sitrus76 Skrevet 8. september 2008 #1 Skrevet 8. september 2008 Får meg liksom ikke helt til å kaste støvler og sko når jeg vet at det snart kommer noen som kan bruke dem! Men det heter jo at sko blir formet av foten og blir feil å bruke av andre etterpå. kommer i hvertfall til å bruke gummistøvler og de første skoene som ikke ble brukt så mye. Hva gjør dere?...
SaDa Skrevet 8. september 2008 #2 Skrevet 8. september 2008 Her arver minstemann sko etter storebror..
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 8. september 2008 #3 Skrevet 8. september 2008 her kommer lillejenta til å arve sko som ikke er mye brukt ja. De som er mye brukt, kaster vi.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2008 #4 Skrevet 8. september 2008 Det er strengt forbudt å arve sko!! Det er ingen unnskylding å komme tilbake til når barna deres kommer opp i voksen alder og lider av ryggproblemer. Dette er helt barka fakta, og det finnes ingen unntak. Ikke kiip inn på skoene. De er dødsviktige, og skal bære kroppen hele livet gjennom.
Helene84 Skrevet 8. september 2008 #5 Skrevet 8. september 2008 Minsten arver nok en del sko ja. ikke de som er mest slitt bare. Til Anonym ovenfor: Du har tydligvis satt deg veldig inn i dette. Kan du vise til vitenskaplige dokumentasjon? Mener ikke være vrang og vanskelig, men tar ikke helt opplysninger fra en Anonym på BIM for god fisk sånn helt uten videre. Men synes jo at det er interessant, og ingenting er viktigere enn barnas helse. Men samtidig vil jeg si at vi har både en ortopeditekninker og fysioterapeut i familien som ikke synes det er så farlig som du gir inntrykk av hvertfall. De kaller det overdramatisering. Ikke vet jeg.....
Gjest Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 Nei, er det noe jeg synes er viktig så er det at de får nye sko som de kan tråkke inn selv. Man vet ikke om de går på forskjellige måter og dermed sliter på forskjellig måte.
Gjest Skrevet 9. september 2008 #7 Skrevet 9. september 2008 Jeg er forresten enig med anonym over her. Har ikke link til noen fakta fra eksperter, men som jeg skrev så går man forskjellig og dermed sliter forskjellig. Ryggproblemer har mye med sko å gjøre. Både jeg og sambo sliter med ryggen og må bruke såleinnlegg i skoa, så sko er i hvert fall noe jeg ikke sparer på.
mamma til to skjønnel :-) Skrevet 9. september 2008 #8 Skrevet 9. september 2008 Sko som er brukt etter at barna har lært å gå (altså ikke bare pynte-tulle sko), skal ikke arves!! Streng beskjed fra fysioterapauten til sønnen vår iallefall. Vi har ei tulle i tillegg og hun får alle skoene sine nye. Alle har forskjellige føtter. Jeg for min del mangler tilstrekkelig midtbue på føttene, (dette er oppdaget nå som jeg er 30 år, men har jo alltid vært sånn) noe som ville gjort det pyton for andre å gå i mine sko..Slik er det jo med barn også...
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #9 Skrevet 9. september 2008 Min fysio sier at støvler, pensko, bunadssko og andre sko som brukes veldig lite kan fint gå i arv. Men joggesko osv bør kjøpes ny til hvert barn.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #10 Skrevet 9. september 2008 Jeg arvet alle skoene omtrent hele oppveksten, det samme med mine søsken. Foreldrene mine hadde ikke spesielt god råd. Men vi var kjempe aktive og har alltid trent masse. Ingen av oss har noen gang hatt problemer med ryggen. Sko som er mye brukt (utslitt) lar seg jo ikke arve. Tror litt at dette er forskning basert på midler fra skoprodusentene. Og er bare enda en brikke i forbruks-samfunnet vårt.
mai mammaen til to Skrevet 9. september 2008 #11 Skrevet 9. september 2008 jeg kommer til å kjøpe nye til minsten.. har kastet de fleste skoene hennes.. men pensko og noen støvler hun kun har brukt to tre ganger får kusinen arve.... lillebroren kan ikke arve rosa sko..hehe
mai mammaen til to Skrevet 9. september 2008 #12 Skrevet 9. september 2008 jeg vet iallefall at jeg syns det er ekkelt å bruke andres sko...de sitter så rart på foten min
Medium fikk guttebass Skrevet 10. september 2008 #13 Skrevet 10. september 2008 Ingen arving av sko her i huset.
zitapus Skrevet 11. september 2008 #14 Skrevet 11. september 2008 Jeg lar pensko og andre sko som er lite brukt gå i arv, når de er lite brukt har ikke barnet rukket å forme skoen etter foten. Andre sko går til Røde kors. Dette at man ikke skal arve sko er ikke noe som skoprodusenter har funnet på. Selvfølgelig kan det gå bra, jeg arvet masse sko da jeg var liten. Må bruke innleggssåler nå, men har ikke ryggproblemer. Men jeg vil ikke ta den sjansen med mine barn så lenge jeg kan skrape sammen penger til nye sko. Da blir det heller færre skopar, men av god kvalitet.
Gjest Skrevet 11. september 2008 #15 Skrevet 11. september 2008 Selvsagt. Det er svært begrensa forming som foregår, ungene er små og lette og har skoa en veldig begrensa periode, og hvor mye har du selv noengang forma sko?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #16 Skrevet 15. september 2008 Jøss, for et dårlig svar, sug Lut.... Barna former skoene skikkelig, og det tar bare noen uker før de er skikkelig inngått. Ei over her har visst ikke skjønt det helt: Jeg arvet sko som liten, og må bruke innleggsåler, men jeg har ikke ryggproblemer...... Hæææ?!?? Tror du har misforstått... Du HAR problemer når du trenger hjelpsåler...
handygirl Skrevet 19. september 2008 #18 Skrevet 19. september 2008 Joggesko blir jo ofte så stygge og slitte at de blir kastet. Andre sko arves. Har heller ikke tro på at de blir så innmari forma av disse små barna. Om skoene var slitt skeve i sålen, ville jeg ikke latt noen andre bruke dem, men når feks vinterskoene etter en sesong med mye bruk både i bhg og hjemme ser like pene ut som nye, syns jeg de kan arves.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2008 #19 Skrevet 20. september 2008 var hos ortoped med vesla og han sa ALDRIG skal sko arves....
Lykkelig_alenemor _til_2 Skrevet 21. september 2008 #20 Skrevet 21. september 2008 Sønnen min har arvet sko etter fetteren sin, som det bare er 3mnd mellom.. Sko som er pent brukt og ikke ødelagt sier eg gladelig ja til og kaster jo ikke fullt brukende sko. Nå venter eg en jente i okt, og hun kommer til å arve skoene til kusinen sin som er 5 mnd eldre.. Eg ser ikke noe problem. Er sålene ødelagt kjøper eg jo kun nye. Men hullete sko kaster eg jo sef. Har mange sånne "myke sko" som sønnen min brukte lenge før han kunne gå, (sånne pyntesko) og de skal lillesøster få låne nå når hun kommer. Eg har arvet sko etter mine søsken og søskenbarn og har ikke noe problem med ryggen min den dag i dag!
Anonym bruker Skrevet 21. september 2008 #21 Skrevet 21. september 2008 det har ikke noe med hvorvidt sålene er ødelagte å gjøre. Klart man uansett kaster hullete sko, og ødelagte sko. Påenget er at de er formet etter ett barns fotsåle. Enhver fotsåle er forskjellig. Sålene i barnesko lar seg lett forme av lette små barneføtter. de er laget slik. Altså kan KAN nemmelig få ryggproblemer senere. Ikke sikkert, men de KAN, og det synes jeg er grunn nok til å la være. Selv sliter jeg med ryggen, og min fysioterapaut sier dette med arvede sko KAN være en MEDVIRKENDE årsak til problememe.... Er du villig til å ofre ditt barns rygg?? Og Sug Lut, du virker utrolig "blond".............
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå