Gå til innhold

Når var dere til samtale om KS?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Husker ikke helt når det var i forrige svangerskap, men det var vel kanskje 8 uker igjen kan jeg tenke meg. Denne gangen skal jeg til ks-samtale samtidig som jeg skal ha UL. Det blir derfor når jeg er 19+2 denne gangen. Håper det blir avgjort da! LYKKE TIL. =)

Hei

Vi var til samtale i uke 19 på Riksen, men har vært til oppfølging der hele svangerskapet pga fødselsangst.

kan jeg spørre om hvorfor du skal ha KS? hvis det er pga fødselsangst vil det nok lønne seg å be om å få komme til en Gaia-jordmor (tror det er det de heter på Ullevål) så fort som mulig. Hvis du snakker mer dem noen ganger vil det vise at du har gjort et forsøk på å komme over angsten.

Jeg er som sagt på Riksen, og der kom jordmødrene selv frem til at KS nok var best for meg.

Legen jeg var til samtale med har sagt at han vil snakke med oss igjen i uke 32, for å avklare at det blir KS, men at ingen kommer til å nekte oss det eller prøve å presse oss til vanlig fødsel ("det hører gamle dager til" sa han)

Jeg endte med katastofesnitt i full narkose under forrige fødsel. Det ble så traumatisk for både meg og sambo at vi ikke ønsker å ta sjansen på at noe slikt kan skje igjen. Dersom jeg prøver med normal fødsel kjenner jeg at jeg uansett ikke kommer til å slappe av og føle meg trygg på at det skal gå bra. Derfor har vi vært veldig innstilt på at nr 2 skal taes med et planlagt keisersnitt. Jeg har sagt nei til gaia-samtale fordi jeg tenkte at dette bare kom til å dreie seg om å overtale meg til å føde normalt. kanskje jeg burde si ja likevel?

Jeg vet ikke om det egentlig har noe å si, men jeg endte opp med å få full støtte fra JM på rikshospitalet (tilsvarende som gaia) og KS-samtalen gikk veldig greit.

Jeg hadde som utgangspunkt at jeg ville prøve å føde vanlig når jeg tok kontakt med rikshospitalet og har vært til en del samtaler med dem. Men pga det som skjedde ved forrige fødsel så hadde jeg en del krav/ forutsetninger for at jeg i det hele tatt skulle tørre å prøve. JM satte opp time med lege for meg (valgte en lege hun likte). I tiden mellom siste samtale med JM og samtalen med legen tenkte jeg og leste en god del. Kom frem til at jeg heller ville ha KS. Når siden mannen min og jeg satt og ventet på vår tur til å møte legen så kom min JM forbi. Hun fortalte at hun hadde tenkt en del og snakket med noen av de andre jordmødrene og de syntes KS nok var det beste.

Legen var åpen og spørrende, overhodet ikke overtalende/ dømmende. Jeg har ikke fått dato for KS, men han har sagt at hvis jeg fortsatt vil ha det når det nærmer seg så får jeg det uten noen problemer.

Håper at det ordner seg like greit for deg.

Du kan jo ta kontakt med Gaia med det utgangspunkt at du vil snakke med dem om hva som er viktig fo at du skal få en positiv fødselsopplevelse denne gangen, og være åpen på at du kommer til å søke om KS, å får de heller vurdere om de vil snakke med deg.

Jeg kommer til å fortsette i kjent-jordmor programmet til Riksen selv om jeg skal ha KS. har faktisk fått tilbud om at en av dem som jeg har gått til vil være tilstede under KS slik at jeg kan føle meg trygg med kjente. Det ble jeg veldig imponert over, hadde nesten forventet at de skulle avskrive meg når jeg sa jeg ville ha KS.

Lykke til!

Annonse

Jeg var til samtale og UL i uke 33, skulle egentlig ivei i uke34 men fikk den flyttet frem.

Jeg hadde skrevet ned hvorfor jeg ønsket KS og mine tanker og følelser rundt dette sammen med hvordan mine tidligere fødsler hadde hvert.

For jeg viste at dette klarte jeg ikke å fortelle alt under samtalen så da var det bedre å skrive det ned slik at alt kom frem.

Legen leste brevet og jeg fikk oppsatt dato for KS til 8 dager før termin. Det viste seg på UL at junior satt på rompa også da :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...