Gå til innhold

De nye sykemeldingsbestemmelsene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har erfaring med de nye sykemeldingsmestemmelsene?

Jeg skal snart i gang med prøverørsrunde nr. 2. Første gangen var jeg bare sykemeldt i noen dager rundt uttak og innsetting. Opplevde hele opplegget som stressende, siden det var mye å rekke over på jobben. I tillegg var det en bit å reise for å komme inn til riksen. mitt spørsmål til dere er da:

-med den nye sykemeldingsordningen som man helst skal la være og være hjemme, men heller få tilrettelagt arbeidet ...hvordan funker dette i forhold til prøverørsfasen deres?

-Selv jobber jeg i barnehage med mye fravær i utgangspunktet....Og skjønner egentlig ikke helt hvordan dette kan funke her.. Spesiellt siden grunnen til at jeg ønsker en sykemelding i denne perioden er for å unngå stress...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det bare skal vurderes sterkt om en kan være i arbeid eller ikke. Jeg er fullt sykemeldt fordi å jobbe bare litt gir meg hodepine, så for meg er det foreløpig ikke noe alternativ å jobbe. Dessuten har jeg lang reisevei til Riksen, ca 4,5 timer en vei, og jeg blir veldig utslitt av å reise inn dit.

Skrevet

Du kan få sykemeldin pga psykisk stress..men tilrettelegingen fungerer sånn at arbeidsplassen må sette igang tiltak el gi deg andre arbeidsoppgaver under sykemeldingen,dette er jo ikke like lett på alle arbeidsplasser.men er du bekymret og lei deg ..tror jeg det holder for å være hjemme en stund..og er du så heldig å bli gravid ,kan jo arbeidsplassen tilretelegge slik at du slipper tunge løft ect..Du må tenke på deg selv i denne perioden...lykke til.

Skrevet

Hei!

Jeg var også bare sykemeldt ved uttak og innsetting.Hadde på tidspunktet mye å gjøre på jobb og det var veldig stressende og det er jo akkurat det man ikke skal gjøre. Ta kontakt med fastlegen din og forklar situasjonen din. Vårt første forsøk var mislykket, men neste gang ønsker jeg sykemelde meg og ta det med ro. Det er viktig at man tar vare på en selv.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for oppmuntrende ord. Prøvde å snakke med min styrer på jobben. Hun vet hva jeg går igjennom...Jeg spillte med åpne kort og sa at jeg vet jeg blir sykemeldt i alle fall runt uttak og innsetting. Hun ble potte sur, og sa rett ut at slik var det ikke vits å tenke... Jeg visste jo at det ikke kom til å bli satt inn vikar mens jeg ble borte...(Dette er samme dama som selv har vært sykemeldt flere måneder i strekk...) i tillegg kunne det jo hende at jeg faktisk måtte møte på jobb... Da jeg spurte henne om hvordan hun skulle tilrettelegge dette, hadde hun ikke så mange svar... Kjente det knøt seg i magen... Rett og slett lei meg nå..Trodde jeg skulle møtt litt mere forståelse!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...