Gå til innhold

kan man amme vist man har brystbetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

vist ikke, hva kan skje med babyen.

hvordan kjenner du at du har betennelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du kan amme selv om du har betennelse, ja, det er vel slik man kan bli kvitt det...

Hovent, rødt, ømt bryst + feber = betennelse. Du bør kontakte lege hvis du tror du har betennelse, for du kan få behandling. Hvis du er i tvil, så kan du ringe legevakten og snakke med dem, evt på barselavd på sykehuset der du fødte.

Hold brystet varmt, og prøv å tømme det best mulig. Unngå å gå med sprengte bryst.

God bedring!

Skrevet

Signerer Erisa, har du bettenelse bør du så absolutt amme. Og det så mye som mulig så du blir fort kvitt det =)

Skrevet

Hvis du får en skikkelig betennelse, med høy feber som ikke går ned, må du til lege! Det går fint og amme, som de andre sier her, og en veldig grei måte å få tømt brystet på. Det er viktig! men du kan skjekke med en vattdott, håndpump på vatten, og se når det tørker om det er litt "bøssete", da kan det være greit å ikke amme, de får i værste fall bare magetrøbbel, men det er jo ikke spesielt gøy da...

Ta en VARM dusj, og prøv å løsne opp klumpene/området, det funket for meg første gang.

Skrevet

takk for svar. har ikke feber,bare veldig ømt og hardt bryst.

Skrevet

Har du betennelse så bør du få antibiotika..

Du ser også at det blir rødflammende der betennelsen sitter..

Har du ikke feber, så kan det tenkes at du bare har tilstoppede melkeganger, og da bør du få løst de opp så fort som mulig.. Ta en varm dusj (da kommer melken lettere) og legg babyen til så ofte som mulig.. Jeg har hatt betennelse to ganger, og tilstoppede melkeganger ett par ganger.. Jeg har holdt på nå i to dager å bearbeide tette melkeganger.. Man kjenner forskjell vil jeg tro.. Men kanskje ikke hvis man ikke har hatt begge deler?

Det viktigste er i allefall å få tømt skikkelig!! Viktig viktig!! :-D

God bedring :)

Skrevet

Det er stor forskjell på om det er tilstoppede melkekanaler og brystbetennelse. Er det bare tilstoppede er det greit å amme, er det betennelse, skal man ikke amme. Det var i alle fall det jeg fikk beskjed om fra legen. Brystet med betennelse måtte jeg pumpe, for så å kaste melken.. Det er vel ingen som vil gi barnet betennelsemelk med viten og vilje....

Skrevet

Jeg var på sykehuset med jenta vår da jeg fikk betennelse. Snakket med de oppe på ammepoliklinikken, og de sa jeg fint kunne amme selv om jeg hadde betennelse, MEN dersom det var synlig puss i det så skulle jeg ikke gi.. Vet ikke helt hva det vil si, men de sa "du godt ser om det er puss i melka, hvis ikke er det bare(og veldig fint!) å amme når man har betennelse".

Var det jeg fikk høre hvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...