Gå til innhold

Skadelig yrke?

Alvejenta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er ca 4 uker på vei og jeg jobber med pasienter som stadig utagerer fysisk (eks slag/spark/klyping/biting). Nå lurer jeg på:

1) Når jeg bør/skal i svangerskapspermisjon? Jeg vil jo ikke utsette meg for noen fare nå...

2) Når man er i svangerskapspermisjon - får man 100% av den lønnen man pleier?

3) Når man er i fødselspermisjon - blir beløpet begrenset hvis du har hatt en lang svangerskapspemisjon?

Håper noen vet mer enn meg om dette!

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!!

1) Du kan ta ut svangerskapspermisjon maks 12 uker før termin, har du derimot en jobb som er skadelig/slitsom kan du søke om jobbpermisjon med svangerskapspenger. Dette får du rett på når arbeidet ditt ikke er mulig å tilrettelegge. Svangerskapspenger er ca 60% av lønna du har til vanlig og du vil gå over i permisjon 3 uker før termin og motta fødselspenger derifra. Husk at hvis du tar ut fødselspermisjon 12 uker før fødsel, blir permisjonen din forkortet med tilsvarende etter fødselen.

2)Du kan velge om du vil ha 54 uker permisjon med 100% lønn, eller 44 uker permisjon med 80% lønn.

3) Du vil få utbetalt mindre penger i mnd, om du tar lang fødselspermisjon. Se ovenfor.

Når dette er sagt, synes jeg du skal snakke med arbeidsgiveren din om situasjonen. Han/Hun er PLIKTET til å tilrettelegge arbeidet ditt når du er gravid, slik at du utsetter deg selv for minst mulig belastning og fare. Dette innebærer at du kanskje må utføre andre arbeidsoppgaver mens du er gravid. Hvis en tilrettelegging ikke er mulig overhodet der du jobber, har du rett på svangerskapspenger (se punkt 1).

Håper dette hjelper litt!

Skrevet

Hei igjen!

Takk for utfyllende svar! Jeg har jo et par spørsmål til, da....:)

Hva skjer om jeg blir sykemeldt noen måneder før termin? Blir fødselspermisjonen kortere da? På jobb i dag holdt jeg på å falle om (!) etter bare ca to timer. Jeg var så sliten og svimmel at jeg ikke klarte å yte i _nærheten_ av det jeg pleier (og SKAL) i min jobb. Fikk fryktelig dårlig samvittighet overfor mine kollegaer da de måtte ta en mye større "bør" enn de pleier. Slik kan jeg jo ikke være de neste 7 månedene!

En ting til: Jeg har allerede veldig dårlig samvittighet fordi jeg ikke forteller at jeg er gravid til sjefen. Han er så vant til at jeg ordner opp i veldig mye (utover min egen stilling), og jeg vet at det vil bli ganske mye strev for han når jeg skal i permisjon. Bør jeg da si ifra med en gang, slik at han kan begynne å lete etter en vikar og forberede seg på endringene som vil komme? Jeg tenker at det er både litt ubehagelig (for min egen del) å skulle snakke om dette allerede i 5.uke, samtidig som jeg ikke vil komme med en sånn overraskelse for "sent" for arbeidsplassens beste. Noen tanker om dette?

Beklager langt innlegg, jeg ble bare sittende å tenke på dette da det bekymrer meg.

Mvh

Skrevet

Det har ingenting å si om du blir sykemeldt før du skal ut i permisjon. Du går ut i permisjon automatisk 3 uker før termin enten du er i jobb eller sykemeldt. Du vil da gå fra sykelønn til fødelspenger. Permisjonen din blir ikke forkortet på grunn av sykemelding.

Mange gravide (jeg vil tro de fleste) er sykemeldt den siste perioden før fødselen.

Er det sånn at du bare er 5 uker på vei?

Når det kommer til å fortelle arbeidsgiver eller ikke, er dette svært situasjonsbetinget. Har man et godt forhold til sjefen sin, og en hverdag med god dialog ser jeg ikke noe problem i å fortelle det. Er det motsatt, hadde jeg nok ventet litt, til jeg var litt lengre på vei.

Jeg selv fortalte det til min sjef da jeg var 7 uker, på grunn av mye kvalme og jeg ble sykemeldt på grunn av dette. Dette lettet meg mye fra dårlig samvittighet osv, fordi jeg hadde lagt kortene på bordet. Min sjef var veldig forståelsesfull. Dette varierer veldig, men til syvende og sist skal man tenke på sin egen helse.

Lykke til!!

Skrevet

Svangerskapspenger er ikke 60% av lønnen men 100%.. Man kan kun få svangerskapspenger om jobben er til fare for fosteret og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge.. Eksempler på jobber som gir rett til svangerskapspenger er jobb offshore, flyvertinne og arbeid med kjemikalier...

Skrevet

RETTELSE på obsideisi:

2)Du kan velge om du vil ha 54 uker permisjon med 100% lønn, eller 44 uker permisjon med 80% lønn.

Det skal være at du kan ha 54 uker permisjon med 80% lønn, eller 44 uker med 100% lønn!

Skrevet

Ja, selvfølgelig. Det var det jeg mente;)

Skrevet

Hei igjen!

Tusen takk for svarene deres! Jeg har fremdeles ikke sagt det på jobben (mye fordi jeg er så nervøs for at det skal gå galt, og da ønsker jeg ikke at så mange vet om det i en slik situasjon... uff, vet jeg er pessimist...:).

Kjenner likevel at det er svært vanskelig å gjennomføre oppgavene mine på jobb, pga slitenhet og svimmelhet. Det er ikke mulig å tilrettelegge nok på min jobb, desverre. Til syvende og sist krever jobben at du er aktiv og "med" hele tiden, så hvis jeg skulle fått lov til å unngå noen av oppgavene ville det bare gått ut over de andre. Det ønsker jeg ikke.

Skal ta en prat med legen snart og høre hva hun mener. Jeg vil jo ikke gå hjemme i 7-8 måneder heller - jeg er jo ikke "syk". Kjedelig situasjon mist oppi all gleden jeg egentlig føler.

Men til spørsmålet mitt. Er svangerskapspenger bare 60% av lønnen altså? For det kommer jeg ikke til å ha råd til!

Nå må jeg legge meg litt, stuptrøtt..:)

Mvh

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei alvejente!

Jeg har litt erfaring med svangerskapspenger. Fikk det sist jeg var gravid. Det du må gjøre er å forklare til legen hvordan jobben din er og at det er kan være farlig for fosteret å jobbe med utagerende folk. Da fyller legen ut en skjema som du tar med deg på jobben. Så må du snakke med sjefen din om dette. Si at legen mener at du ikke burde jobbe der hvis det ikke blir tillrettelagt slik at du ikke er i kontakt med utagerende pas. Hvis sjefen er enig så fyller hun resten av skjema som du leverer til Nav. Du går ut i svangerskapspenger fra dagen du sender søknaden til Nav. Du får betalt 100% lønn fra arbeidsgiver som får det dekket av Nav. Så arbeidsgiveren din taper ingen ting. Det tok meg litt tid for å få til dette fordi det er få som vet hva svangerskapspenger er til og med de på Nav. Endte med at jeg måtte forklare saksbehandleren på NAV og sjefen på jobben selv hva svangerskapspenger var. Jeg mener at du har krav på svangerskapspenger hvis jobben utgjør en risiko for fosteret. Stå på og lykke til.

Skrevet

Hei aolani!

Tusen takk for svar, nå forsto jeg enda mer;) Jeg er blitt sykemeldt for en kort periode, men det er fordi jeg er syk, ikke pga jobben. Skal snakke med sjefen og legen om dette med svangerskapspenger når jeg kommer tilbake. Tusen takk!

Mvh

Skrevet

takk skal du ha for den opplysningen. Jeg ble anbefalt å søke slik svangerskapsperm pga tungt og vanskelig arbeid, men da j foreslo dette for jobben bare lo de og sa jeg hadde misforstått. Men da hadde jeg jammen meg rett:)

jeg er er snart 4 mnd på vei og jobben min er snart helt umulig å utføre.

takk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...