Gå til innhold

Når er man halvveis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 20+3. Og fosteret er 18+3. Så halvveis til 40 uker er jo 20 uker, altså om 2 uker for fosteret... mens hvis jeg regner på den andre måten så er jo halvveis til 42, 21.. altså om ei uke...?

Når er jeg egentlig halvveis?

Fortsetter under...

Skrevet

Når du er 20 uker på veg, da er du halvveis :-)

(da er fosteret 18 uker)

Skrevet

Men 18+18 er jo bare 36?

Så det kan jo ikke stemme!

Heter det ikke at man er gravid i 42 uker når man regner at svangerskapets uke er to uker lengre enn fosterets? Jeg har jo ikke termin om 20 uker, men om 22.

Så når jeg begynner på 21. uke er jeg vel mer rett halvveis?

Skrevet

Jeg har alltid hørt at et svangerskap varer i 40 uker, derfor mener jeg at 20 uker er halveis.

Men det er visst så mange forskjellige måter å regne ut på, så da er det kanskje like greit å ta utgangspunkt i når du har termin, og så når du er halveis dit, så er du halveis...he, he.. skjønner du?

Ikke vet jeg. Burde kanskje vite det nå, siden dette er mitt 4.svangerskap. Neimen ikke lett å bli klok på dette :-)

Skrevet

hei

jeg har også hørt at man er halvei når jeg er i uke 20.

det er det vi regner på.

det var det legen min sa sist jeg var der

Skrevet

et svangerskap går vel i 40 uker, men det er like vanlig å gå mellom 38 og 42. man er jo heller ikke på overtid før 2 uker etter termin, men tror det er litt forskjellig syn på dette..

Leste på den norske lægeforening...

jeg er halvveis når jeg er 20 uker.

Bare en sånn liten ressonnemang fra meg..

Annonse

Skrevet

de aller fleste i norge regner svangerskapet for å vare i 40+2, altså er en halvveis når en er 20+1

Skrevet

Her på Bim står det at et svangerskap er 280 dager. Dvs du er halvveis når du har gått 140 dager. 140 dager delt på 7(dager i uken) blir jo da 20 uker.

Så man er halvveis ved 140 dager!

Skrevet

Et svangerskap varer i 40 uker (fra siste menstruasjon), skal du regne i fosteret sine uker må du også regne med at svangerskapet varer i 38 uker. Da vil du være halvveis 1 uke senere, men det er vanlig å regne mors uker da, og man er halvveis etter 20.

Skrevet

Men jeg mener at når jeg regner fosterets uke 18 og svangerskapets uke 20, så er jeg jo faktisk ikke halvveis enda. Men om jeg hadde regna fosterukene, så hadde jeg vært halvveis om to uker.

For fosteret er jo bare 18 uker, og ved termin er fosteret 40 uker.

Skrevet

Fosteret er 38 uker ved termin, når svangerskapet er 40 uker. Så en er halvveis i svangerskapsuke 20. Det er godt oversiktelig å lese om ukene på babyverden.no, der regner de halvveis i uke 20.(svangerskapsuke, ikke fosteruke)

Klippet fra babyverden.no: "Terminen du får oppgitt her er basert på en gjennomsnittlig svangerskapsvarighet på 40 uker og 2 dager fra første dag i siste menstruasjon. Det er samme utregningsmetode som leger og jordmødre bruker".

Skrevet

Jeg har også hørt at det varer i 40 uker. Kommer du deg til 42 uker har du gått over tiden din. så 20 uker er halvveis=)

Skrevet

20+1 er du akkurat halvvegs :-)

Et svangerskap er 40+2 og da er det bare å dele på to...

Det at barnet ligger to uker etter er jo bare fordi en regner fra siste mens, og ikke fra befruktningen (som som regel er to uker etter starten på siste mens). Så for barnets del er svangerskapet 38 uker mens det for mor blir 40.

Annonse

Skrevet

Ok, da er jeg faktisk litt over halvveis.. :D

Leste i ei bok jeg har fått at et svangerskap etter fosterukene varer i 38 uker, jeg trodde nemlig det var 40. Derfor regnet jeg med at sånne svangerskapsuker er 42.. men da er det jo greit, da skjønner jeg.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...