Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har diabetes, type1 og hypothyreose og går nå gjennom mitt andre svangerskap der jeg må bruke Levaxin og selvfølgelig Insulin.

Du bør ha riktig dose med Levaxin når du prøver og så fort som du er gravid, blir du fulgt ekstra opp på sykehus. I Oslo er det enten på Ullevål eller på Rikshospitalet. Da skal du møte opp til noen ekstra kontroller hos både jordmor, gynekolog og endokrinolog. Under svangerskapet vil ditt behov for Levaxin forandres og da må du bare ta litt mer. Så kan du føde normalt hvis alt har gått bra. Hypothyreose i svangerskapet er en ekstrabelastning, men ikke så ille som du kanskje frykter. Lykke til :-)

• 3 uker senere...

hei.jeg fjernet skjoldbruskkjertelen min i 1997 p.g.a kreft,mens jeg var gravid.det har gått helt fint,har fått tre barn etter det.du merker veldig fort at du er gravid når du bruker levaxin,fordi du blir fortere sliten og trenger høyere antall tabletter i uken når du er gravid.det kommer til å gå fint.masse lykke til videre.

Jeg har tatt radioaktivt jod, bruker levaxin og har termin om en måned. Det er viktig at stoffskiftet er godt regulert før man blir gravid, ellers er det større fare for at det går galt.

Så fort man er gravid må man ta stoffskifteprøver og dette må man gjøre ganske ofte, særlig i starten. Viktig med god oppfølging av legen på hvor mye man skal øke dosen. Jeg har gått til endokrinolog men det er kanskje fordi jeg har hatt høyt stoffskifte før jeg fikk lavt.

Svangerskapet har vært helt normalt så langt, har ikke hatt noen ekstra plager eller vært mer trøtt enn andre på grunn av dette. Har vel vært innom de fleste plager men har vært i full jobb frem til ca. seks uker før termin.

• 2 uker senere...

Rikshospitalet tilbyr trygg og profesjonell oppfølging av de med hypothyreose. Jeg anbefaler virkelig å kontakte dem snarest om du bor nær nok til å kunne komme på kontroller hos endokrinologer m.m. med noen ukers mellomrom gjennom hele svangerskapet. Blant en rekke ting som foretas så oppjusterer de automatisk medisindosen til alle som har hypothyreose så lenge de er gravide.

• 3 måneder senere...

Annonse

Akkurat nå føltes det godt å lese om andre som kanskje har samme erfaringer. Er på vei ut i prøvefase og tar imot alle tips, ideer, erfaringer, hva enn du har å dele :-)

Tar selvfølgelig imot meldinger fra andre også som kan hjelpe meg å roe nervene.

• 3 uker senere...

jeg tar levaxin, gikk greit i mitt svangerskap. men jeg fant ut etterpå at legen min hadde latt være og teste endel ting (bla stoffskifte og urinprøver). jordmor ble RASENDE når hun så alt som ikke var gjort av tester og sånn.. så jeg tror det lønner seg og tilegne seg litt kunnskap på forhånd! høres litt rart ut at jeg ikke reagerte på det da, men jeg var litt surrete når jeg gikk gravid.. skal sørge for at oppfølginga er bedre denne gangen! (prøver bare enda altså, wish me luck;))

• 2 måneder senere...

Det med stoffskifte kan variere fra person til person. Det er faktisk større risiko med hypertyreose en hypotyreose.

Noen personer som aldri har hatt hypotyreose, kan plutselig få det grunnet svangerskapet, såkalt svangerskaps hypotyreose. Det vil som regel normalisere seg i løpet av 6 mnd etter fødsel.

Jeg har selv hypotyreose. Fødte ei velskap jente i juli 07. Ble fult opp nøye med tanke på riktig dose av medisiner (levaxin). Det er spesielt viktig at hypotyreosen er så stabil som mulig (riktig dosert) de 3 første mnd av svangerskapet pga. det kan spille inn på danning av de indre organer. Din lege/gyn/jm vil kunne følge deg godt opp i forhold til dette, og evt sende deg til spesialist (endokrinolog) om det skulle være nødvendig.

Sist svangerskap brukte jeg 300 mikrogram levaxin om dagen, men måtte gå opp til 400 da jeg var ca 5 mnd på vei.

Ønsker deg lykke til, og ikke la sykdommen din sette en stopper for deg, sørg bare for å bli fulgt godt nok opp.

Hei alle sammen =))

Jeg har hypotryose/ lavt stoffsifte, men etter at jeg har lest her virker det som at jeg får alt for dårlig oppfølging!!!! Jeg ringte selv og maste på legen at jeg ville ta blodprøver i 1 trimester for og passe på stoffsiftet, og fikk da gjennomslag hos henne. Hun økte dosen min litt men ikke mye... Jeg er nå i uke 23 og har ikke fått noen som helst ekstra oppfølging enda... Ingen flere blodprøver ol.. burde jeg ringe og kreve dette??? De eneste blodprøvene jeg tok var den ene ved første kontroll og da viste Tsh:2,6 noe som er utrolig bra for å være meg =))

God å vite at vi er flere som er i samme båt =))

KLem

• 1 år senere...

Hei hei!

Jeg fjernet skjoldbruskkjertelen min i sept i fjor og ble gravid like etter dette.

Gikk da på 125microgram Levaxin og prøvene mine var veldig fine og formen var bra under hele svangerskapet.

Ble ikke satt igang noen tiltak eller forandring av dose annet enn at jeg gikk til hyppige kontroller.

Fikk en nydelig jente for litt over 2 uker siden som er helt perfekt :)

Lykke til dere som er gravide !

• 3 måneder senere...

Annonse

Har også fjernet skjoldbruskkjertelen og går på levaxin. Er i min 3. graviditet, og ser ikke at dette er noe problem. Har generelt vært trett helt siden jeg ble syk av hypertyreose, og trettere i graviditeten. Var ikke sykemeldt en dag pga dette i de to første svangerskapene, litt nå i det tredje.

Ser at man får ulik oppfølging. Jeg tar prøver når jeg er hos legen, men er visst 6 uker før man ser virkning av forandret dose, så ikke vits i å ta prøver for ofte. Har aldri vært på sykehus i forbindelse med oppfølging, kun hos fastlege.

Det er vanlig å gå opp i dose under svangerskapet. Noen går opp mer enn andre.

Jeg fikk forøvrig svangerskapsdiabetes forrige svangerskap. Har ingen vanlige risikofaktorer (er tynn, sunn, norsk etc), men i og med at vi har en autoimmun sykdom kan man få svangerskapsdiabetes/revmatisme o.l. Ikke veldig vanlig, etter det jeg har hørt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...