Gå til innhold

Lillegutt på 5 mnd er blitt forkjøla :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det startet i natt. Han er ikke spesiellt tett i nesa, men, har masse "løst slim" snørr som irriterer.. Hører skikkelige snorkelyder når han puster.. Han hoster også litt, men, det er ikke produktiv hoste.. Altså ikke noe slim i brystet og i nedre luftveier.. Hosten høres helt "fin" ut også, i den grad man kan si det.. Sitter mest i nese/svelg..

Har målt tempen 3 ganger idag, og da var den 38,1 - 37,9 - og 38,2. Dette er vel ikke så høyt, så jeg har ikke gitt feberbnedsettende.

Det jeg har gjort er å heve hodeenden i senga og andre steder han sover, pøser på med mm, også har han spist nesten et helt beger fruktmos (brakk seg mot slutten av det, noe som ikke er vanlig, men, det har holdt seg i magen).. Har også dryppet nesen med mm.

Allmenntilstanden er ganske som den pleier, kanskje litt mer trøtt enn vanlig..

Det jeg er ute etter ved å legge ut dette innlegget, er vel om det er noe mer jeg kan gjøre? Og hva er terskelen for å kontakte legevakta?

Må legge til at vi skal på 5 mnd kontroll imorgen.. Så vi skal da på helsestasjonen..

Ja, jeg er en førstegangs og -hønemor ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå var tempen 38,3.. Ikke så store forskjellen da..

Skrevet

Prøver igjen.. :)

Skrevet

Hei, tulla vår på 4 mnd har også fått sin turn nå, med storebror i bhg blir det mye spennede han drar med seg.

Hvis almentilstanden er "greinok" rådes man til å ikke gi febernedsettende før 39 grader. Feberen er jo vår venn mot infeksjonen.

Hvis det vedvarer hadde jeg tatt en tur til legen. Vi var vel til legen etter 5 dager. Da var det greit å få sjekke hals og ører. Alt "fint" og hun er nå etter 1 uke og 2 dager bedre. Bare lit snått igjen.

God bedring.

Skrevet

Takk for svar:)

Almenntilstanden er grei nok fortsatt ja, men, feberen har steget til 38,8.. Så dersom den overskrider 39 så ringer jeg legevakten å forhører meg;)

Bedre enn en gang for mye enn for lite.. Der sjekker de vel CRP'en evt kanskje?

Bra at tulla di er blitt bra igjen da:)

Skrevet

Nå er verken forkjølelse eller feber farlig, det går over igjen. Lillemann her har allerede vært forkjøla 2 ganger (4 mnd) umulig å unngå når storebror er i b.hage og hoster på han :-) Stress ned og la det gå sin gang. De små har et immunforsvar som skal styrkes, og kommer til å være syke maaange ganger. Følg med allmenntilstanden, og ikke mål feber så ofte. Morgen og kveld holder, helt normalt at den stiger til kvelden. Du kan vekke han en gang i natt. Så lenge allmenntilstanden er ok (de blir jo så klart litt slappe og trøtte) og han får i seg drikke, så må dette få gå sin gang. Faren er at de ikke får i seg væske, da må man være obs.

-sykepleier og 2.barnsmor :-)

Skrevet

Forresten ville jeg tenkt meg om 2 ganger før jeg dro på helsestasjonen med sjuk unge. Mange små som kan smittes der.... Liker ikke at det kommer sjuke dit, verken barn eller mødre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...