mamsen og ML+litenimagen Skrevet 7. september 2008 #1 Skrevet 7. september 2008 min favoritt, rent bokmål, dvs uten a endelser osv. orker heller ikke totendialekten eller stavanger. mange fler men aner ikke hva de heter. bergensdialekten er fin, men sikkert fordi jeg har vokst opp med den.
*Timulia* Skrevet 7. september 2008 #2 Skrevet 7. september 2008 Elsker nordlendinger, helst Nordlandsdialekta. Bergensdialekta kan jeg spare meg for.....
Mom2Two Skrevet 7. september 2008 #3 Skrevet 7. september 2008 Synes de fleste dialektene fra Sogn og Fjorandene er flotte, i hvert fall veldig mange. Kunne vel levd uten både bergensdialekten (særlig type Davy Wathne) og slik de snakker i Grimstad (sorry, høres utrolig fordummende ut).
susemor-3 små Skrevet 7. september 2008 #4 Skrevet 7. september 2008 Helt ærlig liker jeg generelt ikke dialekter, selv om jeg delvis har en selv som jeg ikke helt klarer å kvitte meg av med. "Må" jeg velge en dialekt, er vel sunnmørsk ganske sjarmerende på visse personer.
Gjest Siklerotte Skrevet 7. september 2008 #5 Skrevet 7. september 2008 Riksmål du mener. Jeg liker god slik som de snakker i Sogndal... Ellers er jeg svak for sørlandsdialekten - da særskilt Kristiansand. Jeg takler ikke nordlending eller slik de snakker i Toten, Halden, Fredrikstad.
Gjest Skrevet 7. september 2008 #6 Skrevet 7. september 2008 Liker de fleste dialekter, men syns ikke fisefin østlandsdialekt er noe særlig :-P
Mom2Two Skrevet 7. september 2008 #7 Skrevet 7. september 2008 * Sogn og Fjorande, ikke Fjornadene:-p
Blue Lady Skrevet 7. september 2008 #8 Skrevet 7. september 2008 Sogning er aller finest!!! Værst er bokmåls-finnmarks dialekt
2barnsmamma og hestemamma Skrevet 7. september 2008 #9 Skrevet 7. september 2008 liker ikke totendialekta, ikke trønder heller,men stavanger,sandnes og bergen er kul
hit og dit Skrevet 7. september 2008 #10 Skrevet 7. september 2008 Liker harding, slik som Nils Gunnar Lie (og heile farsslekta mi) snakker. Synes folk fra Stavanger høyres veldig koselige og naive ut (ikkje for å vera frekk), det er eit slags komliment. Synes riksmål er kjedelig, men den trenger ikkje forsvinne akkurat. Trøndersk kan vera litt kjasete, men så er folka så koselige at ein gløymer det.
hit og dit Skrevet 7. september 2008 #11 Skrevet 7. september 2008 komliment er dialekt og betyr kompliment =P
Rivjerntilkjeft Skrevet 7. september 2008 #12 Skrevet 7. september 2008 "æg like trøndersk æ" hehe, synes den er spess ja, ellers kan jeg godt bli spart for bergensere..
*Rutletutt* Skrevet 7. september 2008 #13 Skrevet 7. september 2008 Jeg elsker Harstad-dialekten siden pappa er derfra - så jeg forbinder bare gode ting og herlige barndomsminner med den dialekten. Av samme grunn elsker jeg Sogne-dialekt da mamma er derfra;o) Er vel egentlig ikke en dialekt jeg ikke liker, men må jeg si en vil jeg si fisefin Bergensdialekt (he, he og jeg snakker Bergens selv, men IKKE fisefin;o)) og sånn som Arne Brimi snakker....skjønner ikke det spøtt av hva han sier;o)
nickoline og supermann Skrevet 7. september 2008 #14 Skrevet 7. september 2008 liker rogalandsdialekt godt. kan ikke fordra bergenserdialekt.
LapScouse Skrevet 7. september 2008 #15 Skrevet 7. september 2008 Har virkelig virkelig sansen for sognedialekten, den e so sexy!!! Telemarks dialekt (Vinje a la Odd Nordstoga er coolt og).. Valle dialekt (i Setesdal) er helt fantastisk med ord og uttrykk man ikke skulle tro finnes i Norge. Trysil dialekt er annoying....
prebs Skrevet 7. september 2008 #16 Skrevet 7. september 2008 *Sogn og Fjordane, strengt tatt, vel...? Jeg digger alle dialekter fra det nevnte fylket, og jeg kunne fint vært uten trønderdialektene.
Lurvehette Skrevet 7. september 2008 #17 Skrevet 7. september 2008 Synes alle dialekter har hver sin sjarme jeg:) Men elsker Grimstad dialekten, og dialekter fra innlandet (Lom, Lillehammer og der omkring). Selv snakker jeg en av dialektene i Sogn&Fjordane;)
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 7. september 2008 #18 Skrevet 7. september 2008 Jeg syns Valdres dialekt er finest . Jeg liker ikke trønder dialekt.
SexyLubben =D Skrevet 7. september 2008 #19 Skrevet 7. september 2008 Liker nordlending, da av den yngre typen... Sikkert fordi det er det jeg snakker selv.. Klarer rett og slett ikke rent bokmål...
Djoolia 07+08+12 Skrevet 7. september 2008 #20 Skrevet 7. september 2008 Jeg liker lofotdialekta og bergensdialekta. Dialketer med bløte konsonanter kan jeg ikke fordra.
OsloMor Skrevet 7. september 2008 #21 Skrevet 7. september 2008 Trøndere er jo trivelige! Elles kan jeg virkelig spare meg for Ålesundsdialekt og sunnmøringer generelt, snakker dialekt nå altså.
Lykke X 4 Skrevet 7. september 2008 #22 Skrevet 7. september 2008 Liker Finnmarksdialekta, Vesteråling, Trønderdialekt og bokmål. Bergensdialekta kan bli litt for voldsom hos enkelte. Synes egentlig ikke noen dialekter er stygge. De vitner om det fantastiske språkmangfoldet vi har i Norge. Det er flott og det bør bevares
La Perla Skrevet 8. september 2008 #23 Skrevet 8. september 2008 det går vek ikke an å ikke like dialekter? Alle snakke rjo dialekt, også de i Oslo, de snakker Oslo-dialekt. Jeg synes bergensk er nydelig, liker også sognemål og vossamål. Og hedemarksdialekt.
Leirha Skrevet 8. september 2008 #24 Skrevet 8. september 2008 Liker ikke østlandsk (hva det nå en heter) eller dialekten Kristiansand eller Vennesla, isj... Liker godt dialkert fra småplasser som, Granvin og Tvedestrand.
mamman til snupp Skrevet 8. september 2008 #25 Skrevet 8. september 2008 Jeg synes trønderdialekta er tøff. Liker ikke Bergen og sør-lands-/Stavanger dialekt. Liker heller ikke "fisefint" bokmål
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå