Gjest Mammamoms Skrevet 5. september 2008 #2 Skrevet 5. september 2008 Sitter og slikker meg rundt munnen og har veldig lyst på en god oppskrift jeg også! Må innrømme at jeg ikke har bakt det før, men har veldig lyst til å prøve! :-)
Ida - mamma til 2 søte små Skrevet 5. september 2008 #3 Skrevet 5. september 2008 Jeg anbefaler rett og slett den 1-2-3 blandingen med skillingsboller! Bak den med fersk gjær, og det kan ikke gå galt. Får så mye skryt for bollene mine, folk lurer på hva jeg har for en "mirakel-ingrediens" i oppskriften for at de skal bli så luftige! Hehe, min lille hemmelighet at det er en ferdigblanding! Du får tak i pakken på de fleste butikker, hvertfall Rema butikkene! Lykke til!!
nr.4 i oktober Skrevet 6. september 2008 #4 Skrevet 6. september 2008 Fersk gjær, helmelk og meierismør er kodene, da slår faktisk gjærbaksten nesten aldri feil.
stine_77 Skrevet 6. september 2008 #5 Skrevet 6. september 2008 Hei. Har veldig god oppskrift på boller, som jeg også bruker når jeg lager kanelsnurrer. Blir veldig gode og saftige. Når du lager kanelsnurrer så ruller man jo bare ut deigen til et rektangel, og smører på smør, masse kanel og masse sukker. Ruller sammen til en pølse og skjærer den i passe skiver. Et tips jeg lærte av bestemora mi er å legge kanelsnurrene i muffinsformer når man steker de, slik at det smøret og sukkeret som på en måte smelter når bollen stekes ikke renner ut av bollen, men holder seg inne i den. Deilig!! Her er bolleoppskriften. Den er veldig stor, sånn at hvis man ikke skal lage boller til en hel bataljon sø bør man halvere den. 1 l melk 175 gr margarin 175 gr meierismø 100 gr gjær 400 gr sukker 1/4 ts salt 2 egg 3 ts kardemomme 2,1 kg hvetemel Smelt smør, tilsett melk og varm til fingervarm Rør ut gjøren i litt av væsken. Rør eggene ut i resten av melkeblandingen. Ha alt det tørre i bakebollen og bland. Tilsett væsken og rør slik at denn blir glatt, smidig og blank (enklere vis man bruker maskin) Stekes på 230 grader i ca 8 - 10 min.
2 gutter og 1 jente Skrevet 6. september 2008 #6 Skrevet 6. september 2008 Jeg bruker denne oppskriften fra lev landlig. den er heeeelt nydelig, og jeg har fått veldig mye skryt for kanelsnurrene mine! Jeg dobler oppskriften for fyllet da...jeg syns det er godt når det er MASSE jeg! hehehe kos deg med bakingen....jeg må vell svinge meg en dag og lage noen selv som jeg kan fryse til vi får besøk etter fødselen. det er bare noen få minutter i mikroen så smaker de jo som nybakte! mmmmm Deig: 13-14 dl hvetemel 1 pk tørrgjær 2 dl sukker 1 ts salt 1 ts kardemomme 5 dl varm melk 200 g romtemperert smør Fyll: 75 g romtemperert smør 3 ts malt kanel 1 dl sukker 1 egg til pensling perlesukker til pynt 32 kakeformer Bland 10 dl hvetemel med de tørre ingrediensene. Tilsett melk og smør. Elt godt og tilsett hvetemel til en løs, smidig deig. Legg deigen i en bolle, dekk til og hev til dobbel størrelse. Strø mel på bakebordet, del deigen i to leiver. Kjevle til en avlang ca 4 mm tykk skive (30x55 cm) Smør på halvparten av smøret til fyllet. Bland kanel og sukker og strø over smøret. Rull deigen til en lang pølse. Klipp eller skjær i 16 deler. Legg disse med den runde delen opp i små kakeformer. Gjør det samme med den andre leiven. Legg bollene på to stekeplater, dekk over og hev i 30 minutter. Varm ovnen til 180 grader. Pensle bollene med pisket egg, strø over perlesukker. Stek bollene i 18-20 minutter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå