Gå til innhold

Dere med barn på ca 2 mnd, litt oppdateringer! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje vi kan sammenligne hverandres vaner og rutiner og evt be om råd?

Hvordan går det med mat, ammer du? Hvor ofte spiser babyen og hvor mye?

Hvordan går det med søvnen? Hvor mye sover hn og sovner han uten problem?

Har hn vært frisk fram til nå? Evt hva har plaget hn?

Hvordan har hn utviklet seg?

Gøy å sammenligne med andre :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan jo begynne :)

Jeg ammer, men her minker det mer og mer... For 3-4 uker siden måtte jeg begynne å gi litt MME noen måltider for dagen etter å ha gitt pupp. Før helga måtte jeg gi på natta også, så nå har det blitt fast å amme først, så gi ca 50 ml mme. Har gått inn i en prosess da jeg pumper annenhver time, begynte igår. For å sjekke om det kan øke melkeproduksjonen. Hadde mye melk på forrigemann.

Her sover han mye, begynner å få litt fast søvnrutine.. Tar kveld kl 20, sover 4-5 timer, får mat og sovner med en gang igjen 3-4 timer til, får mat og sovner oftest uten problem (men ikke alltid!), så går det 1-2 timer, får mat og sovner da kun når jeg tar han over i min seng. Men av og til blir han lysvåken. Vi står opp va 8-9. Han får mat og koser seg på stellebordet. Sovner etter ca 1-2 timer og sover da 2-3 timer. Sånn fortsetter det hele dagen, sover ca 2 timer og våken 1-2. Våkner ALLTID når vi skal spise middag, hehe, og er ofte våken litt lenger periode på kvelden, 2-3 timer før han tar natt.. Tar ca halvtime-entime til å få han til å sovne på kvelden.

Han ble for over en uke siden veldig tett i nesen, etterhvert klarte han ikke å spise. Legen så han var veldig rød og hoven i halsen, så han hadde tydeligvis veldigvondt der. Stakkar..... Det varte 2-3 dager, han ble bra men er idag fortsatt litt tett. Hjelper med saltvann og snottsluker, men har brukt nesespray for babyen iblandt om natta som legen sa jeg kunne.

Når han ble født 16. juli var han 4210 g og 52 cm. Var på 6årskontroll for en uke siden, da var han 5800 g og 58 cm. Smilte i førstegang i uke 5 og er sterk i nakken. Holder hodet oppe en god stund før det faller ned. Jobber og jobber når han ligger på stellebordet med å lage litt lyd, og tilslutt klarer han å komme med en nydelig babystemme :)

Adrian heter min.

Enn dere?

Skrevet

Min lille er snart 2 1/2 mnd gammel nå, født 27.06

Jeg ammer ikke, ville veldig gjerne men vi fikk det ikke til. Han fikk pumpet MM første mnd, deretter har han fått MME

Han sovner som regel for kvelden i 20-20.30 tiden, våkner en gang for mat mellom 4-5.30 ca, og sover da til ca 8. Da har han lys våken og kjempeblid:-) Vi tar morgenstellet og så får han flaske. Er som regel våken i 1-2 timer og sover 1-2 timer. Det varierer litt etter hva vi gjør om dagen, men han er som regel litt lengre våken på ettermiddagen og kvelden.

Han har vært frisk frem til nå.

Når han ble født var han 4100g og 51 cm, på 6 ukers var han 5100 og 58 cm, 8 uker gammel var han 60,5 cm og 5555g. Han smiler masse og prøver å le, men det kommer bare rare lyder ut:-) Han lager masse lyder, når vi prater med han så "prater" han tilbake. Han holder nesten hodet selv, men litt ustø enda så må støtte litt. Han følger veldig masse med, liker sterke farger og lyder. Rangler begynner å bli veldig gøy nå. Han er en skikkelig kosegutt, noe jeg virkelig nyter så lenge det varer:-) Han prøver å gripe etter ting, bommer ofte men blir veldig ivrig:-) Han har og blitt glad i å ha hendene sine i munnen hvis smokken detter ut:-)))

Min heter Oliver:-)

Skrevet

Hedda er 10 uker gammel nå, født 27. juni, og vi begynner å se bittelitt rutiner...

Vi sluttet å amme etter 3 uker, og har brukt MME siden. Det varierer fra dag til dag hvor mye hun spiser, men hun legger på seg og da er vi fornøyd. Det varierer også hvor ofte hun spiser, fra 2 - 4 timer mellom... ;)

Hedda har ikke vært så flink til å sovne av seg selv, hvis vi har lagt henne ned. Men begynner å bli flinkere der, og hun sovner nå mellom 21 og 22 på kvelden, og de siste tre nettene har hun da sovet til 07 - 07.30! Da får hun mat og så sover vi til 9 - 10... :D

Hedda har hele tiden vært sterk i nakken, og løfter hodet masse. Hun liker ikke så godt å ligge på magen på gulvet, men på magen vår går det greit. Hun er veldig nysgjerrig og liker best når hun får sitte i fanget eller på armen, ligge i armkroken er HAT! Da ser hun jo ikke noe!!

Hvordan hun sover på dagen varierer masse, eneste som er "rutine" er at hun sovner 1 - 1,5 time etter vi har stått opp. Hvor lenge hun sover da varierer også. Som regel har hun én tretimersdupp i løpet av dagen, ellers sover hun 30 min - 1 time av gangen.

Hender er veldig spennende for tiden, både sine egne og mammas. Koser seg når hun kan holde rundt to av fingrene mine, og da sovner hun som regel. ;) Er ikke smokken tilgjengelig, finner hun fort knokene sine, selv om hun noen ganger treffer panna først... Da bare drar hun hånda nedover, for hun treffer jo munnen etterhvert. ;)

Hun prater og smiler masse, og er veldig våken når hun er våken.

Da hun ble født var hun 3470 gram oh 50 cm, ved 6 ukers kontrollen (som vi fikk når hun var 9,5 uker!!) var hun 5210 gram og 58 cm.

Hun har ikke vært syk, men har en bakterieinfeksjon på øynene. Vi har prøvd saltvann og massasje av øyekroken, og nå venter vi på svar fra legen om hvilken bakterie det er, så hun kan få medisiner. Hun er ikke plaget av det selv, men det ser jo ikke så pent ut... ;P Hun har hatt det siden fødselen, så legen trodde kanskje hun har fått en sykehusbakterie. :S

Vi har også funnet ut at siden frøkna som regel våkner når vi skal spise middag, er det en suksess for henne å sitte i vippestolen ved siden av spisebordet. Da får hun vært med også, og er så blid og fornøyd! :)

Skrevet

det var ikke store kroppen på en 6 års kontroll;) hehe

Skrevet

Linnea er også 10 uker gammel og også født 27 juni:-)

jeg ammer ikke holdt på i 5 uker med først amming og så mme hadde aldri nok dagen gikk kun med til å sitte med puppen ute og jeg ble helt utslitt og 3 åringen min var heller ikke fornøyd. ble mer og mer mme hadde melk på natta hvertfall nok til at hun var fornøyd med det og sovnet igjen, men så ble det og for lite og da kuttet jeg ut ble en mye mer fornøyd baby og ikke minst en mer fornøyd mamma. turde jo ikke dra noe sted for var livredd hu våknet og ble sulten og hun ble akutt sulten hehe

syns vi ar fått veldig fine rutiner nå. hun legger seg 20.00 og sover hele natten uten mat og våkner blid og fornøyd 07.30 da kommer gjerne storesøster inn i senga og gir henne flaske på senga og koser oss litt der alle tre før vi står opp å tar morgenstellet storesøster syns det er veldig gøy å være med på å bestemme hva mini skal ha på seg før hun kler på seg selv. så spiser storesøster og jeg frokost mens mini sitter i vippestolen. hun sovner gjerne igjen i 9 tiden når vi enten kjører eller triller til barnehagen i ca 30 min. mat igjen 11.00 en lang lur fra 11.30- ca 14.00 mat igjen 14.00 hvor hun gjerne er våken litt en lur igjen rundt 16.00 mat 17.00 sovner litt på fanget og mat igjen 19.30 før vi bader og legger henne. bader ikke hver dag ca annenhver dag.

hun elsker å ligge under babygymmen å slå etter lekene ha ikke begynt å gripe etter leker ennå. smiler å kommer med koslige prate lyder særlig på stellebordet så der tar vi oss god tid. hun har hatet å ligge på magen men nå går det bedre for nå får hun til å løfte hodet når hun ligger på gulvet hvertfall i korte sekvenser. hun ruller masse over på siden er flere ganger hun nesten har vært helt rundt. har begynt å putte hendene masse inn i munnen noen ganger er hele knyttneven inni der hehe, men har ikke begynt å studere hendene sine ennå.

hun har så langt holdt seg frisk litt tett i nesa, men ikke syk

hun vokser og gror. ble født 3 uker for tidlig men var likevel 54 cm og 3690 g og hodeomkrets på 34cm når hun ble født. på 6 ukers kontrollen var hun blitt hele 61 cm og 5020 g og hodeomkrets på 37,5 litt tynn da i forhold til lengde men nå ser jeg de gode valkene på lårene begynner å komme så spent på 3 mnd kontrollen.

ei blid og fornøyd jente vi har med godt sovehjerte

Skrevet

Har ei lita ei som er født 17.07 så hun blir 8 uker på torsdag.

Hun spiser som bare det, denne gangen ammer jeg, sist gang fikk jeg det ikke til.

Hun spiser sånn ca hver 2-3 time da spiser hun på begge to (som oftest mere på det ene).

Hun er en ordentlig sovebaby.

Sovner fint av seg selv uten at vi trenger vugge på henne (om hun er overtrøtt hender det vi må vugge litt), sover 4-5 timer i strekk om natta, får mat og sovner igjen.

Hun har vært ganske så frisk frem til nå, var litt forkjøla med engang vi kom hjem fra sykehuset men det gikk fort over :-)

Hun utvikler seg akkurat slik hun skal :-)

Hun er veldig sterk i nakken til bare og være ca 8 uker men det har hun vært siden fødselen av, begynner og bli god og rund :-)

Hun har begynnt og bli interessert i babygymmen nå, ligger og ser veldig på den når det kommer musikk og lys og slikt, hadde sitt første ordentlige smil ved ca 3,5 uker og hun er veeeeeldig fasinert av storesøsteren sin og lyser opp og gliser hver gang hun kommer bort til henne.

Hun er en veldig behegelig unge og ha med og gjøre, gråter nesten aldri, smiler og er ganske så fornøyd mesteparten av tiden, spiser og vokser og en ordentlig sovebaby :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...