Gå til innhold

Kort livmorhals og V-form/nebbing

2 x gull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har aldri vært på dette forumet før men jammen er jeg ikke her likevel....

Forrige svangerskap null problem men nå er det ikke helt den samme situasjonen.

Merket litt stikking i nedre del av livmor i uke 26 ca, ganske langt nede, og ikke sånne strekkesmerter fra leddbåndene, dette var en helt annen stikking. Fikk komme rett inn til gynekologen og hun målte livmorhals på 2,8 cm (ikke så veeeeldig kort det da), men i tillegg var det begynt å åpne seg fra toppen, altså øvre mormunn som de kaller det. Dette viser seeg som en mørk v-formet skygge eller hulrom på ultralyd. Jordmødrene kaller dette for nebbing.

Ble innlagt en uke på sykehus og ting roet seg ned litt, men ser stadig denne V-formen på ultralyd og det er en svakhet i livmorhalsen. Alle gravide har dynamisk livmorhals, men det er jo grenser for hvor kort den skal være også. Forrige svangeskap hadde jeg spontan vannavgang i uke 36 og har i tillegg påvist streptokokk B (GBS). Alle disse faktirene til sammen førte altså til innleggelse. Jeg vet at ting kan skje i morgen men også at jeg kan risikere å gå på overtid (men mer usannsynlig kanskje).

Er 29 uker nå og føler meg som en tikkende bombe. Dette er veldig stressende. Drømmer om det om nettene og tror fødselen skal komme når som helst. Sover mildt sagt helt elendig.

Noen med erfaring med liknende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke så mye om det men jeg har også kort livmorhals og en er nå 2,5 og blir målt hver uke.. er 100 % sykemld og må ligge rett ut, får gå på do da.. men er hjemme inntil videre. Glad for å slippe bli lagt inn.

Jeg er ikke mer enn 21 uker så jeg er redd for å få nå for det er altfor tidlig så jeg må bare ligge..

Får håpe du blir bra fulgt opp!! det må du kreve. så får vi håpe alt løser seg og at du går til termin..

Lykke til :o)

Skrevet

Jeg blir fulgt opp hele tiden, skal på ny ultralyd om en uke. Men jeg får komme inn til sjekk for den minste ting for å si det sånn, jeg må ikke tigge om å få hjelp. Legen sa at det var lav terskel for meg å bare å komme mellom kontroller hvis jeg følte noe var galt. Heldigvis.

21 uker er tidlig ja, hold deg flatt du, ta uke for uke og feire for hver hele uke som går. Det er jo en ting å føde for tidlig, både en og to mnd går greit stort sett, men mer enn de....da kan man risikere mye skader pg komplikasjoner for barnet både med en gang og på lang sikt.

For min del er det om å gjøre å komme seg til uke 30 i første omgang, det er altså en knapp uke til og det tror jeg nokj skal gå. Men jeg har hatt rare menssmaerter i hele dag, det liker jeg dårlig. Må legge meg ned litt nå :-)

Skrevet

Nei det skal ikke være lett.. vi får bare ligge.. godt å bli fulgt opp skikkelig iallefall.

Ja jeg ser bare frem til å komme til uke 28 ca. Så hver uke nå på ser jeg bare frem til neste ul for da er jeg en uke nærmere :o)

Skrevet

Har de sett denne såkalte V-formen hos deg da? Altså at livmorhalsen åpner seg fra toppen?

Skrevet

Hei 2 x gull!

Dette er som å lese om meg selv.... Jeg hadde en tidlig vannavgang i uke 23. Var inne til ul som viste nebbing og 2,5 cm lang livmorhals. De tok også bakterieprøve. Var inne til kontroll etter en uke, uforandret. Inne tre uker etter det, sjokk: 2 mm livmorhals! Min bakterieprøve som ble tatt fire uker før viste GBS. Skulle hatt behandling, men prøven hadde vært "borte" i fire uker. Ble selvfølgelig lagt rett inn og antibiotikabehandling ble satt igang. Etter to uker holdt ikke livmorhalsen og vannet gikk. det ble igjen vist GBS og legene valgte å ta gutten min ut 28+3. Det var rett avgjørelse for han hadde også infeksjon. Det har gått over all forventning, og han er nå 6 mnd. Håper ikke du blir redd nå.... Men hvis de ikke har gjort det så be de ta bakterieprøve! Og etterspør svaret...Lykke til.

Skrevet

De tok bakterieprøve pga at de visste om GBS'en fra første svangerskap. GBS er sånn at den svinger opp og ned så den er ikke der permanent. Akkurat ved denne siste testen ble det ikke påvist noe, men det kan som sagt komme tilbake. Jeg ble satt på antibiotika med en gang også, før resultatet var kommet for å være på den sikre siden. Legen min er heldigvis veldig nøye og tar ting veldig alvorlig.

I går hadde jeg plutselige forferdelige stikkinger nederst i livmoren, var og handlet i butikken en liten tur, var like før jeg måtte legge meg rett på gulvet. Det gikk over igjen da jeg kom meg tilbake på sofaen igjen da. Lurer på om jeg skal ta en tur til legen i dag, har egentlig ikke time før på mandag. Men jeg har forstått at ting kan endre seg veldig fort så derfor blir jeg litt nervøs.

Legen sier at hun skal senke skuldrene litt hvis jeg passerer 30 uker, og hun slapper av når (hvis) jeg passerer 34.

SUKK

PS!!! Så bra å høre at ting gikk så bra til tross for skrekk og gru vannavgang i uke 23 for deg! Måtte gutten i kuvøse og ha andre spesialbehandlinger når han kom i uke 28/29?

Klem

Skrevet

Hei igjen!

Så bra at det ikke er påvist GBS nå. Så du er ikke innlagt nå nei... Hvis jeg skal gi deg ett råd, som jeg hadde fulgt hvis jeg visste det jeg vet i dag for noen måneder siden, så må det være å ligge mye hjemme. Jeg slappet av, men var i byen en del og gikk ganske mye. Vips så var livmorhalsen borte på tre uker! Den holdt seg uforandret på 2mm da jeg lå i to uker. Kan du ikke ligge og være litt prinsesse da? Se filmer og lese bøker:)

Gutten min lå i kuvøse i 10 dager. Kuvøse er kun for å holde varmen, og han var visst uvanlig varm til å være født så tidlig så jeg tror det er vanlig å ligge litt lenger. Jeg fikk to lungemodningssprøyter, men de hadde virket dårlig pga GBS så han måtte ligge på respirator ett døgt og ha C-pap i 7 dager etter det. C-pap er egenlig bare lufft de blåser ned i lungene så de ikke skal klappe sammen. Mange puster helt fint selv også i uke 29.... Ellers måtte han jo ha antibiotika siden han også fikk GBS. Han hadde åpen ductus, men den har nesten lukket seg nå så jeg regner med de ikke trenger å gjøre noe med den. Han fikk melk gjennom sonde noen uker til han klarte å spise selv. Dette hørtes kanskje mye ut for deg, men jeg tror vi "hadde" et minimum av hva mange andre har hatt. Han har hele tiden klart seg veldig bra til å være født så mye for tidlig og legene har vært fornøyde.

Du må holde meg oppdatert da:)

Skrevet

Legen sier til meg at livmorhalsen er tett men den er veldig kort..

Skrevet

Hva betyr GBS?

Skrevet

Hei Tullemor1 mirakel baby i magen!

GBS betyr gruppe B Streptokokker. De har helt sikkert tatt bakterieprøve av deg og funnet ut at du ikke har dem. Du kan jo spørre? Det er bra du ligger. Da får du avlastet livmorhalsen! Lykke til.

Skrevet

Men hvordan merket dere at noe var galt egentlig? Og hva kjente dere?

Jeg har ikke hatt så mye symptomer og legen da at det var fullt mulig å ikke merke så mye men så var tilstanden der likevel og lurte i bakgrunnen.

Jeg må jo smile litt også da av alle de nye ordene vi må lære. Nebbing, GBS, V-form...ja ja

Den stikkingen jeg hadde i går ettermiddag var utrolig vond...som skarpe nåler rett inn i livmorhalsen. Aldri kjent liknende. Og har fortsatt mensmurring følelse i magen. Men kanskje det bare er sånn det er å være gravid? Ikke vet jeg....var ikke sånn sist i allefall.

Skrevet

Jeg merket egentlig ikke så mye....dagen før litt av vannet gikk første gangen hadde jeg litt vondt i magen. Det kan jo være tilfeldig. I de tre ukene luvmorhalsen "forsvant" kjente jeg nesten ikke noe, litt nedpress bare. Jeg følte egentlig at magen var veldig lav hele svangerskapet, men det kan den jo være uten at det er noe galt. Den stikkingen du kjenner kjente jeg ikke, bare tidlig i svangerskapet. Kan du ikke ringe føden å høre da? Bedre det enn å bekymre seg...

Skrevet

Takk for info.ja mye vi skal lære hehe.. jeg hadde ditt nick før når jeg skulle i gang med det 3 ivf forsøket, men det gikk galt, så skrev jeg men på det 4 vil det skje, men gikk galt da også hehe da ga jeg opp og ga f** i det meste så smalt det på egenhånd hehe etter 11 år og 4 forsøk.. :o))

Så det er bare å ligge, er 21 uker nå og ser bare frem til å komme til uke 28 først. er bare 7 uker igjen!!!

Skrevet

For en historie! Fikk gåsehud jeg nå. Da MÅ det jo bare gå bra nå. Hold oss oppdatert da. Jeg er her inne og heier på dere som "ligner på meg":)

Skrevet

Hvis det var min historie du fikk gåsehud av så fikk jeg det selv også hehe.. og legen sier hver gang jeg kommer på ul at det er ikke mulig så ler han, kjenner han privat også, du skal ikke kunne bli gravid sider han og her ser jeg et baby som spreller som aldri før.. hehe

Bare 7 uker igjen så er jeg ca 29 uker og da kan jeg senke skuldre og for hver dag etter det er bra :o) jeg hadde ikke v form eller nebbing som dere pratet om hehe..

Klem

Skrevet

Skal til ny ultralyd og kontroll på mandag, da er jeg 30 uker, så det blir jo spennende hva som skjer da. Det er to uker siden sist kontroll så hvem vet.

Håper iallefall jeg passerer 34 uker.

Hilsen NEBBET :-)

Skrevet

Spennende, men du er jo i uke 30 allerede og da er det jo ikke så farlig. åhh du er heldig. Har 8 uker dit jeg, men det fikser jeg vettu.. :o)

Får håpe alt er bra og at du får gå til termin!! Krysser fingre for deg.

Klem til nebbet hehe fra meg..

Skrevet

Ehhhh hvordan ser slimproppen egentlig ut????

Så jo aldri noe til den sist gang siden jeg fødte i uke 36. Nysgjerrig.

Skrevet

Heisann damer - ser at det er fleire enn meg som plagast med kort livmorhals og masse bekymringar. Tenkte berre eg skulle fortelle at det kan gå helt fint.

Eg har tvillingar i magen, og vart difor fulgt opp litt ekstra nøye hjå gynkologen min. Har hatt 3 IVF-forsøk, så det seier se sjølv at terskelen er lav før panikken melder seg her i gården.

Ved 23 veker vart cervix målt til 29 mm, noko ingen av oss vart spesielt stressa for. men eg fekk beskjed om å ta det med ro - ligge ein del på sofaen.

Ved 25 veker var den komt ned på 25 mm, og no sa legen at eg skulle ligge for det meste på sofaen framover. Det var ikkje så lett når vi stod midt inne i ein intens flytteperiode.

På kontroll 26+5 var den brått blitt 17 mm, og då la legen meg inn på sjukehuset på dagen til avlastning og observasjon. Eg låg der i 3 veker + 2 dagar, medan cervix var meir eller mindre stabil - gjekk ned til 14 mm, men på dagen for utskriving var den på 17 igjen. Fekk beskjed om å¨ligge på sofaen mykje. 30+1 reiste eg heim.

Men sambuaren min hadde flytta oss inn i ny leiligheit og der var så masse å gjere. Sjløv om eg låg på sofaen mykje, var der likevel mykje i hovudet mitt og mange småting eg gjorde når eg likvel skulle på do eller hente meg mat.

30+4 (fire dagar etter heimkomst) var eg på sjekk og då var cervix nede i 7 mm - krise. Trudde at no var det gjort.Men eg fekk beskjed om å roe heilt ned heime - ligge i ro og ikkje stresse fysisk eller psykisk.

På sjekk 32+2 var cervix opp ei 10-16 mm !!! Hadde vore flink!

Det viser seg at ligging er veldig bra - då kan alt vere stabilt lenge. Stress kan påvirke cervix på ein negativ måte. Har hatt masse menskramper, utan at dei har hatt påverknad på lengda på cervix (har sjekka det på sjukehuset). har hatt nedpressfølelsar og ligamentsmerter, men utan at cervix var kortare av den grunn.

No ligg eg mykje, og kjenner mange kynnarar som eg er redd er rier - fekk sjekka det fredag (32+4), men då var cervix oppe i 16 mm og der var ingen teikn til fødsel på gang.

Eg har altså vore på mange sjekkar og har engsta meg mykje pga livmnorhalsen. Men no har eg hatt såkalla kort cervix i 2 mnd, og framleis held det tett. I morgon er vi 33+0 - hurra. Eg trur oppskrifta er ret og slett å ligge mest mogleg. Ingen turar - ingen shopping og minimalt med sitting (betre å stå, faktisk).

Lykke til, alle saman,.

Skrevet

Hei.. så herlig å høre at historien din endte sånn.. jeg ble litt redd når jeg leste og at det ble værre og værre men så endte det bra og er så glad på dine vegne, og håper du nå holder til termin..

