elmaaani Skrevet 6. september 2008 #1 Skrevet 6. september 2008 Jeg var nettopp gjennom mitt første ivf og kun ett av 8 egg ble befruktet... de skal bruke icsi neste gang... Men er det noe jeg kan gjøre for å bedre eggkvaliteten?
Mille38 Skrevet 6. september 2008 #2 Skrevet 6. september 2008 Hei, er du sikker på at det er eggkvaliteten det er noe galt med? Høres mer ut som det er sædkvaliteten siden de bruker ICSI. Sa de noe om det?
Gøril og Jesper :) Skrevet 6. september 2008 #3 Skrevet 6. september 2008 Noen ganger er eggeskallet så hardt at man trenger ICSI for å få trenge gjennom eggene. Dette har ingenting med dårlig sædkvalitet å gjøre. Men som regel er det jo derfor man trenger ICSI ja. Håper det blir bedre lykke på neste forsøk :-)
elmaaani Skrevet 6. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. september 2008 Heia... vi bruker donor så sædkvaliteten er bra... derfor vet jeg at det er eggene jeg må tenke på... ingen tips?
elmaaani Skrevet 6. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. september 2008 Jeg har tenkt på om det er slik at skallet på eggene mine er harde... da reduseres vel sjansen for at de fester seg også? Skulle vel egentlig hatt assisted hatching jeg da...? hmm...
hmh 74 Skrevet 6. september 2008 #6 Skrevet 6. september 2008 Hei på deg:) Jeg har også vært gjennom ivf, der jeg fikk ut 4 egg, men jeg fikk ingen befruktning, så da fikk jeg beskjed om at neste gang skulle de "Tvangsbefrukte egga mine"med icsi. Spurte de om hvordan dette var mulig, siden jeg har vært gravid før, og min samboer har 1 barn fra før, og sædkvaliteten hannes er god, men det de fortalte meg da, var at de ikke viste helt hvorfor slikt skjer. Det er faktisk 3-5% av ivf forsøkene, som ikke blir gravide..Kan jo være at egga er vanskelige å trenge gjennom, el rett og slett at ingen vet hvorfor dette skjer. Jeg var nå på tirsdag og fikk ut 10 egg,jippi..Og 7 av dem ble befruktet med icsi, og 3 stk av dem delte seg som de skulle dvs iallefall 4 delt e.l mer. Ønsker deg all lykke og hell ved neste forsøk, og jeg har troen på at du lykkes snart:) Ps: Kan gi deg noen gode råd, ta zink tbl, de er med på å bedre både sæd og egg kvaliteten, (mannen din må også ta zink, men ikke folsyre da:) og så må du ta folsyre for å forhindre el minske faren for skader på foster:)
elmaaani Skrevet 6. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. september 2008 Så godt å høre at de bedret befruktningsraten da!!! Fikk du noen på frys? Tok du sink og folsyre selv før du hadde ringt inn mens? Gjorde du ellers noe annerledes ved andre uttak enn første?? Jeg kutter ut koffein helt jeg... og sink.... annet har jeg liksom ikke bestemt meg for ennå...
hmh 74 Skrevet 6. september 2008 #8 Skrevet 6. september 2008 Hei igjen:) Jeg begynte med sink tbl og folsyre 1-2 mnd før jeg begynte med forsøkene.Men det er ikke forseint å begynne nå Jo før jo bedre:) Jeg fikk 2 egg på frys, som hadde delt seg i 4 eller mer:) Jeg ble først litt snurt, når det viste seg at bare 3 hadde delt seg riktig, så lenge jeg hadde 7 befruktet.Kan godt si at jeg fikk hakeslepp..Er vist godt innviklet det her. Jeg drikker 1-2 kopper kaffe om dagen, jeg kan ikke bli helt panisk, for da vil du ikke ha det bra inni deg, og det er veldig viktig at kroppen din er glad og har det bra:) Det egget som ble befruktet hos deg,delte det seg og har du fått satt det inn da? Når evt hvis ikke satt inn, skal du i gang med icsi?Hvilken klinikk er du på da?Jeg er på porsgrunn i skien:) Ps:jeg gjorde ikke noe annet annerledes den andre gangen, men legen justerte opp puregon dosa mi til 200 i stedet for 150 på første:)
elmaaani Skrevet 6. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 6. september 2008 Så bra du fikk på frys da! Da var det jo skikkelig bra kvalitet! Det egget som ble befruktet hadde delt seg i to morgenen for innsetting, og "var delt fint" innen jeg kom opp på Riksen. Hva det betydde spurte jeg ikke om. Om det vil si at det hadde blitt til 4 eller ikke... Har fått planlagt uttak i uke 47 så jeg har tid til å begynne med sink =) Handle det på mandag tenkte jeg =) Jeg hadde svært lav dose. Har PCO og historie med å få mange folikler... begynte med 75IE gonal de første 3 dagene og deretter 112,5 i 5 dager... Spennende å se om de endrer den... Du ruger nå eller?
Chaiemae Skrevet 6. september 2008 #10 Skrevet 6. september 2008 Jeg fikk bedre kvalitet på eggene mine ved å bytte fra gonal-f til menopur.
hmh 74 Skrevet 6. september 2008 #11 Skrevet 6. september 2008 Ja, glad jeg fikk litt på frys.. De setter inn egg, som har delt seg minimum 3 delt.Når et egg blir befruktet og egget er godt, skal det dele seg først i 2, deretter 4-8 osv helt til det har gått 5-6 dager, da har det delt seg i hundre og blitt en blacstosyst, dvs da sprekker det og fester seg til livmorveggen for videre å vokse og dele seg for til slutt å bli en liten tæss:) Du har lett for å bli overstimulert på liten dose medisin du da el? hva betyr pco? vet å h lest det, men husker ikke nå i farta, er det noe som kan ha innvirkning på eggposer, el egg? Så spennende du skal begynne i slutten av nov du da:) Ja, jeg ruger på slutten av dag 2, og blir litt rar i hodet av all tenkingen..Prøver å gjøre andre ting, men tankene henger etter meg som en tilhenger:)
elmaaani Skrevet 6. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 6. september 2008 Gjorde du det Chaimea? Vet du hvorfor? da jeg spurte på riksen mente de at det ikke skulle ha noen betydning...
elmaaani Skrevet 6. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 6. september 2008 sorry skriveleif av nicket ditt =)
elmaaani Skrevet 6. september 2008 Forfatter #14 Skrevet 6. september 2008 Har lett for å bli overstimulert ja... pco vil si at du har for mye mannlige hormoner og dette skaper en hormonubalanse og man får mange cyster på eggstokkene... Med den lille kuren jeg hadde, fikk jeg ca 15 folikler på hver side, men kun 8 egg som kunne tas ut og brukes... Så spennende at du ruger! Jeg var helt i "orden" den første uka så begynte tankene å komme... men gikk relativt greit... hadde mistanke om at det ikke funka så da jeg fikk svar på bp og mens samme dag, ble jeg ikke så overraska... litt skuffa, men det er det 5. "forsøket" i år så jeg er godt vandt =( Sliter nå med de værste menssmertene jeg noen gang har hatt!!!!! sinnsykt... Gleder meg til neste mens nå så jeg får ringt inn nytt forsøk =) Lykke til videre! Gleder meg til å følge deg de neste ukene!!! Klem!!!
Chaiemae Skrevet 6. september 2008 #15 Skrevet 6. september 2008 Jeg har brukt gonal på tre forsøk og menopur på ett. På de tre forsøkene med gonal så delte eggene seg sent og var bare to og tredelt to dager etter uttak. På det ene forsøket hadde jeg innsetting på dag tre og da var eggene firedelte. Det som er vanlig er jo at eggene er firedelte på dag to etter uttak og det var de for første gang sist da jeg brukte menopur. Det er mange som sier at menopur gir bedre kvalitet men færre egg. For meg ble anntallet det samme men kvaliteten bedre. Det var jeg selv som ønsket å bytte til menopur for å prøve noe annet. Dr. Lindenberg på Nordica sa at internasjonale studier ikke tilsier at menopur gir noen bedre kvalitet og at de derfor ikke pleier å bruke det på sine pasienter. Men han sa også at det for noen kan fungere og derfor fikk jeg prøve det. Kommer til å bruke det på neste forsøk også.
elmaaani Skrevet 6. september 2008 Forfatter #16 Skrevet 6. september 2008 absolutt verdt å prøve da!! Når skal du i ilden igjen da? Trist å høre at du ikke er "ferdig" her ennå...
Chaiemae Skrevet 6. september 2008 #17 Skrevet 6. september 2008 Neste forsøk blir i desember. Må bare spare litt penger først. Ca. 200 000 kr på litt over ett år tar på lommeboka.
hmh 74 Skrevet 6. september 2008 #18 Skrevet 6. september 2008 Ja, du har jo fått prøvd deg en god del både psykisk og fysisk du da vennen:) Håper også vi kan følge verandre, ville vært veldig koselig:) Har lagt deg til i vennelista, så vet jeg hvor jeg har deg,hehehe..Lykkkkke lykkkke til deg fra meg..snakkes her inne de dagene som kommer.oki..
Kine71 Skrevet 7. september 2008 #19 Skrevet 7. september 2008 Hei elmaani! Ikke mist motet! Jeg hadde mitt første forsøk i mai. Hadde langt regime med spray og stimulering med 150 gonal-f. Fikk ut 8 egg og 2 ble befruktet med icsi, men utviklet seg ikke videre. Jeg var fortvilet, hadde jeg dårlig eggkvalitet? Ut i fra bl.prøver hadde jeg ikke det, er 36 år. Vi hadde icsi pga nedsatt sædkvalitet. Jeg må si at under forsøket var jeg helt på felgen, måtte sykmeldes pga bivirkninger. Derfor spurte jeg om kort regime, med samme dosen 150 gonal-f. Jeg var i god form og ved godt mot denne gangen. Tok akupunktur 4-5 ganger i forkant og spiste antioksydanter i form av blåbærkapsler i 3 mnd ( noe jeg kjøpte til 70 % på apoteket) Dessuten hadde typen fått noen medisiner av dr Purvis i mars, og han har tatt vitaminer, men jeg vet ikke om dette hadde betydning jeg MEN det jeg vet: Denne gangen fikk jeg ut 10 egg med riktig modning, 6 befruktet, 1 4-delt inn og 3 på frys!!!!!! Legen syntes dette var interresant, og sa at det kunne jo være tilfeldig at det bare var bedre kvalitet denne gangen, men da sa jeg at jeg tror det var fordi jeg hadde det mye bedre denne gangen etc. Jeg forstår fortvilelsen din, men tenk positivt, det går bra! Jeg har også gått til healing for å bli rolig og tenke positivt. Nå tror jeg at jeg skal begynne med yoga/meditasjon, noe jeg har tenkt på lenge. Fikk satt inn et egg på fredag jeg, men tenker ikke så mye på det, tenker mere på at jeg er glad for at det gikk så mye bedre denne gangen. Masse lykke til med deg:0)
elmaaani Skrevet 7. september 2008 Forfatter #20 Skrevet 7. september 2008 det er jo kjempebra at du fikk så bra resultater da! Kjenner jeg blir oppstemt av å høre historiene deres!!! Takk, jeg trengte virkelig dette =)
elmaaani Skrevet 7. september 2008 Forfatter #21 Skrevet 7. september 2008 200 000... huff... blir nesten kvalm av å høre beløpet jeg... sinnsykt mye penger! Håper dere lykkes neste gang og slipper dette presset! klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå