Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #1 Skrevet 6. september 2008 Jeg fikk inntrykk at hvis jeg slutter å amme av egen vilje( ikke noen problemer med amming) da er jeg en dårlig mor? Har ammet nå i 3 måneder og er helt utslitt! Har melk og barnet suger fint men etter 2 tette er jeg helt utslitt og lei å være melkefabrikk! ( ammet første i 1 år). Er det noen som føler samme og kan støtte meg?
Cala75 Skrevet 7. september 2008 #2 Skrevet 7. september 2008 Puppen alene er ikke det eneste som avgjør hvordan du er som mor! Det er så uendelig mye mer babyen trenger. Men jeg skjønner hva du mener. Sliter litt med noe liknende og det er dårlig samvittighet for at jeg MÅ ha søvn om natta. På dagen pupper vi gjerne i ett sett, men på natta må jeg ty til mme i tillegg for at han skal roe seg ned fort etter måltidet og ikke die hver time eller oftere. Også jeg presser meg til dels til å amme pga den gjennomsyrende holdninga om at amme SKAL man. Og jeg også føler at man må liksom ha en "gyldig" grunn for ikke å amme. Jeg VET hvor vanskelig det er, men du må tenke på deres behov som familie og dine andre barn oppi alt det her. Lykke til!
*En rosa og en blå* Skrevet 7. september 2008 #3 Skrevet 7. september 2008 Du vil jo slutte for å få mer overskudd, og det er jo kun til gunst til begge barna dine, så jeg mener ikke du er en dårlig mor! Må gjøre det som du mener er best for deg og familien din.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2008 #4 Skrevet 7. september 2008 Hei! Jeg holdt ut med amming i litt over tre måneder , og har hele tiden slitt med lite melk + at jeg synes det er svært lite kos å amme, ja jeg misliker det! Dårlig kombinasjon. Men har holdt ut og prøvd alt etter boka for å få det til... Så for noen dager siden sluttet jeg! Og NEI hverken jeg eller du er dårlige mødre om vi ikke ammer! Det å være mor handler også om å tenke på seg selv slik at en kan dekke alle behovene barnet har! Ingen andre enn du vet hva som er rett for deg og dere!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2008 #5 Skrevet 8. september 2008 Hei. Min personlige mening er at hvorfor slutte å amme når du har melk. Det er jo til det beste for barnet. Det at du har 2 tette, er jo en vurderingssak som du skulle ha gjordt den gang da det ble planlagt nr 2, hvis den var planlagt da. Det med at man ammer lenge tror jeg har litt med inteligensen på barna i ettertid også. Det at man slutter av egen fri vilje synes jeg er dårlig gjordt ovenfor barna. Det går jo på samvittigheten din selv, men du er tydeligvis usikker i og med at du spørr her. Gjør det du føler for selv, så får de andre bare snakke om hva de synes hver enkelt.
mor07 Skrevet 8. september 2008 #6 Skrevet 8. september 2008 Dette er jeg ikke enig i. Min eldste fikk erstatning fra han var ca 2 uker gammel. Jeg mistet melken. Han er en smart 4 åring, så at de blir mer intelligente av morsmelk tror jeg ingenting på. Man skal heller ikke ha dårlig samvittighet fordi man slutter å amme, det tar på kreftene. Det er mye viktigere å bruke de kreftene på noe hyggelig med familien
Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #7 Skrevet 17. september 2008 Hei, Kjente jeg ble fryktelig provosert av å lese innlegget til anonym ovenfor her! Inteligens?? Nei, det er det overhodet ikke noe bevis for. Utrolig mange i vår genrasjon er vokst opp på MME. Meg og min mann inkludert, og synes ikke jeg er mindre inteligent enn andre. Vi er begge lege og advokat, så om vi hadde hatt dårlig IQ så hadde vi nok ikke vært der vi er i dag. Vet du forresten at 70% ikke ammer i Tyskland, Spania og Italia? Er det så mange ikke inteligente der også da? Når det er sagt, ja, morsmelk er det beste for barnet. Sier de i alle fall. Fortiden pågår en stor internasjonal forskningsprosjekt på det området, som mener å kunne påvise at det ikke er så bra som vi har trodd, pga alle de miljøgiftene vi i dag for i oss. Nesten all mat har jo e stoffer og apartam med mer, og det får barnet i seg også, noe man slipper med MME. Men over til det å være dårlig mor eller ei. Skjønner utrolig godt hvordan HI har det. Har og har selv hatt det slik. Jeg har ei lita tulle på 16 mnd og ei lita tulle på 14 dager. Har ammet til nå, men har innsett at dette er bare tull med hensyn til min andre datter og meg selv, og min mann. Lille babyen bruker sinnsykt lang tid per måltid (opp til 1-2 timer), og etter det er hun ikke mett. I tillegg må det pumpes. Med andre ord går hele dagen min til å sitte i sofaen å enten amme eller pumpe, samt våken stort sett hele natten pga det, og så opp kl 6 for å bidra til hun på 16 mnd. Dette har jeg ikke overskudd til. Skal jeg gjøre "det som er best for barnet" blir det ikke best i det hele tatt. Ja, den får pupp, but thats it! Den får en sur og grinete og frustrert mamma som er kjempesliten, i steden for en mamma som kan sitte å kose og dulle og tralle og gi den all kjærlighet etterpå. Det viktigste er jo at den føler trygghet og kjærlighet og blir mett og god. Tror ærlig talt et lite spedbarn bryr seg katta, bare det blir mett og fornøyd!! ( Men hva mor føler er annerledes) I tilegg er det viktig å også være en god mor overfor det andre lille barnet mitt. Skal hun bare bli glemt hun da pga pupp??? Ønsker ikke å gå glipp av barndommen hennes. Og det å si at " dette burde du ha tenkt før du planla å få en til!, er utrolig frekt sagt,. Kan hende babyen ikke var planlagt?? I midt tilfelle, var førstemann prøverør og vi ble fortalt at vi ikke kunne få flere barn og ergo at prevensjon var strengt tatt unødvendig...Men av og til skjer det mirakler! Så til HI: Jeg støtter deg fullt ut! Jeg har hatt utrolig vanskelig med meg selv de siste to ukene pga dette håpløse ammepresset. Men innsett at ingen kan bestemme over meg og vår familie og bestemme hva jeg skal. ...Jeg pumper litt nå, men bruker flaske. Nå må jeg bare finne ut av hvordan bli kvitt melken....Synes det er pes å lekke... Lykke til da!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #8 Skrevet 17. september 2008 Hurra for deg : ) Bra innlegg!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #9 Skrevet 17. september 2008 Dårlig mor vil jeg aldri kalle deg, men jeg forstår deg ikke. Amming er ingen tvang, men hvis ting fungerer greit og man ikke har noe problemer så forstår jeg ikke at noen velger noe annet. Sliten? Ja hvem er ikke det med to tette. Koking og blanding av mme er en jobb det også.. og hvis amminga går greit er det jo bare å lufte puppen innimellom. Grøt kan du begynne med om en mnd hvis du vil barnet skal få noe annet. mm er det beste for barnet. Det er ingen hemmelighet, men er enig i at hvis du ikke klarer å fungere hvis du fortsetter så er det kanskje det beste å slutte. Det å få to barn så tett er slitsomt, men det vil det fortsatt være om du slutter. Bruk amminga som en grunn til at f.eks faren må ta den eldste mer. eller mer husarbeid. Det er mange måter å få avlastning på uten å måtte slutte å amme.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #10 Skrevet 18. september 2008 Kjære deg! Du er en MYE bedre mor om du kan være opplagt og ha litt overskudd!!!! Selv om du er to-barns mamma så må du ta vare på deg selv!! Og det er det samme som å ta vare på barna dine Babyen har fått masse antistoffer i 3 mnd- det er 3 mnd mer enn ingenting!! Og hva med om du fortsetter å amme litt, type på morgen og kveld hvor dere kanskje kan få til en kosestund og ro, slika t du kan sette pris på amminga og ikke bare bli fullstendig utslitt!! Og DESSUTEN så konsentreres antistoffene i melka di om du ammer mindre, da vil jo babyen få hjelp til å bygge immunforsvaret sitt. Om så bare 1 gang for dag Jenta mi var 4 mnd( på dagen) da vi startet med grøt og MME på kvelden og nattmåltidet, dette fordi jeg var fullstendig kjørt av søvnmangel og trengte litt lenger søvn enn 1.5 t i slengen..... Jeg fortsatte å amme litt, men gradvis mindre og mindre ettersom hun spiste mer og mer, og ammet ikke på natta lenger fra da. Jeg har ingen betenkeligheter med å gjøre dette med babyen jeg har i magen nå også. Barna mine fortjener er glad og litt opplagt mamma!!! Kjæresten min også!!! Må bare få si at jenta mi er meget for seg og tar ting utrolig lett, har nesten ikke vært syk og er veldig glad og fornøyd, noe hun har vært hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #11 Skrevet 22. september 2008 Når man planlegger å få et barn til, så vet man at det kan bli tøft. Det blir for enkelt å si at dette gidder jeg ikke.. Barnets helse bør være i fokus.. Det er ikke min jobb å dømme deg til en dårlig mor..Men det er utrolig egoistisk mener jeg.. Er det ammingen som sliter deg ut da?.. Det slitsomt med kumelkeblandinger også.. Blir kansje litt slitsomt å ha et barn som kanskje får svekket helse også..
