Gå til innhold

Hvordan lager dere brun saus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært så flink at jeg har alltid brukt slike posepakker bare. Men har den siste tiden prøvd meg å lage sausene selv. Hvit saus har jeg alltid laget fra bunnen. Men får aldri til brun saus syntes jeg. Hvordan gjør dere det?

Skrevet

Det er år og dager siden jeg har laget og aldri tatt opp igjen. Prinsippet er å brune smør og hvetemel og helle vann over. Så kan du tilsette det du vil av smak, f.eks kjøttbuljong.

Skrevet

Jeg lager brun saus litt som jeg lager hvit saus, faktisk. Man skal jo egentlig la smør og mel steke en stund til det blir helt brunt. Jeg lar det bare bli litt brunt (er ikke så glad i den stekte smaken) også heller jeg over buljong med litt melk i, og lar den koke til den har tyknet. Har i litt sukkerkulør for å gjøre den brunere.

Jeg vet det er juks, men alle skryter veldig av min brune saus. Mannen min har sagt at om han ikke likte meg, hadde det fremdeles vært verdt å være gift med meg bare pga den brune sausen min. Så jeg gjør noe riktig :)

Jeg liker best å bruke Toro buljong, eller flytende fond om det skal være ekstra fancy. Er også veldig glad i en skvett melk eller matfløte, siden sausen blir litt fyldigere da. Jeg bruker vanligvis grønnsaksbuljong, men det er jo smak og behag.

Skrevet

(så hvis du skal teste om mannen fremdeles liker deg slutter du å lage brun saus? Hehe..)

Skrevet

Jeg gjør det på samme måte som trollkatt. Bruker alltid toro buljongterning jeg da. Av og til har jeg løk i sausen.

Den sausen som blir desidert best er med kraft fra stek ol. Da bruker jeg ikke buljongterning.

Skrevet

Jeg smelter smør, lar det frese seg litt brunt og har i mel. Dette freser seg litt brunt og så har jeg vann og melk i. Blander i sukkerkulør, evnt litt kraft hvis det er søndagsmiddag og sånn fancy. Og så har jeg oppi litt brun ost. Krydrer og så koker det i 5 - 10 min.

Skrevet

Takk for gode tips:) De er herved notert. Og jeg laget brun saus slik som Trollkatt og noen av dere andre skrev idag. Og jeg syntes den ble knallgod om jeg skal få si det selv. Litt for tykk da for jeg hadde ikke nok melk, og litt klumper i den da alt skjedde samtidig da den skulle koke opp. Hadde tenkt å sile den, men så var plutselig mannen her så tenkte jeg skitt la gå.. Spurte hva han syntes, men han syntes den var lik alle andre.. Off hva skal jeg gjøre med han??? Men den var absolutt ikke lik noen av de andre jeg har prøvd meg på. Så vet hvordan jeg skal lage saus i fremtiden:)

Skrevet

Fint at du fikk det til da:) Du kan jo bare ha i litt mer vann om den blir for tykk..

Hva skal du gjøre med mannen... ja, si det, prøv å gjøre et par små justeringer med noen smakstilsetninger, brunost, kjøttkraft ol en annen gang, så kan han jo umulig unngå å legge merke til det nestegang

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...