Gå til innhold

Svangerskaps penger!??

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er sykemelt pga, ryggen,kvalme og hodepine. Jeg har vært sykemeldt fra uke 7 og er i uke 23 nå.

Snakket med sjefen ang tilrettelagt arbeid, men jeg orker ikke og sitte eller være ute i arbeid. Så det er vel ikke så mye jeg kan gjøre på jobben.

Så jeg tenkte jeg skulle snakke med legen ang sv.skaps penger i stedet for sykemelding.

Men det jeg lurer på er; Jeg har 50 % stilling i kommunen, og har jobbet 100% med ekstra vakter. Nå som jeg går sykemeldt så får jeg en gjennosmsnitt av hva jeg hadde jobbet. Men på sv.skaps pengene får jeg for min stilling pluss ekstra vakter???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138628961-svangerskaps-penger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svangerskapspenger får man kun dersom jobben er til fare for fosteret og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge.. Høres jo ikke ut som at det er tilfellet for deg så du kvalifiserer nok ikke til svangerskapspenger. Men det er jo bare å fortsette på sykepenger så lenge du har behov for det..

Jeg er ikke helt inni det greine her.... Men sjefen kan ikke tilrettelegge, så lenge ikke jeg orker og gjøre min vanlige jobb og ikke kan gjøre noe annet....... Men kan man bare få sv.skapspenger hvis det er skadelig for fosteret?

Hvis det ikke det er mulig for meg og jobbe, så får jeg bare feriepenger i 48 dager fra sykepenger, og på sv.skaps penger tror jeg det var nærmere 70 dager....

-Cj-

Svangerskapspenger er som nevnt over kun hvis du er i en jobb hvor du ikke kan jobbe fordi det kan være til skade for fosteret og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge.

Dette gjelder yrker som f eks flyvertinner og off shore arbeidere.

Har du en tung fysisk jobb og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge er det sykepenger som er rette ytelsen.

Det er riktig som du er inne på med tanke på feriepenger.

Feriepenger av sykepenger er 48 dager, mens det av svangerskapspenger er 64 dager.

Men dette er desverre ikke noe argument for å få svangerskapspenger fremfor sykepenger dersom vilkårene ellers ikke er oppfylt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...