Gå til innhold

Ultralyd??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er gravid i uke 9 og dette er min første gang. Har fått sykehusplass på ullevål og skal dit på ultralyd i uke 13.

Det jeg er litt usikker på og som er ett litt rart tema å ta opp hos lege og jordmor er hva skjer om de ser at noe er galt med barnet?

Etter som jeg har forstått kan man ikke ta abort etter uke 12.

Ikke det at jeg skal ta abort, men vil jo gjerne kunne ha valget. Har jobbet mye med pshykisk utviklingshemmede og vet hvor hardt det er.

Vi er jo selvsagt ikke i noen faresone, men alle er vel litt engstelig for sånt.

Er det noen som vet hvordan sånt fungerer? Må jeg bestille en egen gu med ultralyd før den på ullevål eller er det tidsnok med en i uke 13?

Fortsetter under...

Jeg stilte vel lignende spørsmål for en stund siden, særlig med tanke på nakkefoldscanning og downs. Svaret jeg fikk var meget godt, og var: Hva vil du gjøre med informasjonen du får? Det at du får ul i uke 13 må bety at du ønsker å skanne for nakkefold (man scanner nakkefold i ca uke 12)? Det er uansett ikke vanlig å få ordinær ultralyd før ca uke 18 (terminberegning). Jeg for min del vet at selv om jeg er 33 år, så er sansynligheten liten for å få et barn med downs, og jeg orker ikke tanken på å ta abort så derfor lot jeg være å undersøke.

Dersom det er alvorlige defekter på fosteret, som ikke er forenelig med liv, så får du nok valget med å ta abort. Dette vil altså være så store misdannelser at det ikke har mulighet til å overleve utenfor mors liv. Da vil det jo være trist, men kanskje et enklere valg alikevel enn om det f.eks. er tvil om barnet har f.eks. downs. Min konklusjon var at det er så mye som kan gå galt, og barnet kan få andre sykdommer og psykiske utviklingshemninger som ikke er mulig å finne ut i fosterlivet, så derfor må jeg bare ta det som det kommer. Sansynligheten for at det går bra er overveiende!

Jeg har nå sett den lille på ultralyd (har tilgang på ul-apparat på jobben og scannet meg selv ;-) og den har i alle fall ett hode, to armer og to bein, så så langt er den frisk og fin.

Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg får ultralyd så tidlig. Jeg var veldig tidlig ute med å søke om fødeplass så det kan være derfor. Jeg har også en kronisk sykdom men dette skal ikke være noe hinder for graviditet og er heller ikke arvelig.

Men er veldig glad for at jeg får så tidlig, vil gjerne se den lille snart :o)

Men det er kun downs og andre missdannelser på kropp man kan se på ul?

Jeg vet ikke om jeg hadde klart å ta abort, vil derfor egentlig ikke lage så mye styr rundt dette, men kjæresten min er veldig redd for at noe skal være galt og har ingen problemer med å ta abort om det skulle være noe.

Det er vel kanskje litt enklere for gutter i og med at di ikke har den lille i magen sin. :o)

Jeg skal til jordmor neste uke, regner med vi får litt mer info osv der :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...