Gå til innhold

Et hund/katt spørsmål.Om mat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her spiser bikkja kattens mat,og katta mener det er greit.

Men,nå er bikkja begynt å knurre om katten kommer i hans matfat.Det var greit før,men ikke nå.Hva gjør jeg? Skal jeg la den gi beskjed,eller få uvanen vekk? Tenkte jo om ungene kom mens den spiser.Kan jo bli mer enn knurr da.Er en valp dette.

Håper noen har gode råd til meg =)

Fortsetter under...

Skrevet

Ville ha gjort noe med det problemet først som sist. Dessuten er det vel ikke spesielt sunt for en hund å spise kattemat.

Skrevet

Sett maten til katten høyt, valper/hunder skal ikke spise kattemat pga for høyt innhold av taurin. Jeg er av den oppfatting at jeg syns det er greit hunder sier i fra om at den er irritert, verre om den bare "angriper". Og hos meg får hunden ha maten i fred. Mange teorier om dette, og mange diskusjoner på feks www.canis.no

Skrevet

Forr all del, ikke la bikja spise kattemat! Ikke bare er det helt feil sammensetning for en hund, en hund som kan småspise godis dagen lang blir feit og feilernært. Først kan dere sette kattematen på et bord eller en benk, da kommer katta seg dit, men ikke hunden. Evt ha attematen på et eget rom. Når dere så skal ta kattematen frem og bikja snuser på kattematen, ta den bestemt bort til sin egen mat, gjenta til han forstår poenget. Det er ikke greit at den spiser kattematen, og det er ikke greit at den knurrer. Men ikke straff/slå/rop, det gjør den bare mer utrygg og i enda større possisjon til å forsvare det som er "hans", vis han heller hvordan han skal gjøre, og ros når han går forbi kattematen uten å spise.

Skrevet

Det er mye psykologi i dette.

Skal prøve å forklare enkelt. Dere som bor i huset er en flokk.

Hunden er tydeligvis leder ovenfor katta, men er hunden leder over deg og barna?

Regner med at katta skjønner tegninga når hunden knurrer, den vil beskytte maten sin, akkurat som du ville ha gjort hvis en har kommet å tatt maten din. Så det der finner de nok ut selv de to imellom, tror ikke de kommer til å fly på hverandre, men at det kan ta et par ganger før katten skjønner at den skal holde seg unna hver eneste gang da den har fått lov til å gjort det før.

Spørsmålet er da om den blir sånn med barna dine!

Hva med om du prøver selv, ta vekk maten til hunden mens den spiser å se hvordan den reagerer, prøv å sett fingrene dine i matskåla å se.

Går det greit så skjønner hunden at det er du som er lederen.

Men hva med barna? Som regel går det greit, som du sier er det en valp, å du må lære den at den er lavest på rangstigen og du er flokkleder.

Du kan også bruke noe annet for å teste dette feks. enden på vaske kosten å putte den i matskåla etc.

Se hvordan den reagerer...

Det som mange gjør feil i dag er å menneskliggjøre hundene sine alt for mye, til slutt tar de over hele huset og de får uvaner.

Vil si at det er mange som er i mot det å teste hunden på den måten jeg skrev, men jeg synes det er en grei måte for å se hva situasjonen er.

Skrevet

Å finn ut en grei måte på at hunden ikke spiser kattematen, for det er ikke den maten den skal spise pluss at det gir den bare enda mere "konge" statuts hvis du skjønner

Annonse

Skrevet

Nå nei,den får ikke spise kattematen.Men det hender den sniker seg til det mens katten spiser.Jeg legger over ellers.Er et snikende ullteppe den bikkja.For er jeg i synsfeltet,så er han ikke i nærheten engang ;o)

Men det var knurringa.Jeg liker det ikke.For med knurr kan det gå til glefs,og videre vil jeg ikke tenke.

Får stoppe katta og sitte med handa og la han se at ingen tar den.

Før det her så ville han ikke ha hundmat.Men da katta la sin elsk på maten så skal jeg si det ble livrett nr 1 også for han.

Takk for svar =)

Skrevet

Og bare så det er sagt, det er ikke greit at katten spiser hundens mat heller. Alt for lite protein i hundemat. (For den gikk i hundens matfat ôg eller?)

Håper valpen din finner ut av flokkdynamikken uten at det blir skader på verken dyr eller mennesker. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...