Er selv 22 uker, er til måling hver uke og blir tatt godt hånd om.

Måtte på føden i dag, følte jeg revnet, hadde mye smerter men alt bra.. og målte 24mm og på torsdag var den 26 mm. Har ligget siden uke 19 og blir liggende resten av tiden, og jeg håper virkelig at jeg får ligge hjemme lenge før det skjer noe.

Vi får bare krysse for hverandre at vi klarer å holde oss til termin..

Kleem

Skrevet

Var på kontroll igjen i dag. Ting hadde forverret seg og nå vat livmorhalsen på 2.7 cm og V-formen (nebbigen), altså åpningen fra toppen enda verre. Legen ba meg hoste og da åpnet det seg bare mer. Huffameg!!!

Ble sendt rett på sofaen og skal inn på ny kontroll på fredag og da blir jeg lagt inn på sykehuset igjen hvis ikke ting har bedret seg betraktelig.

Nesten umulig å ta det med ro på sofaen hjemme når jeg ligger og ser på alt kaoset rundt meg og hybelkaninene i krokene. Leker over alt. MÅ bare rydde opp liksom og skal bare det og skal bare det. Og vips så har man ikke ligget særlig mye likevel. Og så kommer plutselig lillemann på 2 1/2 hjem fra barnehagen og da begynner ettermiddagskjøret med trøtt og oppspilt unge som klatrer, søler, velter, slår seg, hopper på meg osv. Skulle gjerne tatt han med ut men jeg kan jo ikke det da. Blir mye Teletubbies og dvd på han for tiden. Må jo si det da at pappaen er ganske flink å ta seg av han da. Men jeg må jo stort sett være adm dir i huset uansett og fortelle han alt han må gjøre. Ellers blir jo ikke søppelet tømt eller sengene skiftet på osv. Akk akk. Bedre på sykehus, da må jeg jo bare gi blaffen i rot og kaos.

Stikking, mye slim og utflod er begynt å komme og mensmurringer hele dagen. Festlig.

Men er 30 + 0 i dag, JIPPI!!!

Skrevet

Uff da dette var jo ikke noe glad melding.. men får håpe de tar godt vare på deg, og du må bare holde roen når du er hjemme.. du får få hjelp av noen som kan det du hele tiden ser du burde gjøre hehe.. ikke lett men det må du..

Jeg krysser fingre for at du får gå lenger mot termin... hold ut og hold deg i ro!!!!!

Stor klem fra meg

Skrevet

I allefall ikke lett når det lille vi har av familie ikke gidder å stille opp et fnugg. De kunne jo f.eks. kommet innom med et par pakker Fjordland (jeg hadde betalt dem tilbake selvfølgelig) på ettermiddagen og lekt litt med minsten (som de er fadder for forresten) sånn bare for å være greie. Men neida, de kommer på sykehuset på besøk og har tårer i øynene og sånn. Hva trenger jeg det til?? Jeg trenger ikke tårer, jeg trenger hjelp hjemme. Hva med om de kunne sittet barnevakt om kvelden en liten time eller to så kunne sambo sittet litt med meg på kvelden og kanskje tatt med noe take away eller sånn....

Nei hjelp må man se langt etter.

Heldigvis kan jeg betale en passepike for å ta de kneikene når mannen ikke har anledning til å være hjemme på ettermiddagen.

Arrrgh måtte bare få det ut. SÅNN, nå ble sikkert livmorhalsen 1 cm kortere... ;-)

Skrevet

Uff dette er ikke lett.. er dessverre noen som bare er sånn, tenker kun på seg selv.. Jeg har også venninner som uff og uff og stakar osv men jeg har ikke sett dem her hjemme, og jeg vet at de jobber ikke hver dag og har mye fri i hverdagen også. Men jeg har lært meg å leve med det, de er bare sånn.. det er bare i kjeften.. Eneste som stiller opp her er min mann, og mamma.. og ei venninne som kommer innom en gang i blandt.. resten kan bare drite og dra. Det er jo ofte i slike sammenhenger man ser hvordan mennesker man omgås :)

Prøv å ta det med ro, prøve å drit i det, prøv og ikke bruke energi på disse idiotene.. tenk på deg og det som ligger i magen, og dette skal du greie!!!!!!!!

Er veldig glad når for at jeg ikke har barn, for jeg vet ikke hvordan jeg skulle håndtert det i grunn.. Ser bare når stebarna kommer, jeg får jo ikke hjulpet dem med noe uff.. så du kan ikke ha det lett.. og jeg kan heller ikke komme å hjelpe deg hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...