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #12 Skrevet 22. september 2008 Det heter morsmelkerstatning ikke kumelkblanding, og barnet trenger absolutt ikke få svekket helse av den grunn!!! Mitt barn nr. en er flaskebarn, nå fire år og MYE friskere enn alle barn jeg kjenner som er fullammet... Så det trenger ikke være en direkte sammenheng der du. Og egosistisk er det vel ikke å ville ha overskudd og energi til egne barn???
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #13 Skrevet 23. september 2008 Jeg snakket med legen min om amming. Hun er veldig dyktig og er ganske irritert på Nylander som roser ammingen opp i skyene og mener at de barna som ikke får morsmelk vil både få skavanker og dårlig iq. Litt satt på spissen da selvfølgelig. Men saken er at hadde vi bodd i Sudan er det meeeeeget viktig at spebarn får morsmelk på faren for infeksjon etc. Men her i Norge er det veldig trygt å gi morsmelkerstatning. En lege på riksen sa også at antistoffer i morsmelken er bare i tolv uker. Dette nekter mange på, men ingen kan dokumentere hvor det står at antistoffer er i morsmelken hele tiden. Jeg har selv blitt ammet lenge ifl min mor, og jeg må si at jeg er nok ikke den smarteste i verden .. Ingen spesialutdannelse og ingen topp jobb. Men min samboer har en kjempefin utdannelse og en bra jobb - og han ble ikke ammet.. Hmmm, vi er vel kanskje et unntak vi da?? Gjør det som du selv føler er riktig og ikke bry deg om hva du tror at andre tror.. Jeg delammer min baby og dro opp en flaske på barseltreffet. Fikk litt sånne sideblikk helt til hun som satt ved siden av meg også dro opp en flaske. Mange vil kanskje ikke innrømme at de gir litt tillegg pga ammepolitiet vil da se på deg som en dårlig mor. Men det viktigste er at barnet får nok mat og er fornøyd. Så får vi heller sette vår egen stolthet til sides og tenke på barnet Lykke til med valget ditt..
AnonymeAnine Skrevet 23. september 2008 #14 Skrevet 23. september 2008 Jeg synes det er litt trist at man i 2008 skal ha denne debatten om man er en dårlig mor om man ikke ammer eller ikke. Jeg fikk ikke til å amme førstemann så han fikk flaske fra veldig tidlig av. Han er nå litt over 2 år og er en svært nysgjerrig og intelligent unge (det er ikke bare vi foreldre som sier det:-)). Minstemann på 3 mnd blir ammet og grunnen til at jeg har gjort en iherdig innsats denne gangen er fordi jeg savnet nærheten med storebror siden jeg ammet ham veldig lite. Jeg sluttet å amme ham fordi jeg slet veldig med lite melk, han hadde gulsott, osv og det var veldig hardt å bestemme seg for å slutte å amme, men for en bedre hverdag vi fikk! Ungen ble mett og jeg gikk ikke rundt og var lei meg fordi han ikke tok puppen osv. Gjør det du synes er best for deg og dine! Om det er noen som dømmer deg så er det bare å le av det, det vil alltids finnes sånne folk på alle plan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå