Gå til innhold

Hei nicket Joikaboll@.....................

2 gutter og ei lita jente:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om jeg kan stille deg noen spørsmål ang Autisme.

Sønnen vår er nå til utredning under autisme teamet ved trondsletten habiliteringsenter. Men jeg har noen spørsmål som kanskje du kan svare meg på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å spørre det. hent meg gjerne ut fra skravlesiden også, jeg er til tider grodd fast der.

Skrevet

Da har jeg kommet meg inn hit igjenn. Er høygravid å litt dårlig form for tiden;)

D jeg lurer på er hvilket trenings opplegg sønnen din har i barnehagen, (om han går i banehage da)

De har nå startet med litt trening av min sønn, men de har ennå ikke fått noen midler så han har jo ikke egen asistent enda som er anbefalt på det sterkeste fra autisme gruppa.(som er minst 1 gang i uka i barnehagen. )

Noe av det de jobber med er å bruke tegn, og det å gi korte klare beskjeder. Hjemme bruker han jo noen ord.

Lurer også på hvordan er det med resurser hos dere, har han full oppdekking med spes.ped og assistent i barnehagen.

Har egentlig mye jeg lurer på men akkurat nå står det litt stille her.

- Avogtil får han raserianfall, om han ikke får det som han vil, han vil ikke trøstes skal bare rase. Storbror blir ofte redd for han er veldig høylytt. Vi prøver å overse han å ikke gi noen form for oppmerksomhet før han roer seg, men jeg får så vondt av han.

Det må være fryktelig vondt å være så sinna. Er dette vanlig når man har enform for autisme?

Hvilke oppfølging får dere?

Har lest at barn med autisme også ofte har epilepsi, vet du om det er flere tilleggs "diagnoser"?

Vår første sønn har jo cp og her ramler det inn med tileggs diagnoser som er helt vanlig når man har cp, men det er ting vi aldri har fått informasjon om så vi blir like sjokerte vær gang når de sier d er helt vanlig at barn med cp får det.

Nå får jeg en ny runde med masriier så jeg tror jeg må komme tilbake med resten , blir så innmari svimmel når det står på.

Skrevet

Tassen har egen assistent i bhg som er kun på han. Og spes.ped 10 timer i uka. Begge trener 1-1 trening med han. Og tegn-til-tale.

Det trenes også på selvstenddighetstrening. Han har i tillegg 1 time med bassengtrening i uka.

Men noe mer spesifikk trening har han ikke foreløpig.

Han har også fått sitt eget rom i bhg også.

Tassen har tilleggsdiagnoser "foran og bak", men ikke epilepsi.

Han er psykisk utviklingshemmet og store søvnvansker. Han sliter også med astma og atopisk eksem. Barneautisme er hoveddiagnosen.

PU diagnosen hindrer Tassen i å trenes som en ville kunne gjort med bare en autisme dianose. Han blir 4 i oktober, i utvikling ligger han på 9 mnd til 1 års stadiet. Han tygger ikke, bruker ikke hendene sine til noe osv..... Han har ca 100 ord som han IKKE bruker, ord han bruker daglig er mama, papa, hei, hade, natta, bade, spise mat, drikke, pass deg baby (om lillebror på 3 mnd) som stadig er i veien.

Ang raserianfall har det hvert den største utfordringen her, men nå føler vi at vi har kommet litt videre.

Jeg må avslutte nå, men skriver mer seinere.

Skrevet

Raseri, eller frustrasjon er helt normal og oppleves hver gang det blir forandringer han ikke er godt nok forbredt på. Det være seg alt fra smått til stort, kan jo nevne noen eksempler. Vi kan kjøre "feil" bil for å hente i bhg, koppen har feil farge, du lukker døra når han hadde tenkt til å gjøre det, det er umulig å skrive ned alt.

Tassen driver også med selvskading, noe som fører til skader noen ganger. Vi har heldigvis klart å finne en metode som fungerer nokså greit på den negative adferden han, så nå går alt mye enklere.

Vi er innunder barnehabiliteringen, pps, fysioterapi hvor alle parter følger opp i bhg. Vi har en helg i mnd og 1 uke på sommeren med privat avlastning (mine foreldre)

Vi har også en god dialog med hjelpemiddelsentralen :-)

Lykke til med kommende fødsel og "altet".

Vi har forresten hjelpestønad sats 2 og 7 timer/uka med omsorgslønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...