1baby,og 1 spire Skrevet 7. september 2008 #1 Skrevet 7. september 2008 Hvordan var fødsel 2,3 osv i forhold til 1 gang.? Gikk det fortere ?og eventuelt andre opplevelser rundt de fødslene på godt og vondt. Syns det virker som en del har mere kontroll på de neste fødslene en 1 gang.Hva syns du? Gleder meg til neste gang jeg skal ha en til for da vet man litt mere hva man går til.
Trebarnsmamma30 Skrevet 7. september 2008 #2 Skrevet 7. september 2008 Jeg har født 2 ganger. Første fødsel tok 13-14 timer, andre fødsel tok 4 timer. Fødsel nr 2 var en drøm i forhold til første, men det var veldig intenst de siste 2 timene. Smertene var mer intense 2 gang, siden det gikk mye raskere.. Ble mye mer sliten første gangen, denne gangen sa jeg: er det over alt? når ungen var ute:)
To prinsesser Skrevet 7. september 2008 #3 Skrevet 7. september 2008 Jeg har født 2 nydelige jenter.. storegull brukte jg ca 3 timer og hadde en kjempe lett fødsel og ingen bedøvelse:P lillegull var helt forferdelig.. brukte 19 timer og var sinnsykt vondt.. siste fødsel på meg, kan hende det hadde noe med at jg var i uke 33 og at de først prøvde å stoppe det men da det lissom skulle gi seg så ble det bare sterkere og sterkere og jeg fikk ikke noe smertestillende på slutten.. Og jg som var helt sikker på at denne fødselen skulle gå som smurt men neida:P Men er hvert hver eneste time og pain da:) når jg tenker på det i ettertid hvertfall
Gjest Skrevet 7. september 2008 #4 Skrevet 7. september 2008 Jeg har 2 barn. den siste født sept i fjor... kan huske jeg synes den førstefødte gikk greit, men den siste gangen var det verre.jeg har også hørt det samme som deg, at det går lettere andre gang. det hadde ikke jeg som en opplevelse. det var faktisk vondere og tøffere. Begge var på ca 5 / 6 timer ca, så forholdsvis raskt, men som sagt forskjellige opplevelser.. jeg tror dette er veldig individuelt hva man opplever. kankje det er slik at andre gangen vet man litt hva man går til og blir litt mer nervøs. vet ikke... det skal nå sies at det er 7 års forskjell på ungene, så jeg var ganske spent nå sist. men jeg elsker gullene mine, og alt blir fort glemt ! lykke til neste gang !
1baby,og 1 spire Skrevet 7. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2008 Tusen takk for svar,jeg håper jeg vil føle at jeg er litt mere til stede neste gang og at det er en jordmor der mere av tiden. Samboern min og jeg var nesten alene hele tiden, utenom den siste timen da forlangte jeg at det skulle være noen der.Skal aldri mere føde på hellig dag he,he for da er det jo så dårlig bemanning. Ikke mye gøy. Takk meg for at barnefaren var så flink.
Maud Skrevet 7. september 2008 #6 Skrevet 7. september 2008 Jeg har tre barn og min opplevelse er at det har vært lettere for hver gang. Alle tre gangene har jeg dratt på sykehuset etter noen få timer med rier. Første gang var jeg hjemme kanskje fem timer, da jeg kom inn var det allerede en del cm åpning. Den fødselen endte raskt med ks fordi barnet fikk så lav puls. Siden det åpnet seg så raskt første gang, dro vi på sykehuset omtrent tre timer etter først ri ved andre fødsel. Barnet ble født etter tre timer på sykehuset. Jeg opplevde det som intenst og temmelig vondt og måtte få spinalbedøvelse på slutten, det var for sent for epidual. Ved tredje fødsel dro vi på sykehuset etter to timer med rier. Barnet ble født 25 minutter etter at vi kom inn døra. Naturlig nok rakk vi ingen bedøvelse... Selv om det gikk veldig fort siste gang opplevde jeg at jeg hadde god kontroll og ikke var det uoverkommelig vondt heller :-) Nå blir det ikke flere og det er jeg egentlig litt lei meg for. Nå "kan" jeg jo de greiene så bra ;-D
Trulte76 Skrevet 7. september 2008 #7 Skrevet 7. september 2008 alle mine tre gikk kjapt. ca 2 timer med alle tre mulig litt kjappere med nr 3. Ble satt igang alle 3 gangene, men JM sa at det hadde ikke noe å si.
Djoolia 07+08+12 Skrevet 7. september 2008 #8 Skrevet 7. september 2008 Fødsel nr 1 tok 9 timer. Fødsel nr 2 tok 1 time og 45 minutter. Fødsel nr 2 var lettere,og jeg visste liksom hva som skulle skje,men den var mye vondere og mer intens. Men skulle jeg ha født en gang til,ville jeg heller hatt en styrtfødsel til enn å ha rier i flerfoldige timer.
Joikaboll@ Skrevet 7. september 2008 #9 Skrevet 7. september 2008 Jeg har født 5 ganger. 1. Setefødsel uten rier, fikk epidural. Mistanken om fødsel kom kl 23, hadde ingen smerter og snuppa er født 01.40 Lå 3 døgn på sykehuset. 2. Rier deluxe, med 3 minutters mellomrom. Første rie kl 23.30 kom inn på sykehuset med 10 cm åpning kl 01.35 og gutten kom 01.42. Lå 2 døgn på sykehuset. 3. Satans rier med 7 minutter mellom, startet kl 23, inn på føden kl 02.30 med 8 cm åpning og gutten kom 03.05 Lå 12 timer på sykehuset. 4. Bahaglige rier startet kl 22 med 7 minutters mellomrom, jeg gikk å la meg og sov som normalt til kl var 07, da kom pressriene heftig. Inn på føden 08.30, sleit med bekkenlåsning slik at jeg hadde problemer med å presse, men når jeg endelig fikk ei ny jordmor som beordret meg opp i knestående var gutten ute kl. 10.25 Lå 20 timer på sykehuset. 5. Regelmessige kynnere kl. 9.30 med 5 minutters mellomrom, ankom føden 10.20 med 9 cm åpning og 10.55 var jeg ferdig. Var hjemme kl. 15
mai mammaen til to Skrevet 7. september 2008 #10 Skrevet 7. september 2008 jeg har født to ganger. og i tillegg har jeg hatt to ganske tette fødsler (2 år)... første fødselen gikk vannet mitt først... og fra riene startet til hun var ute gikk det under 4 timer. det var svært intense timer der riene kom i ett og ingen pauser de siste 2.5 timene den andre gangen gikk ikke vannet først. riene startet selv. men de var veldig veldig svake...kom inn med 2 cm som sist. men da forsvant riene.. men når riene plutselig startet igjen tok det under 3 timer til han var ute. syns fødslene var ganske forskjellig for denne gangen hadde jeg pauser hvert 5 min lenge.. men hadde liksom aldri full åpning... begynte å presse på 6-7 cm men ut kom begge to.. og vondt var det begge gangene..
minou Skrevet 8. september 2008 #11 Skrevet 8. september 2008 nr 2 gikk enormt mye fortere enn nr 1. (fra 16 til 2 timers fødsel) Riene var like men med nr. 1 fikk jeg epidural med nr 2 rakk vi det ikke. Utdrivningstiden tok også myyyye kortere tid (fra 1 time til 2 trøkk). Epiduralen gjørde at jeg hadde full kontroll med nr. 1, jeg bestemte liksom selv når ting skulle skje. Med nr 2 tok kroppen fullstendig over og det var igrunnen gangske skremmende. Men kanskje mest fordi 1) jeg fremdeles mentalt forventet 10 timer igjen når jeg kom til 6 cm åpning og 2) jordmora var ute for å ringe etter anestesilegen når kroppen plutselig tok over og ungen meldte sin ankomst. Heldigvis klarte jeg å knipe igjen lenge nok til at hun rakk å komme tilbake:-)
hallais Skrevet 8. september 2008 #12 Skrevet 8. september 2008 Barn nr en tok 9 timer fra første ri og var en flott fødsel på tross av en og en halv time med pressrier. Følte jeg hadde kontroll. Barn nr to tok ca 4 timer fra første ri og da hadde jeg mye vondere rier. Bare en halvtime pressrier, men en mye hardere fødsel. Men har hørt at de fleste opplever fødsel nr. to som lettere.. Du vet ihvertfall hva du går til. Lykke til!
Mammamia:) Skrevet 8. september 2008 #13 Skrevet 8. september 2008 Første fødsel tok ca. 6 timer med regelmessige rier, og nesten 1 time med pressrier. Veldig sliten etterpå. Andre fødsel tok 2 timer med regelmessige rier og 8 minutter med pressrier. Veldig bra form etterpå. Føler jeg hadde mer kontroll med den første fødselen, mens med nr. 2 gikk det så fort at jeg fikk ikke sukk for meg... Rier i et sett fra første stund. Da jeg nesten fikk panikk av alle riene som kom uten pause, fikk jeg en sprøyte med pethidin, og den hjalp veldig!! Den tok toppen av riene slik at det ble en liten pause mellom. Det var gull verdt! Anbefaler dette virkelig viss man er i samme situasjon. Men fikk jeg velge hadde jeg tatt fødselnr. 2 en gang til:) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå