Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 5. september 2008 #1 Skrevet 5. september 2008 Hvorfor er det slik at bare Stork klinik tilbyr åpen donor? Eller er dette bare en misforståelse fra min side... Synes jo at det er litt underlig...? Noen som vet hvorfor, og om det evt er andre klinikker i Københavnsområdet som har dette tilbudet?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #2 Skrevet 5. september 2008 Dansk lovgivning tillater ikke klinikker med leger ansatt å bruke åpen donor. Jordmødrene har et smutthull og benytter seg av det. Dermed er det bare jordmorklinikker som kan tilby åpen donor. I København er dette Stork og Vita Nova (vitanova.dk) så vidt jeg vet, i Århus har man Diers klinik og muligens flere.
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 5. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. september 2008 Javel ja. Da ble jeg klokere. Tusen takk for svar :-)
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #4 Skrevet 5. september 2008 ønsker du opplysninger ellers, går det også an å bestille fra usa, hvor det er rimelig åpne på det mest, og få det sendt til klinikken. det som het scandinavian cryo bank (stork bruker den samme, men i usa er det andre regler for info) tror jeg har skiftet navn, men ihvertfall har de kun skandinaviske donorer. de kan f.eks. skaffe fotomatch, bilde av donor, utvidet donorprofil osv. (alt koster enger, så klart.) men bør nok tenke gjennom hvam an skal med info. før man skaffer den, da. jeg brukte fotomatch, og er veldig fornøyd med det. mine storkebarn ligner VELDIG på sin sosiale familie. men noen garanti har man aldri, alle barn kan jo plutselig ligne oldefar...
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #5 Skrevet 5. september 2008 Gjør de det fortsatt? Trodde det var blitt forbudt også i Danmark. Stork skriver følgende: "Sæd fra USA frarådes fra d. 7.4.2007 Enkelte kvinder har egenhændigt rekvireret donorsæd fra en Californisk sædbank, hvor en mindre del af donorerne har tilladt 'identity release', når barnet er fyldt 18 år. Det må desværre frarådes fremover. Grunden er at de amerikanske sædbanker skal garantere at den til fulde lever op til nye EU direktiver. Det vil i praksis sige at det fremover ikke er tilladt at benytte donorsæd fra et ikke-eu land som f.eks USA, hvis donorsæden er udtaget, dvs. ejakuleret efter d. 7.4.2007. Den sæd fra USA der allerede er her For den amerikanske donorsæd, der allerede befinder sig i et antal kvinders depoter på StorkKlinik, er der således ingen problemer, da den donorsæd jo i sagens natur er udtaget / ejakuleret før 7.4.2007" Praktiserer de inseminasjon med noe de "fraråder"?
gliring Skrevet 5. september 2008 #6 Skrevet 5. september 2008 Hej! Nej - amerikansk säd får inte importeras längre till Europa (undantag det som ejakulerats FÖRE 7/4). Den säd som Storkkliniken köper numera (och Diers, Vitanova etc.) kommer från NordicCryoBank= www.europeanspermbank.com Alltså kan man få babyfoto, ljudintervju, extended profile på sin donator OAVSETT om denne är anonym eller öppen. Maila mig gärna om detta - jag sitter med en hel del ino om dansk donatorer
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 5. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. september 2008 Nå er jeg blitt ENDA klokere :-) Jeg er egentlig ikke så opptatt av donors karakteristika så lenge han ser nordisk ut, og det gjør jo alle som Stork bruker. Det som er viktig for meg er at et fremtidig barn skal ha mulighet til å få vite hvem som er biologisk opphav hvis han/hun ønsker det. Denne muligheten forsvinner jo da hvis en må bruke IVF.
gliring Skrevet 5. september 2008 #8 Skrevet 5. september 2008 Ja, om man inte åker till AVA-kliniken i Finland till exempel. De använder öppna danska donatorer från både Cryos International ( i USA även benämnt ScandinavianCryoBank) och www.europeanspermbank.com
Magstar Skrevet 5. september 2008 #9 Skrevet 5. september 2008 Jeg har åpen donor, bruker AVA klinikken i finland(tampere). Har vurdert å bytte til danmark, men åpen donor er ganske så viktig for meg. Skal dit på onsdag å ta ut egg... gleder meg. : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå