Gå til innhold

Ang. kolikk (lite aktivitet på kolikk-debatten ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når merker en normalt at et barn har kolikk? Kan de utvikle dette over tid, eller er de "født" med det? Gutten min på 6 uker har hatt to ekstreme døgn med gråting i 12 og 15-timers økter, uten at jeg har spist noe han ikke tidligere har tålt. Kan de utvikle reaksjon på min mat over tid? Kan han f.eks. plutselig nå reagere på at jeg drikker kumelk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ofte merke kolikk-tendenser allerede fra de er nyfødte, men som regel topper det seg når de er rundt 6-7 uker gamle. Ikke godt nytt for din del desverre, for det høres veldig ut som kolikk slik du beskriver det... Vi hadde kolikkbaby første gangen. Merket det da han var nyfødt at de gangene han skrek så skrek han veldig intenst og skrek ganske ofte. Toppet seg da han var 1,5 mnd og ga seg ikke helt før han var nærmere 4 mnd. Men for de fleste gir det seg etter 3 mnd.

Jeg fikk uttallige råd fra lege og helsesøster, men jeg ble egentlig bare mer stresset av å prøve alt, og ingenting hjalp. Han ble etterhvert veldig urolig under ammingen og fikk bare i seg småskvetter hele dagen, slik at han ble enda mer urolig i magen. Hadde bare noen rådet meg til å gi han flaske i stedet, slik at han lettere fikk spist seg mett, ville vi vært spart for mye slit, for kolikkgråten ble gradvis sjeldnere fra den dagen jeg sluttet å amme! Måltidene ble større og sjeldnere og magen hans mye bedre:-)

Jeg kan derfor ikke gi deg noen råd jeg vet vil funke, men du kan jo prøve å holde deg unna melkeprodukter 1 ukes tid (men ta kalktabletter) og se om det hjelper, for veldig mange kolikkbarn reagerer på melk...

Skrevet

Takk for svar!

Vi hadde og kolikkbaby første gang, men alt var så "ekstremt" med han - prematur - og han hadde det fra "dag 1" til han begynte på fast føde, og var generelt veldig urolig og rastløs. Derfor har vi vært så avslappet denne gangen, når det har vist seg at minsten er en mye roligere sjel - og spiser bra og er fornøyd bare han får rape. Og desto større er "skuffelsen" eller sjokket når vi plutselig får sånne ekstreme gråtetokter igjen ... Har prøvd kiropraktor, tredje behandling i dag, og krysser fingrene for at det vil hjelpe. Har fra dag 1 vært påpasselig med mat. Men skal prøve som du sier, å holde meg unna ALT av melkeprodukter en tid - selv om det vil bli en temmelig ensartet kost på meg ... alt for å unngå disse skriketoktene!

... men om det er "normal" kolikk, så er vi da muligens halvvegs ... det er da enda noe ...

Skrevet

Huff! 12-15 timers gråting høres intens mye ut. Mitt første barn hadde kolikk til hun var 4,5 mndr.men født 6 uker for tidlig. Startet kolikken da hun var 3 uker gml. Vi prøvde kiropraktor 3 behandlinger uten resultat. Det var den mest slitsomme tiden, både fysisk og psykisk, jeg noengang har vært i nærheten av. Håper det hjelper å kutte ut melkeprod. Jeg gjorde ikke det, men skulle kanskje ha gjort det.

Mitt andre barn har også skreket og hadde magevondt på ettermiddagene første 3 mndr.men ikke på langt nær så ille som første. Trøsten er at det normalt er over etter rundt 3 mndr.men det er utmattende, så hvis noen kan avlaste dere, så er rådet å få noen ekstra armer som kan hjelpe til i den verste tiden.

Skrevet

Her har vi også hatt en kolikk unge. Hun er nå 3,5mnd gammel å er bare mer urolig på kveldene. Har gått til kirop. å det hjalp.

Hun har hatt låsninger i bekkenet,skulderbladene og i nakken..

Om det i nakken kom av keisersnitt vet vi ikke. Men hun ville bare ligge på høyre side,klarte ikke ligge til venstre.

Så nå er det helt fint. Kirop. sa at det kan bli kolikk av disse låsningene.. Vi gir sukkervann hver dag..(det hjalp altså..)

Kan og få kjøpt et middel på apoteket mot kolikk,vi fikk aldri prøvd det for det var helt nå i slutten en venninne sa det. Spør på apoteket,for jeg husker ikke hva det heter.. Jeg hadde vurdert kirop. ,eller manuell terap. har jeg også hørt er effektivt.. Lykke til,føler med dere..

Skrevet

Lille Martin fikk også kolikk da han var 6 uker gammel. Vi begynnte til kiropraktor og prøvde minofom, men ingenting hjalp.

Hadde 7 behandlinger til kiropraktoren før vi bestemte oss for å prøve med flaske i stedet for ammingen. Etter ett døgn hadde vi en ny unge i huset. Vi bruker Dr. Brown flaskene som er beregnet for kolikkbarn. Det er verdt å prøve det. Viktigere at ungen har det bra, enn at man på død og liv skal amme. Lykke til ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...