Gå til innhold

Erfaring Tett eggleder el EXU??????

Bocajena

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har noen erfaringer å dele med meg.

Jeg hadde en EXU i mai som gikk over av seg selv, dvs kroppen ordnet opp. Noen som har denne erfaringen?

Jeg er redd jeg har fått tett eggleder, hvordan merker man dette?

Noen andre som har opplevd at det bobbler nede i magen i dagene før mensen, eller at de må mye på do? Hadde det ikke slik før EXU men har det nå.

Håper på svar.

Fortsetter under...

Jeg hadde en exu i sommer som ble behandler med cellegift. Var vel ca 5-6 uker. Jeg fikk ikke noen antydning fra Ullevål om at egglederen kom til å bli tett, men det ville være større sjangse for at det skjedde igjen pga arrdannelse der hvor egget hadde festet seg. Jeg føler selv at jeg merker forskjell. Jeg har mer vondt på venstre side både ved eggløsning og ved menstruasjon. Tidligere hadde jeg vondt på venstre side ved eggløsning men aldri ved menstruasjon. Jeg har spurt om mulighet for å sjekke om egglederne er tette, men har fått beskjed om at det ikke er nødvendig. Så nå prøver vi igjen (syklus nettopp tilbake) og håper på at det ikke skjer igjen!!!

I likhet med henne over meg, så ble jeg behandlet med cellegift da jeg hadde exu i 2006. Fikk samme beskjed - kunne være sjanse for exu igjen pga arrdannelse og at den var krøllete. Hadde økt el-smerter på begge sider etter dette. Etter en stund ble vi utredet for ufrivillig barnløshet (ble aldri gravid igjen), og begge egglederne ble konstantert tette. (og begge var friske før exu`en. )

Når du fikk konstatert begge egglederne som tette, var det noen måte du merket at noe var galt i forveien....bortsett fra at du ikke ble gravid? Har du mistet mensen nå som egglederne er tette?

Ble syklusene dine annerledes?

Får du oppfølging for å bli gravid med IVF el?

Hei Nøtt :-)

Det høres helt vanvittig ut at en exu forårsaket to tette eggledere, men har hørt lignende historier. Jeg spurte min gynekolog om dette og han sa at det tidligere var teorier som mente at exu på en side ville ødelegge egglederen på den andre siden. Han mente at "moderne" medisin hadde gått bort i fra dette og at vist det nå ble problemer med den andre så var det av andre grunner. Det fantes ingen medisinsk grunn til at en exu skulle påvirke den andre egglederen. Jeg vet ikke hva som er sant, men fakta er jo at det kan skje før eller siden. Jeg har gitt meg selv frem til jul til å bli gravid (i og med at det til nå ikke har vært problemet) og vil fra 2009 sett om noe kan bli gjort. Jeg nærmer meg faretruende 34 og vil gjerne ha mer enn 1 barn.

Hvordan er situasjonen din nå? Jeg tenker at du produserer egg enda, men at de ikke kommer ut?

Bocajena og Eshaw:

Etter at all HCG var ute av kroppen etter exu`en, merket jeg at EL-smertene var sterkere, og syklusen min var forandret. Jeg oppsøkte gyn pga. korte lutealfaser, og ved en UL så han at min høyre eggleder (ikke den jeg var gravid i altså), var full av væske og sannsynligvis tett. Da disse bildene ble sammenlignet med bilder fra bare noen mnd tilbake, så kunne vi se at dette hadde oppstått i tida etter exu`en. Man mister ikke mensen ved tette/fjernede eggledere. Eggstokkene slipper fremdeles egg, men de forsvinner ut i intet og blir destruert av kroppen.

Da jeg ble laparoskopert, så fant de endometrioseflekker på eggstokkene mine. Kanskje det er endometriose som forårsaket de tette egglederne mine. Mest sannsynlig er det det, men det var jo litt av en tilfeldighet at dette skulle skje like etter en exu.. Men som en av dere skriver her, så er det virkelig ikke noe medisinsk grunn til at den motsatte egglederen blir ødelagt etter en exu i den andre. Tvert imot er det svært mange som blir gravide med én tett eggleder.

Jepp, IVF er en fin ting. På min 3. innsetting ble jeg gravid. Oppdaga det i går, og er selvsagt overlykkelig! :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...