Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest en del av innleggene her ang Nordica og IVF. Basert på det jeg har lest syntes jeg det ser ut som Nordica er veldig raske til å anbefale IVF ift de statistikker som foreligger på hvor lang tid det tar å bli gravid pr inseminasjon (eller naturmetoden for den saks skyld). Er det noen av dere som benytter Nordica som har gjort dere noen tanker om det, evt diskutert med Nordica? Hva med dere andre?

Nå skal det sies at jeg går til Stork og har klart å bli gravid (og miste). Jeg har ingen planer om å skifte klinikk og kommer til å strekke meg langt for å unngå IVF. Rett og slett fordi jeg er veldig skeptisk til hva hormonene gjør med kroppen.

Håper ingen tar dette ille opp. Det er ikke ment som noen kritikk av noen, men mer noe jeg har reflektert over og som jeg lurer på er tilfelle. Gjennom en venninne har jeg nemlig sett hvor ødeleggende hormonbehandlingen kan være for kroppen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nok forskjellig for de fleste. Selv hadde jeg fem inseminasjoner på Stork før jeg gikk over til Nordica og ivf. Og der lykkes jeg på andre forsøk. Min hovedgrunn til å skifte klinikk var at jeg ikke syns Stork hadde noe mer å tilby meg, mens Nordica var villige til å diskutere flere alternative løsning og det var jeg selv som til slutt valgte å gå for ivf. Jeg hadde blant annet behov for å vite om eggene mine var befruktbare siden jeg ikke lykkes med inseminasjoner og det kunne jeg kun få vite ved ivf.

Jeg ble ikke særlig påvirket av hormonbehandlingen, men igjen er jo alle forskjellige. Gravidhormonene har hatt større innvirkning på meg enn sprøytene hadde:-)

Jeg tror det viktigste er at alle finner den løsningen som er best for dem og å vite at det som passer for en ikke nødvendigvis er riktig for en annen.

Skrevet

"Jeg tror det viktigste er at alle finner den løsningen som er best for dem og å vite at det som passer for en ikke nødvendigvis er riktig for en annen."

Godt sagt ElleL!

Skrevet

Det viktigste er nok at alle finner en løsning som er bra for dem! men samtidig er det flott at vi kan reflektere rundt det her i fellesskap - uten at noen skal føle at det er angrep på deres valg :)

jeg kjenner meg mye igjen i det du sier siminarier. For meg har det vært viktig å ikke benytte meg av hormoner. Rett og slett fordi jeg ikke liker å putte piller i kroppen. var aldri komfortabel med p-piller og strekker meg svært langt før jeg tar en paracet. Det var nok hovedårsaken til at jeg valgte Stork. Etter fem inseminasjoner på Stork, (hvor jeg ble gravid på første, men mistet), har jeg igjen gått i tenkeboksen. etter litt tids tenkning tror jeg at det som nå blir riktig for meg, er

- å prøve inseminsjon 2 til 3 ganger til

- teste ut hormoner siden det tross alt øker sjansen

- bytte til nordica rett og slett fordi det er rimeligere

Skrevet

Selv om jeg bare er i startgropa med dette baby-prosjektet, har jeg allerede begynt å tenke på dette. Men jeg tror at det er et prosjekt hvor veien blir til mens man går.

I utgangspunktet vil jeg jo helst lykkes uten hjelp av hormoner eller IVF (hvem vil vel ikke det?:-)), men i min alder er det jo en overhengende fare for at jeg vil trenge hormoner. På grunn av alderen min har jeg jo dessuten kniven på strupen. Blir jeg ikke gravid i løpet av det nærmeste året, er nok løpet kjørt for min del. Fordelen med IVF er jo at man har dobbelt så stor sjanse for hvert forsøk (ifølge Nordica) så når timeglasset renner ut, er det absolutt verdt å vurdere. Hadde noen spurt meg for 5-10 år siden, hadde jeg sagt at det var absolutt utelukket med IVF. Prinsippet mitt har alltid vært at ting skal skje naturlig. Nå er jeg ikke så sikker lenger.....

Til syvende og sist er det vel et spørsmål om hvor hurtig den biologiske klokka tikker, hvilke medisinske prognoser man har, økonomi og hvor langt man er villig til å strekke seg for å få det barnet man ønsker seg. Og det vil jo variere fra person til person. Så dette er noe hver og en må vurdere ut ifra den situasjonen man er i. For min del blir det nok et balansepunkt mellom å fire på prinsipper og å oppnå det jeg ønsker tror jeg:-) Hvor dette punktet ligger vet jeg ikke ennå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...