Gå til innhold

Er det noen som har erfaring med reflux? (Langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er kjennetegnene og hvordan oppdaget dere det?

Har en gutt på 15 mnd som alltid har hatt problemer med fast føde. Fullammet til 11 mnd pga spisevegring mot fast føde. Har nå gått over til rismelk med grøtpulver. Noen ganger spiser han tørt brød/knekkebrød eller tørre havrepuff. Hadde en liten periode hvor han spiste litt middagsmat, men det er lenge siden. Grøt har han bare kastet opp. Altså veldig vanskelig å få i mat. Brekker seg og kaster opp hvis han får for mye i munnen ( dvs en hel t skje) eller må smake på mat når han helst ikke ønsker det.

Blir han lagt kort stund etter et måltid tar det som regel ikke lang tid før han kaster opp. Brekker seg og gulper under måltider som han selv ønsker å innta. Etter inntak av væske kommer det ofte litt opp igjen. Raper mye og har ofte magesmerter.

Har vært til samtale hos barnelege men han mente bare at det ikke var noen voksne som ikke spiste så det var bare å ta det med ro. (les hysterisk førstegangsmor.) Helsesøster har bare vært opptatt av at jeg må tilby fast føde så spiser han bare han blir sulten nok. Ikke så mye hjelp eller støtte å hente.

Så det jeg lurer på da er det bare jeg som overreagerer (gravid og hormontroll om dagen) eller er det noe hold i reflux mistankene mine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ei jente med kraftig refluks. Kjennetegnene på refluks er mange og veldig individuelle, så det er ikke så lett å si om gutten din har det. Men kan prøve å si litt:

- man skiller gjerne mellom "vanlig" og "stille" refluks. Med "vanlig" mener jeg at barnet gulper mye, brekker seg, kaster opp. Egentlig sånn som gutten din, tror jeg. De går da ofte ned i vekt. "Stille" refluks betyr at det ikke kommer noe ut, men at det stadig kommer magesyre opp i spiserøret.

- Jenta vår har stille refluks. Hun gulpet ikke masse som baby, har sjelden kastet opp og spiser greit, men vi hører at hun gulper og gulper inni seg, at det "skvulper" på en måte, og vi ser og hører at hun svelger mye. Hun hikker også ganske ofte.

- Vi merket refluksen ved at hun sov veldig dårlig. Våknet ofte og alltid med et skrik, sto i bro og gråt, ville sove, men fikk det ikke til. Det er mange refluksbarn som har det sånn. Så merket vi det også ved denne "skvulpingen" og at hun gråt og hadde tydelig ubehag når det kom. `Hun var veldig lite fornøyd og tydelig preget av dette. Er gutten din glad og fornøyd? Sover han godt?

Vi har altså hatt en litt annen type refluks enn det gutten din eventuelt har. Men oppkast og brekninger kan skyldes flere andre ting som har med mage/tarm å gjøre også, så det trenger ikke være refluks. Og noen barn spiser jo bare sent og lite, det er det som gjør det så vanskelig, og som gjør at helsesøstre og leger ofte ikke tar tak i sånt som dette. Men lykke til, skjønner at du blir frustrert?

Skrevet

Skjønner du blir fortvilt spess når du blir behandlet som en overhysterisk mor.

Jenta mi har gulpet i store mengder fra hun var 14 dager gammel... Har vært både her og der for å få d skjekket. Men de fant ingen ting... ikke rart når de bare lytter og ser på når hun ble ammet. Jeg mente selv at d var noe me lukkemuskeln (reflux) og da er d vanlig å ta UL av den får å se. D har de aldri gjort. De har hele tiden forlangt at vi skal vente til hun var 1 år for å se om d gikk over.

Så ble d full stopp rundt 9/10 mnd aldern. Men så kom d tilbake. Nå er d mest sure oppstøt og ikke så mye som kommer ut.

Men jeg hører hun svelger unna hele tiden (er redd hun skal få betennelse i spiserøret, er veldig vanlig når de driver på slikt)

Kan ofte komme opp etter hun bare har spist litt, oftes når hun drikker eller får myk mat som feks banan.

Slutter hun ikke snart med dette blir jeg å ta henne med til legen igjen.

For i perioder får hun skikkelige rykkninger når hun svelger maten...

Jeg anbefaler deg og ta barnet ditt med til din lege og bli henvist til spesialist. Få undersøkt lukkemuskel, mage, tarm osv. Kan være for trangt spiserør også. Har inntrykk av at mange av disse helsesøstrene og barneleger bare er til pynt. Og vet stort sett ikke mer enn man finner på nette selv....

Skrevet

Hei!

Gutten vår er 16 mnd og har de siste mnd begynt å spise mat uten å kaste opp. Alt av middag må moses med stavmikser, men han klarer nå og spise litt skive, potet, mais og erter uten å brekke seg eller kaste opp.

Han har vært undersøkt for refluks, men målingen var negativ. Skal legges inn 29 september til gastroskopi. Mulig det er musklene i spiserøret som er for stramme, slik at de presser maten opp igjen i stedenfor å presse maten nedover i spiserøret.

Mye slim kan også være en årsak, så astmamedisin har hjulpet her.

Ikke gi opp. Finn en annen lege som tar dere på alvor. Vi tok til slutt kontakt med barnelegen hos Aleris, og da ble det fart i sakene. Krev først røntgen med kontrastveske, for da ser de hvordan vesken går igjennom spiserøret, så forlanger du ph-måling og er den grei blir neste gastroskopi. Det dumme er at det er laaaang ventetid ved de fleste sykehus, men det letter bare å vite at ting er i gang.

Ønsker dere masse lykke til og vet godt hvor frustrerende det er.

Klem!

Skrevet

Hei,

Måtte bare få lagt til noe her,

Gutten vår på 19 måneder hadde reflux, han har gulpet veldig mye fra han var spedbarn, og har hatt hyppige og langvarige luftveisinfeksjoner fra han var ca et halvt år.

Jeg vet at det er mange som må ta ph-måling etc, men legen vi går til er barnelege og spesialist på astma og reflux, og han fortalte at de ph-målingene ikke alltid viser riktig resultat, han skal være med på et stort forskningsarbeid angående det. Han mente derfor det var bedre å bare begynne behandling, siden det ikke var noen spesielle bivirkninger. Gutten vår ble derfor satt på medisin uten noen måling (Losec), og vi gikk til jevnlig kontroll for å sjekke om det var noen bedring. Etter 3 mnd sluttet han med medisin, og er nå friskmeldt.

Håper du finner en lege som tar deg mer på alvor! Selv måtte jeg diskutere skikkelig med fastlegen for å få henvisning til spesialist..

Lykke til!

Skrevet

¨gutten vår har reflux... ville bare si at du kan kjøpe noe på apoteket som heter Gaviscon som hjelper,hvertfall her i huset....det er reseptfritt. verdt ett forsøk mens du går å venter...

Skrevet

vi brukte gaviscon til kevin og han ble en ny gutt! ALT ble mye bedre :o)

Skrevet

Hei igjen.

Har ikke hatt tid til å titte innom før nå. Tusen takk for alle gode råd og tips. Skal til kotroll neste uke, så da får vi se hvordan det går

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...