SokkeLaila Skrevet 4. september 2008 #1 Del Skrevet 4. september 2008 I barnehagen har de laget en vedtekt om at barnehagen skal være en åpen barnehage hvor barna er sammen også på tvers av avdelingene. Man ser det pedagogiske ved å la store og små barn være sammen. So far so good.. men; hvordan velger barnehagen å løse dette?! Joda -de plasserer ALT som kan krype og gå sammen i det store innendørs fellesarealet. Der er alle samlet fra 14:30 til stengetid 16:45. Barn blir jo hentet underveis i hele denne perioden, men det er fullt 'trøkk' iallefall mellom 14:30 og 15:30. Jeg er ikke sikker på hvor mange barn de har i bhg i år, men jeg ble fortalt at i fjor var det 116 barn der! Kan dere tenke dere?! 116 barnehagebarn samlet innendørs i én etasje?! Kan noen fortelle meg de pedagogiske føringene som ligger til grunn for en så elendig løsning?! Jeg hentet Ingrid i bhg i dag og jeg kjente at jeg kokte innvendig da jeg så hvordan de små (spes de yngste) hadde det i dette kaoset og ikke minst ved tanken på at de ansatte skal ha det sånn hver dag..! Barna er trøtt, slitne og mange grinte.. De store lekte og hylte og sprang rundt mens de yngste krabbet etter stabbet seg rundt etter beste evne. Ansatte hører selvfølgelig knapt sine egne tanker i dette komplette kaoset. Hvor er HMS? Plikter alle virksomheter å ha en HMS-avd/HMS-utvalg? De skulle tatt seg en tur og målt decibelstyrken på det levenet et par dager -det kan ikke være sunt for verken små eller store? HVorfor kan de ikke dele avdelingene i 2 -slik at halvparten av hver gruppe bytter avdeling. På denne måten ville jo store og små barn få leke sammen -men i en mindre skala og hva jeg antar er et sunnere miljø.. Jeg snakket med en ansatt og jeg uttrykte min frustrasjon over denne elendige løsningen på slutten av dagen -et tidspunkt hvor alle barna er dønn slitne og mange er mer kosete og vil slappe av litt på et fang -nei, DA skal man fullføre vedtekter og utsette barna for et kaos, umenneskelig støy og ikke muligheter for litt ro og en lun avslutning på dagen i hver sin avdeling.. Den ansatte bekreftet meg på hva jeg hadde å si om den saken -men som hun (illojalt nok) fortalte meg, så hadde 2 av tantene på Ingrids avd. forsøkt å snakke med leder om dette, men de var blitt blankt avvist og argumentet var; 'Vi har vedtekter vi skal følge!' Vedtekter og visjoner er fint og flott det -men til hvilken pris?! Er jeg fjern..? Jeg skal på foreldremøte den 10. sept og kommer nok til å måtte lette mitt hjerte der.. Kom gjerne med argumenter/motargumenter -så står jeg sterkere! Med mindre dere klarer å få meg til å tro at dette sikkert er den aller, aller beste løsningen ever..! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138617151-samme-som-skravle-barnehagefrustrasjon-har-jeg-et-poeng/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 4. september 2008 #2 Del Skrevet 4. september 2008 Nei, jeg synes vel ikke du er fjern nei... Jobber i en bhg der vi har forsøkt litt forskjellige løsninger de siste årene, og selvom vi har langt færre barn enn 116 (72), så fant vi at det ikke var veldig ok å blande alle i en 'mølje'. Vi har nå en egen liten avdeling for de aller minste (1 år) og aldersdelt de større barna på to store avdelinger. Videre har vi ganske så organiserte opplegg for voksenfordeling og rom, og barna har så og si fritt spillerom over hele bhg (ikke sånn at de løper rundt omkring hele tiden, men vi er ikke bare på 'avdelingen vår' hele dagen). Så vi er også mye sammen på tvers av alder og avdeling. Men på ettermiddagen fra ca 14 deler vi oss mer og oppholder oss 'avdelingsvis'. Litt for å unngå dette komplette kaoset du nevner; med slitne og kanskje grinete barn. Vi ønsker å gi rom for ro og 'ordnede forhold' rundt hentingen. 1-åringen holder seg stort sett på sin egen lille avdeling; vi opplevde at disse hadde behov for et noe annet pedagogisk opplegg enn de eldre barna. Å ha mange barn samlet på ett sted krever etter min erfaring ganske så mye av personalet, og spesielt når det som her dreier seg om et alderspenn fra 1 til 5 år (?). Din (korte) beskrivelse over gir ikke meg noe godt inntrykk av denne bhg dessverre. Dersom det foreligger et pedagogisk opplegg og god begrunnelse bak denne vedtekten, synes jeg det gjøres slik at det faktisk syns for dere foreldre. Min erfaring er at dersom det synes som et realt kaos, så er det det som regel også (selvfølgelig finnes det unntak!)... Det er synd når avgjørelser treffes på tross av øvrig personalets opplevelser og evt ønsker, og hadde jeg vært mor her ville nok også jeg følt for å si noe ja! Men jeg synes du skal holde det til møtet og også samtale med styrer og pedagog. Å snakke litt sånn i korridorene med de ansatte er ikke alltid like heldig, selvom jeg skjønner at det ikke er sladder og sånt det dreier seg om. Og så er det jo flott for dem at du som forelder uttrykker at du støtter dem og forstår dem :-) Men som sagt tror jeg ikke slikt snakk er så heldig i lengden, det kan fort føre til ytterligere dårlig stemning innad i bhg (får inntrykk av det du skriver at det kanskje ikke er det beste pr idag...), og det er ingen tjent med! Snakk også med andre foreldre og hør deres opplevelser; har erfart både som forelder og ansatt at mange foreldrestemmer kan være avgjørende for endringer. Det er sikkert et FAU i bhg til din datter. HMS plikter alle virksomheter å følge etter min oppfatning; om ikke et utvalg/avd så iallefall en HMS-ansvarlig. Hos oss er dette verneombudet. Jeg håper du blir møtt med forståelse fra bhg, og at du får en evt plausibel forklaring. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138617151-samme-som-skravle-barnehagefrustrasjon-har-jeg-et-poeng/#findComment-138619292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå