Gå til innhold

Keisersnitt etter total ruptur?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært på flere kontroller på gyn.pol å alle der sier jeg må ha KS denne gangen. Jeg venter nå nr. 3, å hadde totalruptur grad 4 + 4 cm. rift oppover i endetarmen med nr 2.

Har aldri fått noen annen beskjed en om at jeg MÅ ha ks.

Så i går var jeg til samtale med fødselslegen. Å ho anbefalte meg å føde vanleg, men da med spesial utdannet jordmor og et klipp på ca 4 cm. Det ble bestillt KS til rett over nyttår, får sikker 2. januar siden terminen er 9. januar.

Men har fått time 5. desember for måling av fosteret, å hvis det ikke var så stort ville fødselslegen at jeg skulle føde normalt.

Jeg har grudd meg til KS. Ikke for selve operasjonen, men tiden etterpå. Å lurer på om jeg skal føde vanleg. Men hva hvis jeg revner at? De på gyn.pol. mente at arrene var dårlege, å anbefalte operasjon når jeg er ferdig med ungene.

Å hvis de er dårlege er det vel en fare for at de revner at?

Det er vel mye værre å sy i sammen et arrvev?

Jeg har nå litt problemer med å holde luft, å må holde meg i nærheten av toalettet hvis jeg har løs avføring. Har også nå litt problemer hvis avføringen er hard, da kun 1/3 av musklene er blitt gode etter rupturen.

Noen med gode eller dårlige erfaringer etter vanleg fødsel etter ruptur?

Er bare så redd at jeg skal bli værre en det jeg allerede er!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138648069-keisersnitt-etter-total-ruptur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Sunny_82!

Ser du har fått to linker her som jeg har svart på tidligere. :)

Jeg kan ikke bestemme for deg, men det skal ikke fødselslegen din heller.

Om du helst vil ha ks, så gå for det. Som jordmoren min sa til meg forrige uke, et planlagt ks er helt trygt!

Det tar nok noen uker å komme seg helt etter ks, men det trenger ikke å ta så lang tid heller. :)

Ei jeg snakka med var ute på trilletur bare ei uke etter ks, og det kan ikke jeg skryte på meg etter totalrupturen min...jeg gikk ikke ordentlig eller uten smerter før flere uker etter fødselen.

Ser du har blitt anbefalt av de aller fleste å ta ks, samme som meg. Ingen har anbefalt meg å føde vaginalt igjen, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre! Det tør jeg rett og slett ikke med tanke på hva som kan skje.

Du får veie for og imot, men snakk også med flere som har tatt planlagt ks. De har sikkert masse gode erfaringer å fortelle om! Hastesnitt er noe helt annet. Da kan ting gå galt, men da er jo allerede noe galt siden man må gå til det skrittet, ikke sant?

Jeg har valgt ks, og fått dato, 20.november. Jeg er utrolig lettet, men selvfølgelig også utrolig spent og nervøs, for det er jo en operasjon, og jeg har aldri tatt ks før.

Lykke til med valget ditt! :)

Problemet mitt er vel at de 4 forskjellige legene jeg har hatt på gyn.pol sier at jeg ikke kan føde normalt, for jeg kan bli inkontinent.

Men fødselslegen vil at jeg skal, for ho klippe meg å at en spesial jordmor med "finske grepet" utdanning skulle bli med på fødselen. En jordmor som var trygg på dette med å støtte å hjelpe til.

Er nå snart 6 mnd. på vei, å har helt frem til nå trodd at jeg skulle ha ks, så kommer jeg til avtale på sykehuset å legen får meg nesten til å grine. Ho var knall hard med meg, ville jeg skulle føde vanleg.

Men ho bestillte tid til ks, samtidig som ho bestillte tid til måling av fosteret en mnd. før, å hvis fosteret ikke er stort ville ho at jeg skulle føde vanleg. Kan en stole på målingene de tar?

De trodde den første ungen min skulle vær 2800gr., men var ikke mer en 2150gr. Jeg hadde svangerskaps forgiftning, å ble satt i gang 6 uker før fødsel. Så jeg stoler ikke på de målingene, men det var kanskje bare litt uflax den gangen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...