Gå til innhold

noen med fortidligfødte babyer her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vår lille er født 4 uker fortidlig, så vi har fått beskjed om å trekke fra 4 uker fra alderen hans. så vi må alltid vente en mnd ekstra lengere mtp mat, fast føde.

altså 6 mnd grøt kan han få når han er 7 mnd.....

hvor nøye er dere med dette?

har gitt han velling, fruktmos og forskjellig smaksprøver "før tiden", det har gått helt fint her!

er det nødvendig å være så A4?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenten min kom 3 uker før tiden men har aldri regnet at hun skulle få mat 3 uker seinere osv..

Fikk ikke beskjed om det heller.

Hvor gammel er gutten din nå da siden du sier han har fått smake litt forskjellig?

Skrevet

han er 3,5 mnd korigert alder.... men egentlig 4,5 utifra fødselsdato...

jeg syns bare han virker så mey mere sulten enn vanlig, dette nå i det siste, derfor har jeg gitt han litt melk, slik at han blir sulten etter 2 timer, da har han fått fruktmos med litt grøtpulver oppi og vann til drikke, han holder seg fint mett til leggetid..... siste måltid før natten får han 200 ml mme og 2 skjeer grøtpulver oppi, holder seg da mett hele natten:)

ga du jenta di mat før hun var 4 mnd?

siden fast føde ikke skal gies til barn under 4 mndr...

Skrevet

gutten vår er 2 mnd for tidlig født,og han ble 4 mnd forrgi lørdag og her har vi prøvet tynn velling og det gikk ned på høykant.må jo bare prøve seg frem da.

Skrevet

Jeg begynte å gi henne litt velling da hun var ca tre mnd gammel så vidt jeg husker. Hun er 8,5år nå så er en stund siden ;)

Men jeg regner med at så lenge babyen viser sult og er mer enn 2,5-3mnd så er det vel helt greit om det blir gitt litt velling eller mos.

Du merker jo fort om han ikke tåler det eller noe sånt..

Gutten min er tre mnd om en uke så tenkte kansje han skulle få smake litt velling da.

I alle fall på kvelden så han er god og mett til natten

Skrevet

jenta vår er 7 uker fortidlig født.. hun ble 4 mnd 1 september.. Hun er ikke klar for å få noe fast føde ennå og fått beskjed av pediatoren at vi må helst vente til hun er 4 mnd termin dato:) men kunne se det an

Skrevet

Jeg tror det har endel og si hvor stor babyen var når den ble født i forhold til gjennomsnittsvekt og lengde.

Jenten min var 3650gram og 50cm da hun ble født tre uker før termin, så sikkert derfor jeg ikke fikk noen beskjed om å regne tilbake tre uker..Hun var jo stor og fin.

Mens babyer som er veldig mye mindre når de blir født for tidlig sikkert må holde seg lengre til melk.

Bare en tanke

Skrevet

Vår er født 5 uker for tidlig, (veide 3 kg) og på helsestasjon var de veldig opphengt i at han var prematur. De så ikke på gutten som enkeltindivid, og følte at de dro alle premature over samme kam. Pga måtte vi på rutineultralyd av hoftene 6 uker etter forventet termin, og da fikk vi snakket med en barnelege på sykehuset. Vi spurte om vi var nødt til å vente 5 uker lenger for å skifte ut nan1 til nan2 osv, og da sa hun at det tregte vi ikke å ta hensyn til lengre. Han var en sunn og frisk og velernært gutt som kunne regnes for å være fullbåren. Da vi fortalte dette på HS fikk pipa en annen lyd, men da kunne vi bare forvente at han utvikla seg litt treigere enn andre termin-babyer på samme alder.

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Jenta vår kom 5 uker før tiden og dette har ikke vi hørt noe om..... Hvem er det som sier det?

Skal på 4 mnd.kontroll neste uke så får høre med de på helsestasjonen da kanskje... hmmm....

Skrevet

Eldste jenta mi er født 6 uker for tidlig, og da ble det sagt at på en del ting måtte vi regne ut i fra termindato, mens andre ting gikk etter fødselsdato. Men som en annen sa - har nok mye å si hvor mye for tidlig og hvilken fødselvekt barnet har. Det er forresten ikke prematurt når det er 3 uker før tiden - da regnes barnet som fullbårent.

Jeg begynte med grøt ved 6 måneders alder - til da hadde hun i praksis tatt igjen de på samme alder og det gikk helt fint. Men man må jo bare prøve seg fram med små smaksprøver og se om barnet tåler det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...