*Måneskinnsjenta* Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Hei finetine Det høres ut som om du har endometriosen litt annerledes plassert enn meg. Jeg har ikke hatt problemer med eggstokkene (den ene er riktignok litt trangere enn den andre, men det er visst ikke vits å gjøre noe med det). Da jeg opererete tok de ut veldig mye endometriosevev i og rundt livmoren. Forsatt har jeg rester mot endetarmsområdet, men det ville de ikke gjøre noe med fordi de tror ikke at det har så stor betyning ifht en graviditdet. Jeg ble operert i nov 2007 av Dr. Langbrekke på Ullevål, som skal være Norges beste innen dette. Jeg har også mye mindre menssmerter etter operasjonen han foretok. Ble operert i 2000 også, men ikke med så bra resultat som nå i 2007. Har bla hatt uhorvelige menssmerter og ikke antydning til graviditet, jo en gang kjemisk, altså egget festet seg ikke i livmoren. Men til saken - jeg har lest noen medisinske artiker som sier at endometriose i livmoren skaper ugunstige forhold for et befruktet egg som skal grave seg ned, og at det lønner seg å operere for forsøk. Dette har jeg bla lest på endozone.com . Søk litt på nettet og les. Det er viktig å følge med selv i denne prosessen Da jeg tok opp operasjon med min gynekoleog før første IVF-forsøk, sa han at her var det ulike meninger om det økte sjangsen for vellykket resultat, men at Riksen måtte vurdere om operasjon var riktig i mitt tilfelle. Men Riksen har ikke tatt hensyn til min endometriose, de sa det ikke var så mye (uten å sjekke meg). Men da jeg begynte hos Hausken undersøkte han meg skikkelig og sendte meg sporenstreks til Langbrekke. Lnagbrekke fant masse endometriosevev. Nå ble ikke jeg gravid på mine fem ivf/icsi-forsøk, heller ikke de to siste jeg hadde som ble gjennomført etter operasjonen, men det var befruktningen som ikke slo til. Få og dårlige egg. Nå har jeg blitt gravid ved naturmetoden og jeg er sikker på at operasjonen har vært avgjørende for at jeg nå har et embryo i magen som utvikler seg jevnt og trutt. Nå har det kunnet feste seg. Hvis du har sett bilder av endometriose (søk på nettet) så ser man at enkelte tilstander og sammvoksninger ikke akkurat er gunstig for implantasjon. Jeg håper St. Olavs sjekker deg grundig og tar endometriosen på alvor. Les og skaff deg kunnskap - så har muligheten til å stille gode og relevante spørsmål til legene på St. Olavs. Lykke til!
finetine Skrevet 8. september 2008 #3 Skrevet 8. september 2008 Å tusen takk:o)!!! Det var et godt og utfyllende svar:o). Har vært i dåp hele helgen og gjort forberedelser til foreldremøte etter det så har ikke rukket å være på nett. Nå vet jeg hva jeg skal be om imorgen, helt klart operasjon hvis det er mulig. Føler nesten at et forsøk til uten operasjon vil være bortkastet. Blir spennende å høre hva legen sier imorgen, skal til en som heter Olav Istre. Oi,oi oi nå kjente jeg at litt av den gamle gløden til å sette igang igjen kom, har ikke helt hatt den siden mislykket forsøk nr.5 i januar. 1 år går jammen fort, snart( ikke helt da;o) januar igjen. Tusen takk for gode råd igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå