Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #1 Del Skrevet 6. september 2008 Hvorfor er vaginal fødsel "selvfølgelig" det beste for barna, som nevnt i mange innlegg her? Selv har jeg til gode å høre et overbeviende argument. Myte1. Barna får bedre immunforsvar ved vaginal fødsel. Grunnen til det skal være at de gjerne får i seg bakterier fra mors endetarm under fødselen, og dermed er bedre rustet neste gang de kommer bort i den type bakterier. Spør du meg, kan den prosessen godt vente til vesla begynner å leke i sandkassa Myte 2. Barna kan ha vanskeligere for å komme i gang med pusting fordi de ikke blir klemt så hardt som ved vaginal fødsel, og fostervann kan bli igjen i lungene. De få gangene dette oppstår, er løses dette ved ENKEL prosedyre, lege/jordmor vet hvordan, og ingen har tatt alvorlig skade av dette.Og husk, ved KS er barnet i det minste ikke klemt så hardt at det får skjevt hode eller senskader a la KISS Myte 3. Amming skal være problematisk etter KS, her har jeg ikke forskning å vise til, men min egen lille tok pupp med stor iver etter KS,og alle jeg kjenner som har hatt KS sier det samme. Felles for alle påstander er at de sjelden er dokumenterte eller tallfestet og jeg mistenker de for å være skremselspropaganda fra Jordmødre som er redde for å bli overflødige, eller sykehusledere som tenker på kostnader. På tide å være ærlig! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138632353-best-for-barnet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mooch Skrevet 7. september 2008 #2 Del Skrevet 7. september 2008 Jeg er så enig. Og jeg er så dr*tt lei av all propaganda mot KS. Det skrives aldri noe om rsikoen omkring vanlig fødsel. For eksempel: Barnet kan få problemer med å komme i gang med pustingen pga vann i lungene ved KS. OK, men hva med oksygenmangel som kan forekomme ved vanlig fødsel, men ikke ved KS. For moren skriver Babyverden.no at dette er de vanligste komplikasjonene ved KS * Behov for blodtransfusjon * Infeksjon i såret * Behov for re-operasjon * Blærekatarr * Infeksjon i livmoren * Hodepine etter epidural- eller spinalbedøvelsen I mine øyne er de fleste av de nærmest ubetydelige i forhold til det jeg opplevde ved vaginal fødsel sist. Og hva med alle de kvinnene som ikke kan holde på luft/ avføring etter vanlig fødsel, de skrives det ikke noe om. Mange snakker også om smertene etterpå. Nå har jeg aldri tatt KS tidligere, men det var ikke akkurat noen drømmesituasjon etter vanlig fødsel heller. Skulle gjerne vært en av dem som hadde en "all smerte glemt når jeg fikk barnet på brystet- fødsel". Det var jeg ikke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138632353-best-for-barnet/#findComment-138633045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 10. september 2008 #3 Del Skrevet 10. september 2008 Må bare kommentere litt her. Er ingen fanatiker ene eller andre veien og har et hastekeisersnitt bak meg. Ang myte 2 og KISS: keisersnitt ansees for å gi økt risiko for nettop KISS. (sjekk kiss-kidd.no) Vårt barn kom som nevnt til verden med keisersnitt og hadde KISS. Ang myte 2 og pusting: det er lagt fram forskningsrapporter som viser at keisersnitt-barn har større risiko for luftveisproblemer senere i livet Ang. myte 3 og amming: dersom fødsel ikke er igang, altså ved planlagt keisersnitt, er ikke hormonene som setter igang melka aktive og det vil ta litt lenger tid å få igang melka. Mulig det kan gjøres noe med det da. For meg tok det nesten ett halvt døgn før babyen ble lagt til brystet og vi fikk en trøblete start på amminga Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138632353-best-for-barnet/#findComment-138661500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 11. september 2008 #4 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg har ikke medisinsk bakgrunn, men fikk førstemann med katastrofesnitt og skal derfor ha planlagt KS denne gang. Derfor har jeg prøvd å sette meg litt inn i ting og ønsker å dele noen tanker: Om luftsveiproblemer og allergi og denslags: er det umulig å tenke seg at sammenhengen her ikke er direkte? at barn som pga gener er tilbøyelige til å få slike problemer ofte må tas ved KS? jeg mener at sammenhengen godt kan være der, men at den muligens er indirekte? statistikk viser at jenter som går på rideskole er flikere på skolen, men tror du at det er pga selve ridingen? Amming: selvsagt kan det ta tid før hormonene setter inn ved KS, men det gjør det da også ved f.eks. styrtfødsler. Vet om flere som etter vaginale fødsler har brukt tid på å komme igang med ammingen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138632353-best-for-barnet/#findComment-138664049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mooch Skrevet 11. september 2008 #5 Del Skrevet 11. september 2008 Hei Jeg mener ikke å svartmale vaginal fødsel eller skjønnmale KS. Når alt går bra så er jo vaginal fødsel best for både mor og barn. Men jeg er lei av det ensidig negative fokuset på KS. Og jeg blir fortvilet når jeg hører om jordmødre og leger som skremmer og truer kvinner til å føde vanlig selv om de har grusomme opplevelser bak seg. Litt balanse i media og ikke minst respekt for kvinnene det gjelder er alt jeg etterlyser. Det er jo ikke legene/ jordmødrene som må leve med konsekvensene hvis noe går virkelig galt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138632353-best-for-barnet/#findComment-138664401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 11. september 2008 #6 Del Skrevet 11. september 2008 Hei mooch! Anonyminnlegget ble bare "feil" for meg. Kan godt diskutere KS, men det var liksom vridd helt til ene kanten og med faktafeil. Jeg innbiller meg at vaginal fødsel er best for mor og barn ved normal fødsel. MEN det er jo ingen som vet at de kommer til å få en normal fødsel, så det bør brukes skjønn. Har ikke selv født vaginalt så er kanskje lett for meg å uttale meg... Jeg var totalt uforberedt på keisersnitt og var ganske redusert i lang tid, selvom jeg ikke hadde noen komplikasjoner i ettertid. Hjalp ikke på at jeg fikk et stort og ekstremt krevende barn (mye pga KISS). Sånn sett ønsker jeg ikke keisersnitt, men statistikk/familiehistorie tilsier at vi også nå får et stort barn og jeg er vettaskremt på å skulle føde en gigant vaginalt. Skal passe på å få snakket ut med jordmor om disse tingene. Heller planlagt KS enn hasteKS Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138632353-best-for-barnet/#findComment-138668955 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå