Gå til innhold

Erfaringer med epidural under utrykkingsfasen?????

Anbefalte innlegg

Etter en uendelig lang fødsel med førstemann fikk jeg epidural noen timer godt ut i utvidelsesfasen (fantastisk god hjelp) Men da jeg hadde full åpning og gutten skulle presses ut skrudde de epiduralen av og sa jeg ikke fikk dette i denne fasen da jeg måtte kjenne når jeg skulle presse.... Har noen erfaringer med om dette stemmer??? kan man ikke bruke epidural hele fødselen...

Fortsetter under...

Hei! Akkurat den samme erfaringa har jeg. De skrudde av under pressriene, da man trenger det mest. Under andre fødsel fikk jeg sprøyte i bedøvelse, og da fikk jeg heller ingenting under pressriene. Har fødd både i stavanger og krsand, så det er helt sikkert vanlig praksis. Tror det har med å gjøre at man ikke kjenner pressriene nok med bedøvelse, slik at man ikke vet når man skal trykke. Ei venninne av meg fødte i usa og der fikk hun epidural hele tida, og hun sa at hun måtte simulere når hun skulle presse pga hun kjente ikke riene...

Hei

Har født to ganger og fått epidural begge gangene. Ingen av gangene la jeg merke til at de skrudde av epiduralen, men jeg fikk beskjed om at den ikke kom til å hjelpe meg under pressriene, noe jeg også er sikker på at den ikke gjorde. Altså, samme om den står på eller ikke tror jeg.

Jeg mener å huske at de skrudde av epiduralen med meg også. Og skrudde rieforsterkende drypp opp. Jeg syntes ikke utdrivingsfasen var så vond, så kanskje spiduralen satt i en stund etter at den var skrudd av? Jeg holdt forøvrig på i en time, før babyen var ute.

• 2 uker senere...

Annonse

Det er riktig at de skrur den av i utrykkingsfasen. Selv om mye av den smertelindrende effekten fortsatt sitter i, skrur de av så pressriene skal blir så effektfulle som mulig. Da slipper du en laaaangvarig utdrivelsesfase, hvor babyen blir stresset av å være så i klem over for lang tid. Vanlig varighet i utrykkingsfasen bør vel ikke overdride 1,5 timer har jeg lest...

• 1 måned senere...

Jeg fikk epidural i åpningsfasen. Når pressriene kom, kjente jeg de godt. De skrudde ned epiduralen, men skrudde den ikke helt av, og dryppet skrudde de opp. Det var ingen problem å kjenne når jeg skulle presse, og jeg fikk det godt til. Brukte 45 minutter på å få henne ut. Synes den fasen var MYE mindre vondt enn de riene jeg hadde rett før epiduralen ble satt. Kjente det godt i underliv og mot bekkenbunn, men ingen smerter i mage eller rygg. Vet jo ikke hvordan denne fasen er uten epidural, men selve pressfasen følte jeg, jeg kunne gjort igjen snart. Under riene før epiduralen, ville jeg bare at de skulle slå meg i svime eller noe, så jeg kunne slippe fri. Jeg håper inderlig åpningsfasen går fortere neste gang, ellers så må jeg nok trygle om epidural igjen...

• 3 uker senere...

jeg fødte på hammerfest sykehus, og der sa de at amnestesi-mannen var på tur, men han kom aldri. trur aldri jeg skulle få den i utganspunktet, pga at jeg nesten hadde full åpning.. men gikk helt fint :) lystgass, og en beroliggende sprøyte funket det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...