Kristin! Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Babygutten min er snart 7 mnd. Begynte med grøt da han var 6 mnd., og nå er vi oppe i 2 grøtmåltid for dagen. Et til lunch og et til kvelds. Begynte jeg for tidlig med grøtmåltid nr.to? Hvor lenge skal man vente før man introduserer nytt måltid? Altså, når bør jeg begynne med middag? og når med frokostmåltid(grøt)? Morsmelk skal jo være hovedføden til babyene er 9 mnd. Er det innen den tid 4 måltider skal være etablert? Har massevis med puppemelk, så har absolutt ingen hast med å gi mer fast føde. Siden jeg har så masse melk, vil jeg helst vente lengst mulig. Men så er det jo dette med behovet for jern og fast føde da.... Har ikke vært på helsestasjonen siden 5 mnd. kontroll, skal på 7,5 mnd. Noen som har forhørt dere med helsesøster om hva som er "riktig". Jeg spør om hva som er "riktig" siden jeg har masse melk, og derfor kan gjøre det "etter boka".
~sjiraff~ Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 HAr faktisk aldri hørt at morsmelk skal være hovedføden til 9 mnd. Gjelder det også mme? Her er junior 6 1/2 mnd og får fire måltider om dagen. Begynte med grøt da han var 5 mnd og da begynte vi rett på 2 måltider. Etter en uke var begge måltidene fulle grøtmåltider. Han har vist mindre og mindre interesse for pupp, derav mindre og mindre melk. Har ammet litt på kveld og natt, men for hver dag som går så blir han mer og mer misfornøyd.. På dagtid er det mme ved siden av måltidene. Så løpet av en normal dag får han vel i seg 2 grøt måltider, middag, frukt og ca 4-5 dl mme. (Da er det inkludert mme som brukes i grøten).
~sjiraff~ Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 Hehe.. ja også var det å svare på det du faktisk spør om da... ) Her har økningen av mat gått veldig naturlig. Han har gitt klart uttrykk for at mer mat er nødvendig. Ikke villet ha pupp/flaske, men gapt som bare det da det har kommet mat. Og urolige netter førte til mere mat på dagtid, som igjen førte til mer soving..
Kristin! Skrevet 4. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. september 2008 Takk for svar. Leste i den statens ernæringsboka for spebarn et eller annet.... at morsmelk skulle være hovedføden frem til babyen var 9 mnd. Altså at morsmelk er det de bør ha mest av, fast føde er et tillegg til morsmelken. Aner ikke om mme kommer inn under det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå