Gå til innhold

Dumt spørsmål - Oppvaskmaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det nødvendig å fylle på salt og skyllemiddel i oppvaskmaskinen? Er dette noe en MÅ ha for ikke å ødelegge maskinen eller noe?

Sikkert litt dumt spørsmål, men jeg har aldri hatt oppvaskmaskin før som vi har eid selv, hehe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hakke fylt på salt på et par år jeg hehe :) og glansemiddelet er kun for at du skal få en glansfull oppvask hihi :) mange av oppvasktablettene inneholder jo glansemiddel også.

men saltet aner jeg ikke

Skrevet

Tror du skal fylle på salt bare når den er ny :-) Glansemiddel gjør du som du vil.. Som nevnt over her så er det mye vaskemiddel i dag som inneholder glansemiddel..

Skrevet

Du ødelegger ikke maskina uten ;-)

Her i norge er det visst så lite kalk (eller noe slikt) i vannet at det ikke er nødvendig med salt. Og skyllemiddel bruker du bare om du vil ha litt "ekstra glans". Det er litt som med vaskemaskinen, du MÅ ikke ha forvask og tøymykner selv om maskinen har kammer og program for det ... Vi bruker vaskemiddel og skyllemiddel i én tablett på oppvaskmaskina vår, og da gidder jeg ikke å fylle på med enda mer skyllemiddel bare for gøy ;-)

Skrevet

du trenger ikke å ha salt i oppvaskmaskinen når du bor i Norge.

i mange andre land er det hardt vann, dvs det er mye kalk i vannet, og dette fører til at det lages et belegg på innsiden av for eks. oppvaskmaskiner. belegget kalles kjelstein, og kan føre til energitap og skade på elektriske elementer i oppvaskmaskina. dessuten fører det til at såpen skummer mindre. ved å tilføre salt holde rman dette belegget unna. men det er som sagt ikke nødvendig i Norge :) når det gjelder glansemiddel bruker jeg det i hvert fall, det er for at det skal bli mer glans i glass for eks, og gjør at oppvasken tørker litt raskere. det er litt som skyllemiddel til klær, slitasjen av porselen og glass skal visstnok også bremses....men det er vel strengt tatt ikke nødvendig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...