Gå til innhold

Andre som har baby med cyster rundt ene nyren?

mamma til tre prinsesser

Anbefalte innlegg

På ordinær ultralyd så de flere cyster rundt høyre nyre til babyen vår. Dette var i Haugesund og vi ble henvist videre til Haukeland. Har ikke fått beskjed enda om når vi skal komme eller hva som skal skje. De sa så godt som ingenting om hva det kunne være på sykehuset og jeg visste ikke hva jeg skulle spørre om heller. Alt så ut til å fungere av urinblære, -veien osv, så den venstre nyren virker ihvertfall.

Andre som har opplevd dette og vet litt om hva det kan være, og hva de kommer til å gjøre på kontrollen på Haukeland?

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Var på ultralyd i går (uke 32) for morkakesjekk.. Ultralyd viste feil ved en av nyrene (store mørke områder inne i nyren) - legene var usikre på om det er snakk om cyster eller om "avløpet" er tett/innsnevret slik at urin samles i nyren (hvis jeg har forstått det rett). Den andre nyren virket å fungere helt fint og mengde fostervann var som det skulle. Ble henvist videre til St Olav i Trondheim. Ble sagt at vi skulle ta kontakt med lokalt sykehus hvis vi ikke hadde blitt kontaktet om time innen en uke. Ble oppringt med info om time 3 dg frem samme dag :) Vi har ikke fått mye informasjon enda og funnet lite på nett. Men regner med vi snart får vite mer. Ta kontakt med sykehuset og purr time hvis det tar for lang tid - det er ikke godt å gå slik og lure.. Lykke til!

• 2 uker senere...

Hei!

På ordinær ultralyd fant de på babyen vår at den har en cystenyre, den venstre nyren. Høyre nyre fungerer normalt. Ble sendt til Haukeland for ny ultralyd dagen etter. Der sjekket de alt det samme som på den ordninære ultralyden.

Fant ingenting annet "feil" med babyen enn den ene cystenyren.

Måtte inn på ny ultralyd 3 uker etter for å sjekke at ikke cystene hadde vokst. Det hadde de ikke. Fikk ny time 3-4 uker etter det igjen, og da var heller ikke situasjonen forandret. Så da fikk jeg ny time 7 uker etter, og det er nå på førstkommende fredag.

Så da får vi se om det er likt eller om det er forandring.

Om ingenting er forandret, så skjer ikke noe annet enn at vi må inn på barneklinikken på haukeland 6-8 uker etter fødselen for å sjekke babyen.

De har ikke sagt så mye annet enn at mennesker kan leve med bare en nyre. Mer vet jeg ikke.

Lykke til videre, håper det går bra, og at de ikke finner andre "feil" hos fosteret :-)

Ps! Jeg var veldig bekymret i begynnelsen, da dette var helt nytt, og jeg har født 3 helt friske barn før, og tok nesten for gitt at denne skulle være helt frisk også. Men nå har jeg "kommet over" det værste, og tenker ikke så mye på det lengre. Tror det skal gå bra, jeg :-)

Vi har opplevd akkurat det samme. Den lille jenta i magen har en nyre med flere cyster - og en nyre som er helt frisk. Har fått masse oppfølging og er så godt som helt trygge på at dette skal gå fint :-) Har fått beskjed om at tulla må inn på Rikshospitalet for skjekk ca. 6 uker etter fødsel. Godt å vite at det er flere her som opplever det samme... Idag er det 2 uker til termin og jeg venter på at lille Ida skal komme ut :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...