Gå til innhold

Loft = 1/2 etasje?

Anbefalte innlegg

Bare lurer på en definisjon her. Når det står i reguleringsplanen:

2 etasjer pluss loft

Som det som er lov til å bygge, er dette da det samme som 2,5 etasje? Med 1/2 etasje så tenker jeg på en etasje der det er skråtak slik at det bare telles halve kvadrat i deler av etasjen (der det er skråtak), mens det i midtdelen av etasjen er vanlig takhøyde og vanlige kvadrat. Jeg ringte for å høre med en tante av meg som kan litt om dette, men enten er jeg utrolig treg i oppfattelsen, hun veldig dårlig til å forklare, eller vi missfortstod hverandre litt. Hun sa at joda, loft kan innredes og så noe om at det skal være maks 1,9 i takhøyde 0,6 meter fra hver vegg. Jeg spurtemeter om hun da mente at 0,6 meter fra veggen skulle det maks være 1,9 meter. Dette var hun bekreftende til, men så spurte jeg videre om det da er sånn at det kan gå opp til full takhøyde og være det frem til det begynner å skrå ned igjen med neste vegg, men nei, det skulle ikke være full takhøyde mente hun, bare 1,9 meter 0,6 meter fra veggen.

Nå var vi og så på noen hus i samme område som tomten vi tenker på i går og slik jeg kunne se så var alle de det jeg vil kalle 2,5 etasje, altså at det nok er full takhøyde i deler av etasjen og skråtak på resten selv om de ligger i samme reguleringsområde og da altså skal gå under benevnelsen 2 etasjer + loft. Så altså, er loft det samme som jeg tenker på som 1/2 etasje? Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138634025-loft-12-etasje/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg tenker loft så er det så vidt man kan stå oppreist og som kun egner seg for å lagre ting. En 1/2 etasje er noe man kan innrede, tror det er 90 cm høyt det skal være 60cm ut fra der taket og gulvet møtes. Det må være minimum 190 på det høyeste punktet i taket for at det skal være lov å beregne det som beboelsesrom.

Ja det er det jeg også har trodd, men nå er jeg veldig usikker her. For de husene vi så, som alle ligger i same område og _skal_ være bygget etter samme reguleringsplanene hadde i hvertfall 1/2 etasje, altså 2,5 etasje. Videre står det også i reguleringsplanene at ... (husker ikke om det var mønehøyden det het?) den avstanden mellom bakke og der taket møter vegg kunne være på maks 6,2 meter og at taket kunne ha en vinkel på opp til 35 grader. I og med at to fulle etasjer er under 6,2 meter normalt sett og takvinkelen er såpass stor så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være lov å bygge 2,5 etasje selv om det står beskrevet som "loft"? Eller er jeg helt på bærtur nå?

Mye å sette seg inn i for en ufaglært, hehe...

Er mønehøyde det heter ja:) Vi hadde i vår reg.plan at man kunne ha maks 8,3 m sånn ca. Og vi har 2 1/2 etasje, høres veldig rart ut at noen har klart å presse inn 2 1/2 etasje på 6,2 meter!

Er de andre husene bygget på skrå tomt, kan jo være at de da måler fra bakkant av huset..? Selv om det hørtes helt bakvendt ut. I vår plan sto det 8,3 m fra sålen til mønet. Hva er minste grad dere kan ha på taket da? Kan dere ha ark eller takopplett? Regplaner er no herk å forholde seg til...

Kan jo forresten også være at de andre husbyggerne har fått disp fra planen. I vårt felt var planen så detaljstyrende at alle søkte om disp og det endte med at kommuneadministrasjon fikk "kjeft" av politikerene(som behandler søknadene) for å ha vært for strenge.

Kanskje det er gesims jeg tenker på nå og ikke møne? Altså fra bakken og opp til der taket og veggen møtes på en langside da om du skjønner? Ikke helt opp til spissen der det ser sånn ut: ^ men fra bakken og opp til der loftet eller den tredje etasjen begynner. Uff, utrolig vanskelig å forklare, hehe...

De fleste husene står på skrå tomt og den tomten vi vurderer er veldig skrå, men det skal ikke ha så mye å si her tror jeg. Er bare greit å vite slike ting sånn noenlunde sikkert :-)

Annonse

Ok.. skjønner hva du mener, men ikke hva det heter:) Da er jo ikke 6,2 meter så ille. Hvis ikke det står noe om hvor høy mønet kan være så ville jeg trodd at de mener 2 1/2 etasje siden de andre i feltet har bygget det.

Vi kunne ha takvinkel mellom 25 til 40 grader. Endte på 25 siden huset ble så bredt, det var ikke helt planen, men ble som det ble og ser helt ok ut:)

Ja det er det jeg også begynner å tro, at de mener 2,5 etasje. Synes bare det er rart det står loft da?

Må taket få en mindre vinkel siden huset er bredt, eller var det bare fordi dere hadde en maks mønehøyde å forholde dere til? Får dere veldig mye skråtak da?

Tusen takk for svar så langt forresten :-) Skulle ikke tro jeg faktisk har vært igjennom en byggeprosess før, men alt er så anderledes denne gangen og vi vet jo ikke engang om vi får tomten enda. Legger antagelig inn bud i morgen eller på tirsdag. *spent*

Taket fikk en mindre vinkel pga maks høyde på mønet ja. Også er huset veldig bredt og da, 10 m.. Er endel skråtak ja, og trodde på forhånd at loftet(kaller det visst loft nå ja:) ville bli veldig ubrukelig pga det, men det er det ikke. Pga store gulvflater så føles rommene veldig store allikavel så det gikk bedre en forventet:)

Kommuner er stort sett litt slitsomme å forholde seg til, iallefall plan og bygningsetaten! Så om det blir litt omstokking på begreper fra de så er det greit å dobbelsjekke og så dobbelsjekke igjen. Dere må jo uansett sende inn byggesøknad, og hvis dere har misforstått hverandre da så får dere fort(alt ettersom hvilken kommune:P) beskjed.

Er stort sett veldig gøy med husbygging, men aldri igjen!

Hehe... det sa vi også for 4 år siden, men lell... her er vi igjen! ;-) Og denne gangen vet vi nøyaktig hva vi vil ha og ikke, har lært mye av våres feil.

I og med at de andre husene har 2,5 etasje vil jeg tro den som tegner huset for oss vil klare å argumentere gjennom dette for oss også dersom det ikke var dette kommunen opprinnelig mente. Det vi egentlig håper mest på her er å få søkt oss til ca 30 kvadrat ekstra, men det er spørs da. Om vi får tomten da, det vet vi ikke enda.

Det spørs vel mest på hvor stor prosentandel de 30 kvm er på.

Vi hadde egentlig bare lov å bygge på 25% av tomta, men fikk krangla oss til 40% siden tomta var 100 kvm mindre på målebrevet enn vi først ble forespeilet!

Men du må ha lykke til med byggingen, nå skal jeg prøve å komme meg vekk fra pcen:)

Annonse

Ta å sjekk opp med kommunen om nabotomtene har fått mye dispansjon fra planen. Hvis de har det har dere gode argumtenter for å få det som dere vil:) Alt av søknader og referat fra møtene der de blir behandlet er offentlige dokumenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...