Gå til innhold

Når mor er forkjøla...

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det da fort å smitte babyen? Han er 6 uker, er så redd han skal bli syk.. Har hørt at når en ammer er de ganske immune, flere som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at de ikke blir så lett forkjølet da de får bare morsmelk

Skrevet

her var pappan forkjølt med hoste og feber, og søsken forkjølt og hostet.

Jeg ble heldivis ikke smittet og ikke lillemann heller.

Var litt redd han skulle bli det. Han er bare 3 uker gammel nå. Men han er like frisk..bank i bordet :)

Skrevet

Mener å ha hørt at den første tiden (forutsett at de blir fullammet) får de imuniteten fra mor?

Det er jo noe av det de setter som en stor fordel ifh ammingen.

Skrevet

Jeg har alltid smittet lillegutt når jeg har vært forkjølet, selv når jeg fullammet. De gangene jeg ikke har blitt forkjølet har ikke lillegutt blitt syk heller, selv om de rundt han f.eks storesøster har vært forkjølet. Immunforsvaret via morsmelka representerer jo immunforsvaret til den som har melka. Til de er rundt 4 mndr har de immunforsvar fra mor som er ervervet i fosterlivet.

Vi er begge forkjølet nå...sukk! Heldigvis er det ikke så ille. Men, da han var 10 uker og hadde vært snørrete i 2 uker, gikk det dessverre til å bli ørebet. Heldigvis har han ikke fått ørebet.igjen, han er nå 7 mndr.

Skrevet

Jeg var skikkelig forkjølet for en måneds tid siden og var redd for at tulla skulle bli forkjølet hun også, men håpet at hun ikke skulle bli det da de sier at de er beskyttet av antistoffene i melka. Hun ble ikke forkjølet, og når man tenker over det, så begynner jo mammaen å produsere antistoffer mot den forkjølelsen hun har med én gang hun får den, dette overføres i melka, så da er vel sjansen liten for at babyen får den forkjølelsen. Man sier jo at man ikke får akkurat det samme forkjølelsesviruset to ganger pga at man har utviklet antistoffer mot akkurat det viruset. Er ingen ekspert, men det høres jo litt logisk ut...synes jeg da.

Skrevet

Hmmm, så ikke dette (vi svarte vel samtidig), så da funker det visst ikke alltid så perfekt allikevel da :-(

Skrevet

Ja, babisen kan fint bli forkjølet når mor eller søsken eller andre i huset er syke.

Her bla eldstejenta vår på 1 år forkjølet og smittet dermed fort sin lillesøster. Hun var da 2-3 uker. De ble begge potte tett og full av snørr og slim. Gikk over etter 4-5 dager.

Beste råd - drypp mm i nesen på babisen dersom den blir forkjølet, og sørg for å heve hodet på sengen (bøker under beina funker bra).

Forkjølelse er ikke farlig for små babiser, bare veldig frustrerende.

Går heldigvis fort over :o)

Skrevet

Jeg fikk høre fra hs at jeg trengte ikke å beskymre meg for gutten siden han full ammes,men sånn var det ikke.Her sitter jeg og er veldig forkjøla,har smittet både sønnen og mannen.

Han er forestten 3 1/2 gammel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...