Gå til innhold

Fødselen blir satt igang i 35+3.....

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed i dag at fødselen vil bli satt igang om 3 dager, og da er jeg litt bekymra for den lille prinsen min.... Er det noen som har erfaringer med barn som er født så fortidlig? Trenger litt pekerpinn på hva jeg skal forvente meg, han er jo ikke ferdig enda stakkar liten...:-(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138642941-f%C3%B8dselen-blir-satt-igang-i-353/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette vil helt sikkert gå bra:) Gutten min ble født i uke 34 for 5 år siden. Han var 1585 gram da han kom til verden. Fødselen ble satt igang pga vekstaavik. Han lå ei uke i kuvøse og vi lå tilsammen 1 mnd på sykehus. Han var frisk hele veien. Hadde kun litt problemer med å suge, fikk derfor mat via sonde. Da han lærte seg å spise selv fikk vi hjem.

Babyer født etter uke 34 er som regel ferdigutviklet og skal bruke siste tiden i magen til å legge på seg og modenes. Barn født så sent i svangerskapet greier seg derfor som regel kjempebra.

Takk for svar:-) Det høres jo bra ut, men er jo så redd for at lungene hans ikke er ferdige.... Var på UL i dag, og der sa de at han er hverfall ganske stor, rundt 2800 gram, men det er jo ikke vekten det kommer an på... Ønsker jo det beste for han, er jo kroppen min som ikke får hatt han der inne lenger, han skulle vel bodd på hybel noen uker til han...

Ammet du eller fikk han bare tatt fra flaske? Ønsker at han skal kunne ta fra meg, men har hørt at det er litt problematisk med sugeevne ol på de som er premature?

Lungene er som regel ferdigutviklet etter uke 34, da får man heller ikke lungemodningssprøyte. Gutten min pustet ved egen hjelp fra han kom ut, trengte kun litt oksygen i starten. Sugeevnen var dårlig, men han tok pupp etter hvert . Trente mye på amminga på sykehuset. Min fikk det ikke helt til, så jeg ga opp etter 2 mnd, men det var mange født i samme uken som ammet. Så tror nok det er stor sjanse for at du kan amme.

Så bra han er så stor, det hjelper jo litt det også:)

Koordinering av suging, pusting og svelging kommer som regel godt i gang fra uke 34, men noen klarer dette tidligere. (kilde: sykepleiere på nyfødt intensiv avd)

Fikk selv en liten gutt i uke 30+3 (1090 g).

Han hadde større problemer med pupp enn med pust, men det var fordi han var mett. ;) Han fikk ekstre proteintilskudd fordi han var så liten, og da ble det ganske håpløst med ammetreningen.

Alt kommer til å gå helt bra! :) Lykke til!

Vi fikk andremann i uke 35+4. Han var da i underkant av 2600gr, og han begynte å die som andre barn. Han hadde absolutt ingen problemer, så vi kom hjem til vanlig tid. Men det er selvfølgelig individuelt.

Har også født en i uke 32 (førstemann), så jeg vet hvordan det er å ikke få ammingen i gang. Det ble en kamp for å få henne til å spise normalt og det tok flere måneder. Men det gikk det også!

Man må bare ta det som det kommer. Lykke til!

Annonse

Jeg fikk gutten min i uke 36, 2790 gram og gikk ned til 2500 g mens vi lå på barsel. Han klarte ikke ta pupp, han bare sovnet etter ett sug. Jeg slet skikkelig med å få det til, fikk masse hjelp og veiledning. Ga opp etter 2-3 mnd. Melken fikk jo heller aldri noe oppsving, hadde veldig lite så det var noe ikke særlig fristende for han å ligge der og streve når han kunne få lett tilgjengelige mengder fra flaske.

Pumpet meg en stund, men dette gikk også bare i nedoverbakke.

NAN ble løsnigen for oss, og han var så lykkelig med det atte!!!

I tillegg er det veldig slitende å streve med amming. Hadde jeg "visst bedre" hadde jeg sluttet tidligere, men men...det morsinnstinktet.

Prøv så godt du kan, men ikke slit deg ut. Babyen er like nusselig når han drikker av flaske i armkroken din, sitt gjerne uten genser så får dere hudkontakt likevel :-)

Tusen takk for alle svar, gjør meg litt mindre stressa hvertfall:-)

Vi får vel gjøre det beste ut av det, og om man ikke får til amminga, så er vel ikke det verdens undergang.... Selv om jeg inderlig ønsker og få til det!! Jeg skal hverfall gjøre mitt aller aller beste uansett!!:-)

Nå er det bare en dag igjen, blir satt igang i morgen tidlig, så får vi bare kryss fingrene....

Setter veldig pris på flere erfaringer, og gjerne råd, slik at jeg er mest mulig forberedt!

• 3 uker senere...

Hei alle sammen:-) Takk for alle svar på dette innlegget, var litt bekymra der en periode jeg... Men nå er alt bare fryd og gammen, den lille prinsen vår ble født 12.sept, var da 2890 g og 50 cm. Vi var hjemme etter 5 dager og alt går helt supert! Kjempeflink til å suge, så ammingen går som en drøm! Heldigvis, for jeg hadde mine bekymringer før det hele var igang.

Fødselen tok 2 t og 25 min, fra vannet ble tatt til han var ute:-) Gikk så fint atte, men var jo selvfølgelig forferdelig smertefult. Men men, nå er det over og den verste vondten er glemt hehe:-))

Tusen takk for all støtt på forhånd hvertfall, det gjorde meg litt roligere:-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...