en hvit katt trenger ikke å være albino, som ofte har problemer med synet. er den helt hvit i pelsen? denne katten hørtes ut som den er dominant hvit, jeg vet ikke om problemer med synet på slike katter.

sakset dette fra www.royalkanin.no:

Dominant hvite katter

Hos de dominant hvite kattene overlever ikke melanocyttene. Kattene er helt hvite med blå eller oransje øyne. Noen har også et blått og et oransje øye. 20 – 30 % av disse kattene er døve.

Albino

Dette ses når det ikke er tyrosinase tilstede. Dette nedarves recesivt. Kattene har blå øyne og er ikke døve. Forholdsvis sjeldent.

fant også dette om dominant hvite katter:

http://pawpeds.com/pawacademy/courses/genetics/white_no.html

Skrevet

Albino katter er svært, svært sjeldne. Tror aldri jeg har sett så mye som et eneste bilde av en albino katt!

Hvis katten har et brunt (gult?) og et grønt øye, er det nesten litt rart om den er døv, men det kan selvsagt også forekomme. Det er vanligst på katter med blå øyne, eller på odd-eyed katter, dvs katter med et orange og et blått øye, men da vanligvis bare på den siden hvor det blå øyet er. Men også hvite katter med blå øyne kan ha normal hørsel.

Såvidt jeg husker i farta er det ikke noen spesielle helseplager forbundet med hvite katter, annet enn den evt døvheten. Dette er noe som de fleste katter klarer seg greit med, men det kan være at dere må passe på litt ekstra i noen situasjoner. Tror ikke det er noen problemer med synet/blindhet... Jeg har selv katter med blå øyne (rasekatter), og har aldri hørt at det skal være noe problem! Katter med hvit pels kan være mer utsatt for å bli solbrent på områder med tynn pels (ører, neserygg etc), men det er sjelden noe stort problem.

Veldig koselig at du vil adoptere katten, da! :)

Skrevet

vi adopterte en hvit kattunge for snart 5 år siden, den hadde ikke problemer med hørselen. den er heller ikke albino men har blåe øyne. det vi har hatt problemer med er at den utviklet matintoliranse så den får bare spise spesialfor fra dyrelegen med høyt næringsinnhold inni. den har også vært igjennom katteinfluensaen og kom med livet i hehold uttav det. har litt problemer at han ikke vil vaske seg men hva det kommer av vet jeg ikke. men vetrinæren som har styrt med pusen vår sa at dette ikke kom av at han var hvit, men at den hadde bodd på gaten og hatt et hardt liv. men vi elsker han og har syns det har vært verdt alt styr. men etter et år så stabeliserte ting seg og han har bare vært inne til dyrelegen for sjekk, fått vaksnine og vask. lykke til og adoptert den med god fornøyelse av å få en fin katt. men husk er katten døv så hold den inne siden den ikke kan sanse farer så godt som hørende katter.

Skrevet

Vår Ludvig er en helt hvit katt, men med gule øyne.

Ingen problemer med ham, han er hverken blind, døv eller har matintoleranse, men hvite katter er oftere døve og blinde - etter hva jeg har forstått.

Men tenk hvilken glimrende vernefarge om vinteren (der hvor det er snø, da)!

Og ditto elendig vernefarge om sommeren...

Skrevet

Denne katten, aragon er ingen innekatt, eieren hadde forsøkt, men den ble deprimert.

Enten får han komme til meg på finnskogen ellers blir den avlivet.

Tror nok jeg satser og tar den til meg jeg..

Takk for svar alle sammen..

Skal sjekke linkene oxo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...