Gjest Skrevet 8. september 2008 #1 Skrevet 8. september 2008 Noen som har peiling på hvordan dette funker? Nå har vi hørt tre forskjellige ting fra tre forskjellige folk. Er det noen her som har peiling på hvodan det er? Full betaling, egenandel på 10000 eller full tilbakebetaling?
LINEDRI Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 det jag har fått höra angående mediciner är att man betalar själv på upp till 14 000 NOK man ska spara alla kvitteringar, och när summan överstiger 14 000 NOK så sänder man in kvittering till NAV och får pengar tillbaka...
pærebanan Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Jeg har ikke noe konkret svar men tenker som så...: - Jeg kommer til å "skrive det av på skatten" da pgd er relatert til en kronisk diagnose som jeg har. Jeg har i flere år hatt "særfradrag" på grunn av den.. Vet ikke om det godkjennes eller ei, men jeg gjør det likevel.. Men om man stilles i en "annen" posisjon kontra de "vanlige" ivf-ere (som må dekke inntil de første 10-15000 kr hvis jeg har skjønt det riktig) til å få full tilbakebetaling av medisinutgifter ifbm med pgd, vet jeg ikke.. Vil jo egentlig tro det da, siden pgd "godkjennes" av en spesiell nemnd med egne lovhjemler.
LINEDRI Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 Alltså nu blir jag nyfiken, kan man alltså skriva av hela summan på skatten om man får beviljad PGD? eller utöver 15 000??
Tyren71 Skrevet 16. september 2008 #5 Skrevet 16. september 2008 Hei på deg. Reglene for dette fikk jeg svar på på sykehuset. Du kan få med deg et skriv som heter "erklæring om bidrag for "hormonpreparater" ved infertilitetsbehandling". Dette er bekreftelse fra sykehuset som gis på klinikken. Dette skrivet skal trygdekontoret ha sammen med alle kvitteringene dine. (for all del ikke kast noen kvitteringer!) På 3 forsøk er det, la meg kalle det en egenandel på 15000. Alt du betaler etter 15000, skal du få refundert på kontoen din fra trygdekontoret. Ikke vent for lenge med å sende krav. Du må gjøre det innen 6 mnd ialefall.
LINEDRI Skrevet 17. september 2008 #6 Skrevet 17. september 2008 tack för svar! Alltså jag trodde att varje försök kostar 15 000 var inte att alla försöken kostar 15 000 sammanlagt? jag kanske missuppfattade dig nu?
Silje76 * Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 Hei Elina! Grattis med et ja fra Nemda! Hurra! Sånn som det var for oss så kostet hvert forsøkt rundt 11-12000 kroner. Altså måtte vi betale for alle medisinene for TO forsøk før vi fikk tilbake det som var innbetalt over 15000 kroner. Egenandelen er som ved vanlig IVF, 15000 kr. Vi kjøpte Progestran, til å bruke etter egguttak og innsetting på sykehuset i Sverige, og disse fikk vi ikke refundert noe for.Brukte ca 1000 pr gang på det. ALL medisin skal være kjøpt i Norge. Vi kunne helt sikkert fått tak i lignende her i Norge, men legene i Sverige var veldig innstilt på at vi skulle bruke det de var vant til, så da gjorde vi det. Jeg har aldri vurdert å skrive av noe på skatten, har ikke tenkt på det en gang, men det finnes helt sikkert noen som kan gjøre det også:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå